Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#362 - Geblakerd

'Kijk paps.' 
Met één oog open en het ander demonstratief gesloten tuur ik naar mijn jongste. Een guitige lach vliegt me tegemoet. Een uur peis en vrede, daar hoopte ik op, maar zoonlief besloot dat het als volwaardig bouwmeester zijn plicht was om me regelmatig updates te bezorgen over de werkzaamheden. Als bouwmeester/kasteelheer in wording neemt hij zijn roeping namelijk bijzonder ernstig.
Ik slik een brokje ergernis door.
'Is je woestijnpaleis bijna klaar?' De woorden stromen er geeuwend uit.
'Kasteel papa, kasteel! Echte ridders wonen in een kasteel.'
'Oh sorry ... ' Suf wrijf ik met zanderige vingers in de ogen, waar ik meteen spijt van krijg. ' ... woestijnkasteel natuurlijk. Dom van me.'
'De donjon staat bijna recht. Daarna nog de kontelen en heer Wouters kan Slot Bruinstreeps eindelijk bewonen.' 
Fier wijst hij richting zandhoop en ik kan met moeite een proestlach omwille van "kontelen" en "Bruinstreeps" onderdrukken.
'Goed zo Woutje.' Met mijn linkerhand wrijf ik wat zandkorrels door zijn blonde krullen en hoop dat daarmee de kous af is.
'Ik waarschuw je wel als ik klaar ben!'
Kwiek draait hij zich om en loopt in een drafje terug richting heerlijkheid. Tevreden pulk ik de laatste korrels uit linkeroog en vlij me terug in een makkelijke houding.

'Kijk paps, draken!'
'Wat?' Een droom, beter geschikt voor Bredense stranden, ploft weg en ik staar opnieuw in de blauwe knikkers van zoonlief. Het guitige heeft plaatsgemaakt voor bezorgdheid.
'Draken! Een hele troep.'
Met een venijnig krakje in de onderrug recht ik me. Een tiental meter verder zie ik hoe het pas opgerichte Slot Bruinstreeps belegerd wordt door een troep grijswitte miniatuurdraken, wier afgrijselijk gebrul meer weg heeft van schel gekrijs. Kontelen vermomd als friscostokjes lijken de boosdoener.
'Dit vraagt om het koelbloedig ingrijpen van de koene heer Wouters,' wakker ik het strijdvuur in hem aan.
Meer heeft de dapper ridder niet nodig. Hij grijpt de stok vast die hij tijdens de ochtendwandeling door de duinen heeft buitgemaakt en loopt er vervolgens woest zwaaiend en onversaagd mee richting strijdgewoel. Het tumult doet de Nederlanders naast me van onder hun parasol turen.
'Hij is zeven,' haal ik laconiek de schouders op.

Ondertussen zie ik hoe de strijd in alle hevigheid voortduurt. Elke afgeslagen aanval lijkt een nieuwe uit te lokken. Ik besluit dat het tijd is om in te grijpen. Met een grote schreeuw schud ik het laatste restje sufheid van me af en storm mijn heer te hulp. Een paar welgemikte zwaaien met de parasol later en dankzij onze verenigde krachten kiezen de draken uiteindelijk brullend/krijsend het hazenpad.
Triomfantelijk wil ik zoonlief de lucht in tillen, maar ik zie hem bedroefd naar de witgeblakerde kasteelmuren staren, besmeurd door enthousiaste draken in duikvlucht.
'Misschien is Slot Bruinstreeps na dit heldhaftig gevecht wel toe aan een nieuwe naam,' opper ik tegen de sippe ridder.
'Wat bedoel je paps?' Met glazige oogjes staart hij me aan.
'Nou ... wat dacht je van Slot Bleekscheets?'
Zijn beurt om het uit te proesten.

 

**


(heerlijkheid = het territorium of leen van een landsheer)

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor, wat een lieflijk stukje over een vakantiebelevenis tussen pa en zoontje op het strand. Ik zou 'onze verenigde krachten' schrijven als in de uitdrukking: met vereende krachten. Wie heeft er op school niet geleerd wat een 'heerlijkheid' is? Ik werd zo terug gekatapulteerd naar mijn jongenstijd.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor, genieten op het strand en van een verhaaltje dat daaraan gewijd is.Voorlijk ventje, dat weet wat donjons en kontelen zijn. Paar details:de draken hebben geen wiens maar wier als 2e naamval, omdat ze een meervoudig antecedent zijn. En ik vraag me af of de woede van de draken is gewekt door kontelen vermomd als friscostokjes of door friscostokjes vermomd als kontelen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn verhaal Bob, kinderlijk plezier die de droom van een vader om te chillen onderuit halen. Op het strand met je kroost doe je niet voor jezelf.

Een droom, beter geschikt voor Bredense stranden, ploft weg en ik staar opnieuw in de blauwe knikkers van zoonlief

Dat is voor een ander verhaal? Genoten

 

Zeurtje:

uit linkeroog => ontbreekt nog iets, mijn of het of zo.

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Tudor

Grappig verhaal. Mooi geschreven ook. Je ziet het zo voor je gebeuren. 

Hier en daar zou ik het wat strakker maken, bijvoorbeeld deze zinnen: Elke afgeslagen aanval lijkt een nieuwe uit te lokken. Ik besluit dat het tijd is om in te grijpen. Zou kunnen zijn, elke afgeslagen aanval lokt een nieuwe uit. Ik grijp in...

Persoonlijk zou ik ook niet krijsend/brullend schrijven: je doet dit beter niet in een verhaal, want het doorbreekt de vlotheid enigszins en dat  is jammer, want je tekst is erg leuk en fijn om te lezen.

Johanna

 

   

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@ allen: bedankt voor jullie feedback. 

@ Bobcom: wiens/wier werd aangepast. "kontelen vermomd als friscostokjes" --> zo bedoeld (las leuker).

@ TonyCoppo: misschien als de volgende opdracht naaktslakken betreft.

@ Johannawrote: bedankt voor je feedback. Dat van die strakkere zinnen blijft blijkbaar een werkpuntje. Ik probeer er elke tekst opnieuw op te letten, met wisselend succes. Volgende keer beter.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal. Dat het iets strakker kan denk ik ook, toch lukt het je goed om mij als lezer de scène in te slepen alsof ik de Nederlander naast je onder de parasol was. (Die stiekem even googelde op 'peis', omdat hij dacht dat het 'pais' moest zijn.)