Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#361 Kamperfoelie, jasmijn en cederhout

Ze doet of ze slaapt als hij stilletjes naast haar in bed kruipt. Hij geurt naar kamperfoelie, jasmijn en cederhout, en ze weet: het is weer zover.
Ze is natuurlijk inmiddels wel wat gewend; met regelmaat ruikt ze goedkope deodorants, dure parfums of sigarettenrook door zijn scherpe aftershave heen als hij terugkomt van weggeweest. Haar hart breekt, maar ze zegt niks. Bang voor ruzie. Ach wat, denkt ze, hij komt toch altijd bij haar terug. Het zijn maar slippertjes.
Maar dit keer is het anders. De laatste tijd ruikt ze steeds dezelfde parfum, en hij brengt die lucht vaker thuis dan zijn potentie aankan. Hij werkt veel vaker over en het aantal zakenreizen lijkt te zijn verdubbeld. Ze beseft dat het geen lust is die hem in de armen van een ander drijft, maar iets veel groters en gevaarlijkers.
Tranen branden in haar ogen.
Ze raakt hem kwijt.

Hij parkeert zijn wagen uit het zicht van zijn huis om zichzelf de kans te geven rustig van rol te wisselen, maar als hij in de autospiegel kijkt, snapt hij dat geen acteerwerk zijn rode, gezwollen ogen kan maskeren. Met een smoes over allergie of hooikoorts hoeft hij echt niet aan te komen; het is duidelijk zichtbaar dat hij hard en veel gehuild heeft. Hij kan maar beter uit het gezichtsveld van zijn vrouw blijven en zich terugtrekken in zijn werkkamer.
“Schat, ik ben thuis!”
Hij oefent om zijn natuurlijke stemgeluid te doen herklinken, maar de brok in zijn keel maakt het schier onmogelijk.
Enkele minuten blijft hij met gesloten ogen achter het stuur zitten. Hij probeert zijn hoofd leeg te maken, maar de gruwelijke beelden van eerder die dag blijven aan zijn geestesoog voorbijtrekken.
Eerst dat vertrouwde beeld van zijn geheime geliefde op het balkon, leunend op de reling, uitkijkend naar zijn komst.
Dan die nachtmerrie.
De reling begeeft het en klettert naar beneden.
Een eeuwigheid lang lijkt ze met zwaaiende armen haar diagonale positie op de rand van het balkon te kunnen handhaven. Dan grijpt de zwaartekracht haar bij de lurven en met een ijselijke gil stort ze naar beneden.
De angstschreeuw ging door merg en been, de doffe dreun en het geluid van knappende beenderen is gruwelijk om te horen, maar het angstaanjagendste is toch wel de luttele seconden doodse stilte erop volgend voor kreten van ontzetting bij omstanders losbarsten.

Hij slaakt een diepe zucht, opent het portiek en sjokt naar  de voordeur. In de hal hangt hij zijn jack op. Werktuigelijk raapt hij de jas van zijn vrouw op die van de kapstok lijkt te zijn gegleden. Hij verbaast zich over het gewicht dat niet met de dunne zomerjas lijkt te rijmen. Er glinstert iets in de zakken. Nieuwsgierig onderzoekt hij de inhoud. Met een verwonderde blik staart hij naar de grote moeren in zijn hand.
Als de betekenis hiervan tot hem doordringt, begint alles voor zijn ogen te dansen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, Musonius, geweldig verhaal. Het einde zag ik niet aankomen. Met bewondering gelezen. Top.

vraagje: hoe kom je aan dat schattige tekentje tussen de tekst?

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Tony en Fief.

Fief, ik vergeet het elke keer, dus ik knip en plak het steeds uit een tekst waar ik hem al in heb staan, maar hier vind je informatie over de fleuron.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, gruwelijk wraakzuchtig. Hier begrijp ik een moer van. ;-) Goed ingehouden geschreven, waardoor het kwartje als het ware tegelijkertijd met de hp met ons meevalt. 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius: mooi sterk begin. 'Hij brengt die lucht vaker mee dan zijn potentie aankan'  prachtige zin. 

Bij: 'Hij parkeert' lijkt het of ik uit het verhaal ben

prachtig verrassend gruwel slot!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius,

Een pracht van een plottwist! De kracht zit hem niet alleen in het welbekende 'Dat is anders dan verwacht,' maar ook in het feit dat je uitgerekend dit ook niet verwacht, aangezien de vrouw het over het algemeen genomen niet ' al te' erg vindt dat manlief vreemdgaat. Je geeft in het begin aan:
Ze is natuurlijk inmiddels wel wat gewend  en Ach wat, denkt ze, hij komt toch altijd bij haar terug. Het zijn maar slippertjes.

Je schrijft daarnaast ook erg mooi over de schok en het verdriet van de man; er zit een mooie spanningsboog in. 

Knap gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke & Ria,
Dank voor jullie respons,
Spijtig, Ria, dat de perspectiefwisseling je uit het verhaal haalt, maar ik ga dit niet veranderen.

Nadine,
Hartelijk dank voor je respons, ik stel dit zeer op prijs.
Het niet reageren van coaches op mijn verhalen werkte zo demotiverend, dat ik een tijdje gestopt ben met schrijven, maar ik pak het nu weer op.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom een ware Musonius! Lekkere shedunnit. Persoonlijk struikelt mijn oog over brusjes 'alsof' en 'als' haast naast elkaar in zin 1, en zulks her en der. Mooi is halverwege die verandering van perspectief én die verrassende emotie. De eerdere frase '... geen lust' etc. daarentegen is wat schetsmatig en daarmee meer cliché en bemoeilijkt identificatie. Dat wordt natuurlijk meer dat goedgemaakt in de slotparagraaf. En inderdaad chic bloemetje.

 

 

 

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius, mooi! Voorbereid op nog meer meeuwengeweld stuit ik opeens op een verhaal over de gruwelijkheid van jaloezie. Ik voelde me bij de hand genomen in een zorgvuldig opgebouwd verhaal.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Kruidnagel en Carneli, voor jullie respons.

Kruidnagel, ik begrijp wat je bedoelt en heb hier en daar wat dubbele woorden verwijderd/vervangen. Het cliché blijft nog even staan, het kost meer tijd om naar te kijken.