Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

364 Dood aan de dood

 

Dood aan de dood

De eikenhouten vleugeldeur van de kerk zwaait open en de doodsklokken beginnen te beieren alsof de hele wereld in brand staat. De begrafenisstoet wurmt zich naar buiten, op weg naar het aanpalende kerkhof.

In het café pal tegenover de kerk zit Ommer Groeneveld aan het raam en ziet met verbazing wat er weer staat te gebeuren. Hij vloekt: ‘Godverdommer.’ Het is rond de klok van elf en hij begint aan zijn zesde glas bier met kopstoot, het kantelmoment waarop hij alles in zijn omgeving van commentaar voorziet. ‘Dat is de vierde al deze week en het is pas woensdag, waar moet dat heen’, zegt hij vol verontwaardiging. ‘Dat gaat maar dood alsof het de normaalste zaak van de wereld is.’ Hij neemt nog een slok van het bier en de jonge jenever. ‘Stelletje egoïsten… denken alleen maar aan zichzelf. Zien het leven niet meer zitten en knijpen ertussenuit. De nabestaanden blijven met de ellende zitten. Dat zal die dooien een rotzorg wezen.’  Ommer kijkt om zich heen of er toch niet iemand is binnengekomen waar hij tegenaan kan lullen; het is nog te vroeg.

Het moge duidelijk zijn: Ommer heeft een gruwelijke hekel aan de dood. Hij verklaart Magere Hein dan ook dagelijks de oorlog in zijn stamcafé. Hij proost met iedereen: ‘op het eeuwig leven.’

Ommer is niet zomaar een alcoholist, hij is het geworden uit overtuiging. Hij is zwaarmoedig van aard. Die neerslachtigheid heeft hij  bewust gekweekt, dat houdt hem werkelijk op de been. In de loop van de dag, als de alcohol zich van zijn beste kant laat zien, wordt hij lichtzinnig en bijgevolg letterlijk en figuurlijk zweverig, zelfs in díé mate dat hij laat op de avond de controle over zijn gewicht geheel verliest en als een pias door het stampvolle café zweeft. (Chagall zou jaloers zijn geweest) Dan heeft hij de aardse zwaartekracht overwonnen.

Op dezelfde wijze, zo beweert Ommer in nuchtere toestand, heeft hij een methode uitgedacht om de dood te overwinnen. ‘Dood aan de dood’, oreert hij dan, ‘hoe je het ook wendt of keert, de dood blijft dan dood.’

Als om twaalf uur het café sluit, gaat er een halsband rond Ommers enkel en als een helium-gevulde ballon, bungelend aan de hondenriem, brengen zijn vrienden hem naar huis.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tenzij hij uit Ommen afkomstig is, dan is hij een Ommer, maar de voornaam wordt met één m geschreven: Omer, dus, zoals het Belgische biertje van de brouwerij waar sinds mensenheugenis de eerstgeboren zonen de naam Omer krijgen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dos, wat leuk dat je er weer bent. Ik vind het weer een mooi verhaal. Je hebt hier de alcoholist Ommer mooi beschreven. Hoewel je zijn afkeer voor de dood goed beschrijft, staat de tirade voor mij toch wat op de achtergrond. Desalniettemin je verhaal met plezier gelezen.

Zeurtje:
Hij vloekt:’Godverdommer’. ---> achter de dubbele punt ontbreekt een spatie.

In de zinnen tussen ah-tekens hoort het afsluitende ah-teken achter de punt te staan.
 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Gi, mijn protagonist heet echt Ommer en komt niet Ommen. Hij is gehecht aan zijn niet alledaagse naam. Boven zijn bed hangt een lijstje van woorden die op Ommer rijmen: dommer, brommer, Sommer, komkommer, lommer etc. Hij vloekt veelvuldig en zelfs dat rijmt op Ommer. Als hij Omer zou heten zou hij godverdomer moeten vloeken om het te laten rijmen. Geef toe, dat is toch niet om aan te horen. Overigens is het veel ommer en kwel met hem.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dag Vief, ik ben inderdaad lang weggebleven en ik zal niet vaak terugkomen. Ik erger me hier aan de steeds maar inspringende reclame die me gebiedt even op te houden met lezen en alle aandacht op haar te richten. Leuren aan de voordeur vind ik ook zo erg. Hoewel ik ze nooit wegjaag; zelfs die van Jehova niet.

Je hebt natuurlijk gelijk met je verbeterpunten. Met schaamrood op mijn wangen heb ik de fouten hersteld.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met die triade op de achtergrond. Moet ze meer aandacht krijgen? Of ben je het niet eens met de wijze waarop Ommer over de dood en de doden praat? Vergeet niet dat hij al bijna zes kopstoten op heeft.

Dank voor je kritische blik.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dos, de opdracht was om een tirade te beschrijven. Dat heb jij ook gedaan, maar het leest in jouw verhaal niet als de hoofdrol. Daar wordt je verhaal echter niet minder goed door.

Ik snap hoe Ommer over de dood denkt en nee hoor, ik stoor me er niet aan. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Ommer tracht blijkbaar het ongelijk van "als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan" te bewijzen, met een rant, gericht aan Hein.

Mooie stijl. Graag gelezen.

(Dood aan reclame, met dank aan een deftige Adblocker)

 

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Dos, weer een fijn verhaal! Eén dingetje over de volgende alinea:

Ommer is niet zomaar een alcoholist, hij is het geworden uit overtuiging. Hij is zwaarmoedig van aard. Die neerslachtigheid heeft hij  bewust gekweekt, dat houdt hem werkelijk op de been. In de loop van de dag, als de alcohol zich van zijn beste kant laat zien, wordt hij lichtzinnig en bijgevolg letterlijk en figuurlijk zweverig, zelfs in díé mate dat hij laat op de avond de controle over zijn gewicht geheel verliest en als een pias door het stampvolle café zweeft. (Chagall zou jaloers zijn geweest) Dan heeft hij de aardse zwaartekracht overwonnen.

Dit hele stukje tekst is eigenlijk vooral uitleg, zonder dat je iets laat zien. Het is juist vaak interessanter om iemands karaktertrekken te laten zien in plaats van te vertellen en uit te leggen, omdet het anders 'te makkelijk' wordt voor de lezer.

Graag gelezen!