Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#364 - Woke

Begin.

Ga verdomme slapen.

Poets je tanden. Trek kleding aan. Naakt is vies.

Mannen en vrouwen en jongens en meisjes zijn verboden. 

Geen moedermelk. Wel mensenmelk.

Eet geen vlees. Eet geen vis. Eet geen plant. Alles leeft. 

En je mag echt nooit discrimineren. Nooit. 

Laat je ecologische voetprint nergens achter. Behalve dan ergens in de ruimte - om achteraf te vertellen dat het allemaal fout gaat op aarde. 

Wees niet realistisch. Geen uitspraken doen die mogelijk ergens verkeerd vallen.

Niets zeggen. Niets schrijven.

Zeg nooit goedendag tegen iemand op straat.

Lach niet. Leef niet. Wees niet vriendelijk. Ook niet onvriendelijk.

Verdwijn gewoon als individu.

Word woke. Wees correct. Adem niet. Knipper nooit met je ogen.

Sterf net na je geboorte.

Einde.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, dit is voorwaar een tirade, maar waar het heen moet? Naar 'woke', dat is duidelijk, maar ...?

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een stevige rant is het voor mij zeker.

Er zijn verder delen van je tekst die duidelijk naar "wokeism" verwijzen, zoals "Mannen en vrouwen en jongens en meisjes zijn verboden", andere zinnen vind ik dan weer moeilijker te rijmen met de titel van je tekst. 
Waarschijnlijk wil je het bewust in het absurde trekken, maar misschien kan dat ook zonder de connectie met je insteek te verliezen?

(Ik denk dan bijvoorbeeld aan uitspraken als "Poets je tanden" of "Zeg nooit goedendag tegen iemand op straat.")
Mijn bescheiden mening natuurlijk, misschien dat anderen het anders interpreteren.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Madrid, heel sterk stukje! Weinig woorden kunnen veel zeggen; doordat je alles zo op de gebiedende wijs opschrijft komt het harder binnen. Het klinkt bijna als een gedicht en misschien dat het zelfs wel mooi als een liedtekst kan dienen. Ik ben fan!

Graag gelezen :)

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tudor,

Voor mij is woke zijn een parapluterm voor alles wat in het overdrevene wordt getrokken (en daarbij ook de oorspronkelijke betekenis voorbijgaat). Ik denk zelfs dat woke zijn streekgebonden is.

Er is namelijk niets mis met een beetje woke zijn. Ik zou zelfs durven te beweren dat ik het zelf een beetje ben af en toe.

Voor mij gaat de tekst over de correctheid die op ieder gebied lijkt te moeten heersen, waardoor niemand meer zichzelf kan of mag zijn. In wat voor een opzicht dan ook.

Dus het is een echte rant. Die misschien bij vlagen onredelijk is. Maar ik schreef ‘m er ff lekker uit laat maar zeggen.

Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er was dat lied Pa van Doe Maar:

knoop je jas dicht doe een das om was eerst je handen
kam je haren recht je schouders denk aan je tanden
blijf niet hangen recht naar huis toe spreek met twee woorden
stel je netjes voor eet zoals het hoort en zeg u

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mike maakte er al een allusie op dat de tekst als een liedtekst kon fungeren. Hier en daar klopt een passage zelfs met het muziekritme van het lied van Doe Maar.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel, Ja! Dat nummer ken ik goed.
 

Tijdens het schrijven heb ik er niet bij stilgestaan. Het was gewoon een opeenstapeling van gesprekken die ik onlangs hoorde of waar ik in het slechtste geval aan moest deelnemen. 
 

Niet dat die gesprekken verkeerd waren. Ik luister graag af en ik vind altijd alles wel interessant om te bespreken - als dat zo voorvalt. Dit waren de irritaties of vragen die ik er zelf bij had opgesomd. Denk ik.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben nu weer helemaal in de lekkere eighties vibe. Toen Kinderen voor Kinderen nog humor had en niet zo oppervlakkig woke was.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel, Haha. Mooi. Ik vind het allemaal redelijk complex. Zelf houd ik er wel van om een beetje rekening te houden met anderen. Want het resultaat is vaak de moeite waard. Maar soms vind ik (dat vind ik dus en ik zeg niet dat het een feit is), dingen zo uber correct dat ik er niets meer mee kan.

Ik woon in het oosten van het land. Wij hebben nogal veel luidruchtige hobbies. Motorcrossen, autocrossen, grote volksfeesten, we stoken graag vuurtjes en we gaan graag door met lawaai maken tot in de vroege ochtend. Dat wringt. Dat daar steeds meer commentaar op komt door ‘import’. Zelf ben ik daar wat makkelijker in. Als je overlast geeft dan moet je overwegen of dat misschien zo kan zijn.

En vervolgens moet iedereen dan geven en nemen (of misschien ontvangen). Maar als iedereen lekker in z’n eigen gelijk wil blijven, veranderd er nooit iets.

En dat wringt bij mij. Ik doe graag water bij de wijn. Figuurlijk gesproken. Maar als mensen letterlijk aan mijn wijn willen komen - dan ben ik een echte Achterhoeker volgens het boekje: Vriendelijk edoch zeer bot en niet echt geïnteresseerd.  
 

Ps. Ik houd letterlijk van bijna alle muziek. Ik ben zeer tolerant op muzikaal gebied.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wij hebben van die buren met harde radio's, dat is irritant, die houden dan geen rekening met anderen. Maar op een bepaalde manier vind ik dat ook weer lekker vrij. En een halve vrijbrief om eens per jaar te barbecueën, en een reden om toleranter te zijn.

Ik ben niet ongevoelig voor een bepaalde dorpsromantiek, maar geloof er niet zo in.

Woke. De illusie van een heilstaat. Maar anders verandert er nooit iets. Zolang de guillotine, ook als metafoor, maar in het museum van de volkswoede blijft.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel, ook ik verlang terug naar een tijd van Kinderen voor Kinderen

Op een onbewoond eiland
Loopt niemand voor je neus
Ja je voelt je d'r blij want
Lekker leven is de leus
Geen pietsie pech want je hoeft er niets
Valt er niet van je fiets
Ligt op je luie haidewiets
Drinkt met je billen bloot
Melk uit een kokosnoot
Je wordt vanzelluf groot
Op een onbewoond eiland
Zijn alle dagen fijn
Op een onbewoond eiland
Daar zou ik willen zijn

Niks woke. Gewoon lekker met je billen bloot. En wow, die buren met de radio's!! (meervoud! Radio1 en Radio2 tegelijk moet vreselijk zijn!)

@Madrid, lekker strakke tekst. Een gebiedend manifest!