Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 363 – Waanzinnig mooi verzinsel

 

Ze zit pal tegenover me te kauwen op haar pen. De cursusleider loopt heen en weer. De airco zoemt. Gewoon eens iets liefs, recht uit het hart. Eerst maar wat freewriten.

Laat ik beginnen met de foto's. Weet je dat artikel uit de Correspondent dat je me appte? Dat gezinnen een verzinsel zijn; maar waanzinnig nuttig en mooi. In ieder geval zijn gezinsfoto’s die fictie, en bij uitbreiding het gezin. Maar jij vond alleen de foto's mooi en ik het artikel. Intussen willen onze moeders allebei niets liever dan een coronavrije familiefoto.

Dit pakt cerebraal uit, maar misschien kan ik het gebruiken. Knippen en plakken, of met cijfers en pijlen. Om me heen zie ik de andere koppels peinzen. Het lijkt wel een tentamenzaal, deze huwelijkscursus, voor stellen met ervaring. Sommigen zijn snel klaar, maar of ze het hebben afgeraffeld – dat kun je alleen maar hopen. Ik ben een diesel. Misschien brengt een citaat de creativiteit op gang. Ik kies de mooiste uit de lijst aan de muur en geef er een slinger aan.

Het gelukkige gezin waar Tolstoj over schreef in Anna Karenina ('Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, alle ongelukkige zijn dat op hun eigen manier') is misschien juist het ongelukkige gezin, behalve in de ogen van de kijker, voor de bühne. Jij bent een kunstenaar, je schildert, je ziet de fictie al voor je.

We kijken elkaar aan. Na anderhalf jaar borstvoeding is er van haar aanschijn weinig meer over. Ik zei dat ik het niet miste, je kunt ook niet anders, maar in het zwembad wist ik dat minder zeker. Haar andere rondingen vertonen de omgekeerde beweging. Toch blijft ze mooi. Vooral haar pose, denk ik. Majestueus en verleidelijk. Nu begeerte me niet meer overmant slaan we ongekende paden in. Hoe schrijf je dat nou subtiel maar ongefilterd op?

Ik probeer het opnieuw, misschien iets minder gestileerd. Uit het hart. Vaak moet ik er zelf ook naar zoeken. Er is zoveel realiteit bij gekomen. Zoveel gezin. Zoveel tijdsdruk.

Ik begin deze brief een beetje lyrisch want het is misschien wel de eerste die ik je stuur. Mijn meest tastbare tekst aan jou was vermoedelijk die uitnodiging voor de schouwburg, voor je verjaardag – om je vriend muisstil om de tuin te leiden, al wilden we dat allebei niet toegeven. In 2005 werd e-mail groot en toen mailen van onszelf niet meer mocht, gingen we gewoon sms'en, zoals je natuurlijk weet. En dan nu voor het eerst een papieren brief.

Ik moet terug naar haar, die op me leek, die was als ik, een dromer, zingend, vrij. We hebben ons gezin gemaakt, domweg gelukkig, het plaatje in ons hoofd; de meute zou ons een rotzorg zijn. Ik moet mijn kop uit, mijn lijf weer in. Zo simpel was het altijd. Ik raak haar hand aan.

Ik probeerde authentiek te zijn maar het werden overwogen flarden. Misschien wil je erop kauwen. We verschillen, meer dan we dachten. Toch komen we elkaar hier alweer tegen. Misschien is dat wel liefde.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie setting, goed gegeven. Toch raak ik in de war. (Maar dat kan zeker aan mij liggen en zie ik wat over het hoofd.)

Door je wat uitwaaierende mijmeringen kom ik niet echt in het verhaal. Gaat het nu om de partner van de hoofdpersoon of uiteindelijk om iemand anders die steeds terugkeerde in het leven van de hp en hier opeens opdoemt in de cursus? In het begin lijkt 'ze' op afstand tegenover 'je' te zitten (maar ik geef meteen toe, dat is mijn beeld, je schrijft het niet expliciet) en op het eind raak 'je' 'haar' hand. Dat komt in mijn hoofd niet goed samen. 😀

Nu ja, goed gegeven, mooi geschreven, maar ik kom er niet echt uit.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Hadeke,

Bedankt voor je feedback! Op zich staan al je punten er letterlijk in (pal tegenover, huwelijkscursus), maar het waaiert en mijmert inderdaad; ik bezin me nog op explicietere samenhang. Want de lezer is ook een factor van niet te onderschatten belang.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Kruid, ik snap je insteek, maar was de opdracht niet gewoon een brief te schrijven? Je maakte een verhaal rond het briefschrijven, wat wel lukte, maar toch niet verbaasde. Zoals Hadeke schreef, moeilijk in het verhaal te komen, al voel je wel de spanning en de mogelijkheden die er zouden kunnen komen.

 

Misschien gewoon één brief?

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Tonie,

Dank. Van N. mocht een verhaal rond een brief ook, gelukkig. Er zit niet echt een expliciet duidelijk centraal thema in. Daar kan ik misschien nog iets aan doen. Het gezin is het grootste thema nu, ook qua titel, en wat dat doet.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha kruidnagel, mooie vorm, maar het verwart mij. Wellicht komt dat doordat ik geen flauw idee heb wat een huwelijkscursus inhoudt.
Eerst dacht ik dat de hp een vernieuwde trouwbelofte tracht te schrijven, maar verder lezend vermoedde ik dat er iets therapeutisch aan de gang was.Iets met een uitgeblust huwelijk?
Wat het ook moge zijn, ik heb het idee dat ik essentiële informatie mis om de tekst te kunnen plaatsen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je tips, Musonius! Het is denk ik een soort relatietherapie-light. Eens zien of ik binnen de 500 woorden nog wat kan toelichten.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel,

De opzet van je verhaal rondom de brief is mooi en dat is de brief zelf ook. Je maakt gebruikt van een mooie melancholie en de relatie tussen j e hoofdpersoon en de geliefde is duidelijk. Maar het afwisselen tussen de eigenlijke brief en de kijk op de relatie werkt voor mij in deze vorm niet helemaal. Het wisselt elkaar erg snel af en daardoor raakt het redelijk gefragmenteerd, waardoor het een bepaalde vloeiendheid of samenhang mist. 
De opzet is mooi, maar het zou waarschijnlijk net wat vlotter zijn geweest als je de brief en het verhaal eromheen als twee afzonderlijke fragmenten uit geschreven had. 

Groet, 

Nadine