Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cher Vincent

# 363

                                                                               Villers-sous-Erquery, 1 februari 1932

 

Cher Vincent,

 

Dit is de laatste brief die ik u schrijven zal, Vincent, en dat doe ik in het diepste geheim. Men heeft mij opgesloten nu. De doktoren denken dat ik gek ben, maar ik weet dat dit niet zo is.

Nimmer zal ik de dag vergeten dat ik u op de heuvel zag staan achter uw schildersezel. Ik liet bijna de wasmand van de nonnen vallen, zo schrok ik om een schilder te zien werken, daar op de heuvel van Clermont. Ik durfde niet meer te bewegen en heb naar u gekeken tot de zon onderging. Toen pas durfde ik de wasmand neer te zetten. Vier dagen moest ik boetedoen omdat ik te laat in het klooster terug was.

Later zag ik u in de winkel van het dorp, ik stond achter u. Toen u omdraaide ontmoetten onze ogen elkaar. Voor het eerst. Uw ogen in de mijne. Even spraken wij enkele woorden, maar achter onze korte zinnen ontstond een ongeziene horizon, nooit geschilderd ooit. Ik kon er nachten niet van slapen.

Maar u zocht mij op, achter het nonnenklooster, en fluisterde mijn naam. Séraphine.

En u nam mij mee naar uw kamer in het hotel, toonde mij uw laatste schetsen, de opzet voor nieuwe doeken. Maar meer nog nam u mij mee in uw eigen wereld waar onze gedachten zich mengden als kleuren op uw schilderslinnen.

In die dagen begon uw stem in mijn hoofd te klinken. Schilderen moest ik, schilderen! Ja, u was de engel in mijn hoofd die sprak. En u leerde mij pigmenten mengen met groene kruiden of varkensbloed dieprood.

Enkel 's nachts had ik tijd om te schilderen, slechts bij kaarslicht, maar uw boodschappen waren zo helder als kristal. De bloemen, de motieven, de bomen en het fruit: ik hield enkel het penseel vast, het schilderij schilderde zichzelf met uw stem in mijn hoofd.

Waar is de tijd gebleven, Vincent, dat ge plots vertrok naar Auvers-sur-Oise, hoeveel tranen vloeiden er over mijn briefpapier voordat ik mijn woorden eindelijk zuiver kreeg. Nimmer kreeg ik antwoord op mijn brieven, jaren heb ik op u gewacht.

Totdat ik vorige maand voorvoelde dat ge naar Clermont terug zou keren om mij tot uw bruid te maken. Ik liet een bruidsjurk vervaardigen, wit met het prachtigste kant. En eenmaal op maat en helemaal klaar, ben ik hem alvast gaan dragen om u te verwelkomen. De mensen in het dorp lachten mij uit, kinderen gingen op de sleep staan, maar dat gaf niet. Ik droeg de jurk fier en zou hem nóg gedragen hebben, ware het niet dat de doktoren kwamen en mij meenamen.

Ik ben nu in het Hospital Psychiatrique van Villers-sous-Erquery. Zij hebben mij van mijn bruidsjurk ontdaan, maar ik zal op u wachten, Vincent. Ik beloof dat ik op u wacht.

Vreemd, ook uw stem in mijn hoofd blijft stil nu. Ik moet stoppen met schilderen totdat gij weer tot mij spreekt, Vincent. Ook mijn penselen zullen zwijgen...

 

                                                              Uw liefhebbende Séraphine de Senslis

 

 

Noot: Séraphine de Senslis (1864 - 1942) is op latere leeftijd gaan schilderen en bleek een natuurtalent. Vincent van Goch heeft korte tijd bij haar in de buurt gelogeerd. Zij hebben elkander nooit ontmoet.

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boven je verhaal, boven 'Home > forum > wekelijkse schrijfopdracht' zie de tabs 'weergeven' en 'bewerken' staan. Als je op 'bewerken' klikt, kun je je verhaal aanpassen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nelleke, wat een mooie liefdesverklaring. Het had zomaar waargebeurd kunnen zijn. Prachtig omschreven met gevoel van de tijd waarin het plaats zou hebben gevonden. Ik heb ervan genoten.

Totdat ik vorige maand voorvoelde dat ge naar Clermont terug zou keren ...
Ik moet stoppen met schilderen totdat gij weer tot mij spreekt, Vincent.   ---> overal schrijf je u, waarom hier ge en gij?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nelleke,

Een mooi verhaal waarin inspiratie en liefde hand in hand gaan. Het is ook prachtig bitterzoet en heimelijk van toon. Ik mis (maar dat is persoonlijk)  iets in de uitwerking wat van mij uitgebreider had gemogen. Het feit dat Séraphine in een inrichting zit. Je insinueert dat dat is omdat ze stemmen hoort die er niet zijn, maar zoals je het nu schetst, heeft ze meer de stem van 'Vincent's muze' in haar hoofd dan dat ze denkt dat Vincent echt tegen haar spreekt. Het enige waaruit dat niet blijkt is meteen een mooie vondst: 
Zij hebben mij van mijn bruidsjurk ontdaan. 

Ik zou net iets meer van deze, enkele, losse zinnen gebruiken om er geen misverstanden over te laten ontstaan dat ze inderdaad stemmen hoort die er niet zijn, in plaats van dat ze alleen door woorden wordt geïnspireerd. Ook omdat dat de extra bijkomstigheid geeft van het voordeel dat je die voorbeelden kan gebruiken om haar ellendige gevoel wat meer te weerspiegelen. 

Verder heb je het heel mooi gedaan!

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hallo Fief, dankjewel voor je reactie. Je hebt gelijk dat ik op het eind soms ge en gij gebruikt heb, dat is onbewust gebeurd, maar voor mij is dat eigenlijk hetzelfde als u. Het heeft iets uit die tijd, vind ik, dat u, ge en gij, en het wordt zeker nog gebruikt in het Vlaams. Maar wellicht is het mooier om in de brief van Séraphine inderdaad steeds hetzelfde persoonlijke voornaamwoord te gebruiken. Zal eens kijken hoe de tekst er dan uitziet...

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Nadine van de Sande

Hallo Nadine, dankjewel voor je reactie. Inderdaad had ik het verhaal van Séraphine graag nog beter uit willen werken, maar ik kwam al over de 500 woorden, dus moest zelfs schrappen om onder dat aantal te blijven.

Séraphine de Senslis leed aan een chronische psychose, en dat heb ik uitgewerkt door die stem van Vincent in haar hoofd. Maar wat had ik graag haar tragische leven nog wat aangedikt (haar moeder overleed op haar eerste verjaardag, haar vader toen zij zeven was). Uiteindelijk is Séraphine dus in die psychiatrische kliniek beland, waar zij in 1942 de hongerdood stierf tijdens de Duitse bezetting. Daar had ik eigenlijk haar brief willen laten eindigen, maar dan ging het meer om het drama van Séraphine, dan om de liefdesbrief aan Vincent...

Fijn dat jullie feedback geven, daar heb ik echt iets aan!