Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#364 Alleen op de wereld

 

Pagina na pagina lees ik over de misstanden in de wereld. De aarde staat in brand. Hier regent het dat het giet, dat doet mijn humeur geen goed. Het maakt dat al het nieuws nog grimmiger overkomt dan het al is. Ik voel mijn bloeddruk stijgen; mijn man moet het ongelden.

‘Waarom kunnen we niet als gelijken met elkaar leven? Waarom die discriminatie van geloof, van huidskleur? Waarom kunnen we elkaar niet accepteren om wie we zijn? Wie heeft ooit bedacht dat de een meer superieur is dan een ander? We leven allemaal op dezelfde planeet. Niemand heeft het recht zich meer te voelen dan een ander.’
Manlief probeert er iets tegenin te brengen. ‘Er zijn nu eenmaal leiders en volgers.’ Olie op het vuur.
‘Niemand heeft het recht een ander te vervolgen om diens mening, huidskleur, geloofsovertuiging of geaardheid. We bevolken met zijn allen deze aarde en we maken er een zooitje van! Het maakt me boos en verdrietig. Het zou zoveel eenvoudiger kunnen zijn als we met zijn allen toleranter zouden zijn, vrijgeviger. Wat maakt het uit of je groen of paars bent, één, twee of honderd goden aanbidt, of je man, vrouw, allebei of geen van beiden bent. Je bent goed zoals je bent. Ik ben een atheïst, maar ik geloof heilig in die ene zin: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’

‘Mam, je ziet helemaal rood.’ Mijn zoontje van tien kijkt me met grote ogen vanuit de deuropening aan. Misschien heb ik makkelijk praten: blank, welgesteld, opgegroeid in een land waar alles mag en kan. Mijn kinderen mogen naar school, mogen alles worden wat ze willen worden, hebben een toekomst.
‘Ben je boos op papa?’ vraagt hij zachtjes. Ik strijk door zijn krullen.
‘Nee, lieverd, alleen op de wereld.’

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Dank je. Mooi verhaal.

Ik zou alleen in dit geval de dialogen weglaten. En gewoon meer los gaan over het algemeen. Het zoontje is overigens wel een mooie afsluiter. Terug op aarde, uit de gedachtegang. Uiteindelijk leven we allemaal in het hier en nu.

Even toegevoegd. Ik vind dat de man een te sterk aandeel heeft voor, nou ja, freewriting. Daardoor voelt het niet zo free. Dat bedoel ik.

Mooi gedaan.

Groet,

Madrid

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, fijn dat je er weer bent. Bedankt voor het lezen. Het freewriten heb ik vantevoren gedaan. Daarna er een  verhaal van gemaakt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Madrid, en meteen een prachtig verhaal. 

Pagina na pagina lees ik over de misstanden in de wereld

Is een top-opener.

 

Wat ik zou durven suggereren te veranderen:

‘Klopt, maar niemand heeft het recht een ander te vervolgen om diens mening...

Schrap die Klopt, en doe gewoon, 'Niemand heeft ...' in mijn idee geeft dat meer conflict.

Leuk gevonden om je zoontje erin te betrekken.

‘Nee, lieverd, alleen op de wereld.’

geeft mooi de wanhoop mee, ook je man is deel van de wereld ;)

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief! Mooie paradox in je slotzin annex titel tussen Remi die wel en niet alleen is, de ander nodig heeft; en de ander waar de ik boos op is.

MIsschien nog betere titel: (je bent) Niet alleen op de wereld.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief. Eindzin heeft inderdaad mooie dubbele laag. Misschien een woord vergeten bij: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook ander niet."

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel: bedankt voor je reactie. Ik ga over de titel nadenken.

@Carneli: bedankt voor je scherpe blik. Ik heb het woord toegevoegd. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een acute aanval van weltschmerz? Misschien niet echt origineel, wel relevant.

Hoge herkenbaarheidsfactor ook. Vooral: "Ik ben een atheïst, maar ik geloof heilig in die ene zin: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’"

Ik persoonlijk zou de titel laten voor wat het is. Contrasteert mooi met de slotzin.

Klein zeurtje: "We leven allemaal op de dezelfde planeet." --> overbodige "de" gedetecteerd. 

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, goed verhaal! En héél mooi hoe je een dubbelzinnigheid meegeeft aan de laatste zin door deze titel te gebruiken. Ik zou het zo laten. 

Ik was na de eerste alinea een klein beetje in de war over wie er nou met elkaar aan het praten waren en wie er aan het woord was. Misschien zou je nog een klein zinnetje toe kunnen gevoegen om de scène te schetsen? Of: "‘Waarom kunnen we niet als gelijken met elkaar leven?' zeg ik tegen mijn man, die languit op de bank naar de televisie ligt te staren. 'Waarom die discriminatie van geloof, van huidskleur?'"

Graag gelezen!