Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 364 Columnist (niet voor overgevoeligen)

 

“Kijk naar de foto’s van hun vrouwen in de veertig-vijftig-zestiger jaren. De meesten droegen doeken op het hoofd. Waarom worden onze vrouwen er nu op afgerekend? Het is puur racisme!” 
Met mijn zware baard, donkere haardos en aangepaste kledij, ben ik gemakkelijk in hun gebedshuis binnengeraakt en aanhoor de donderpreek van de jong ogende voorganger. In mijn column voor het weekblad, wil ik het hebben over het groeiende racisme bij buitenlandse bevolkingsgroepen.
Eerder schreef ik reeds over het ambassadepersoneel van een Midden-Afrikaans land, dat in een luxe appartement de parketvloer had uitgebroken en met de planken een vuurtje stookten om op te koken.
Nu ga ik schrijven over het ongebreidelde lef van de derde generatie allochtonen, die vergeten zijn dat onze natie voor hun voorouders een ‘gastland’ was. In hun landen van herkomst zouden de monden van deze nakomelingen reeds lang gesnoerd zijn door een totalitair regime of een of andere extremistische organisatie.
Tolereren is een werkwoord dat in beide richtingen werkt. Alvorens ik mijn tekst publiceer zal ik mij mentaal voorbereiden op de bagger die ik over mij ga krijgen, doorspekt met de gebruikelijke taalfouten, want behoorlijk de taal van het gastland leren is te veel gevraagd.
Waarom hebben hun, overigens knappe, vrouwen nog geen systeem bedacht om hun testosteronkereltjes te muilbanden? Samen met de mondmaskers in deze corona tijden kan dit in één moeite worden ingevoerd.

De aanhef van mijn manifest is klaar: 'Gesluierden aller landen, verenigt U!'


 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, we hebben allebei dezelfde insteek gekozen, gedeeltelijk weliswaar. Voor bagger van mijn kant hoef je niet te vrezen, iedereen heeft recht op zijn mening. We hoeven het niet te delen. Gelukkig neem je het op voor de vrouwen. 

in hun gebedshuis binnen geraakt  ---> volgens mij is binnengeraakt één woord.
testosteron kereltjes ---> het woord bestaat volgens mij niet, maar volgens mij hoort dit ook aan elkaar.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,

Ieder zijn eigen mening. Gelukkig.

Ik kan me hier deels wel in vinden en heb het met veel interesse gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

In de jaren zestig van de vorige eeuw liepen de vrouwen er in Iran en Afghanistan kortgerokt bij en kreeg mijn moeder tegelijkertijd een reprimande van haar vader omdat ze hetzelfde trachtte te doen in het kneuterige Vlaamse boerendorp waar ze groot werd gebracht.

Het kan verkeren.

Ik voel de frustraties van het hp, dus vind ik het een geslaagde uitwerking van de opdracht.

 

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, interessant verhaal! Ik ben overgevoelig, maar dan alleen voor kiwi, dus ik kon het verhaal wel aan. Het verhaal begint wel als een scène, met een gesproken zin en een locatie, maar naarmate het verhaal vordert verdwijnt eigenlijk het 'verhaal': het wordt meer gewoon een verteller die tegen een lezer praat, als een soort betoog. Ik weet niet of dit bewust was, maar hierdoor is het denk ik wel minder een verhaal met kop en staart geworden...

Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Gi, overgevoelig ben ik niet, maar het zal je militante journaliste niet verbazen dat ik haar blad niet lees. Er is weliswaar het failliet in Afghanistan en er is het trauma van Zaventem en soms ben ik zelfs bang voor de vijfde kolonne, gezien sommig Arabisch discours, maar toch geef ik mijn voorheen Arabische buurman het voordeel van de twijfel. Hij is geen macho en zijn gehoofddoekte vrouw straalt heel wat zelfbewustzijn en intelligentie uit. Wel rijdt hij in een Golf. En hij heeft zijn hele tuin betegeld, wat hij netjes vindt. 'Ze' schijnen niet van siertuinen te houden. En zo nog wat stereotypen. Racisme is overal, maar ik weiger te geloven in een tweedeling. Uit naam van de polemiek. Amen.

Overigens mooi opgebouwd, meanderend beeld van de schrijfster en haar probleem. Wel vind ik het feminisme er wat met de haren bijgesleept, omdat ze tenslotte iets wilde schrijven over die racistische anderen. Toch geef ik haar knarsetandend het voordeel van de twijfel. Voor de goede zaak.

En ja, je mag het zeggen. Maar de motieven zijn vaak onoprecht. En ja, het woke activisme daartegenover is ook weer zo oordeelzuchtig en tweedimensionaal en zelfingenomen, en meer van dat soort bedenkelijke aspecten van religies.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, dank voor de commentaar, maar hoe kom je bij een 'journaliste'? Er is nergens sprake van een 'valse' baard en ik vrees dat ze niet bij de mannen in het gebedshuis welkom zou zijn, Tom Neuwirth niet te na gesproken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

A ja, Conchita Wurst die onze zangvogeltjes het ESF heeft ontnomen. Ik ging zomaar uit van een valse baard en columniste, maar dat staat er inderdaad niet. Zal wel komen door dat feminisme, terwijl ook ik feminist ben of sorts. Maar lijkt me wel leuk, eens een vermomde dame in de moskee. Gebeurt ongetwijfeld.