Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #363 - De subtiele liefdesbrief

 

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Lizette van Geene, Mike van Holsteijn, Johanna Müller, Annemieke Heller, Lotte Petersen en Nadine van de Sande. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 363e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #363 - De subtiele liefdesbrief   

Door Nadine van de Sande

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw… Ik verdrink in jouw prachtige ogen…  Ik kan niet zonder je…
De inhoud van de gemiddelde liefdesbrief is redelijk voorspelbaar, omdat het uitgangspunt meestal is dat de ontvanger helemaal fantastisch is en hoeveel de schrijver voor de ontvanger voelt. Zolang dat maar duidelijk is, is de romantische liefdesbrief helemaal geslaagd.

Maar wat als de liefde in een liefdesbrief er niet zo duimendik bovenop mag liggen? 
In de opdracht van deze week schijft je personage een brief aan een (heimelijke) geliefde, waaruit tussen de regels door moet blijken hoe groot de liefde is.   

Denk aan:
* verwijzingen naar ontmoetingen, gebeurtenissen, herinneringen of handelingen;
* bedankjes voor wat de ontvanger ooit heeft gedaan voor of losgemaakt bij de schrijver;
* Hoe de schrijver (zijn of haar leven) is veranderd door de ontvanger;
Enzovoorts.
Om niet in rozengeur, maneschijn en klinkende klokjes te vervallen, is het toverwoord hier: subtiliteit. Deze liefdesbrief is er een die recht uit het hart komt, privé is en dat moet blijven. Hij is niet geschreven zodat de schrijver of ontvanger de romantiek in hun relatie aan de grote klok kan hangen.  
Dat betekent dat je zowel over een verboden liefde kan schrijven waar subtiele taal een noodzaak is als over een stel dat al lang een relatie heeft en gewoon eens iets liefs aan de ander wil schrijven, zonder dat de romantiek er meteen van af hoeft te spatten. 

In je uitwerking moet duidelijk worden:
* waarom de schrijver de liefde niet hardop/ met duidelijke woorden durft, wil of kan bekennen; 
* dat de schrijver verliefd is op de ontvanger en niet slechts vriendschappelijke gevoelens heeft;
* wat de geschiedenis is van de schrijver en ontvanger. Met andere woorden: er moet een wezenlijke reden voor deze liefde zijn. Je schrijver mag niet puur vanwege schoonheid op zijn geliefde vallen. 
De uitwerking mag alleen uit de brief bestaan, maar je mag er ook nog andere tekst aan toevoegen. 
Het maximum woordenaantal is 500.  

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Daarnaast doceert ze een cursus autobiografisch schrijven bij de ondernemersschool. 

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#363 

Lieve Robert,

Morgen stappen jullie op de boot. Een cruise die de mooiste zal worden van jullie leven. Wie had dat ooit gedacht; mijn beste vriend en vriendin stappen letterlijk in het huwelijksbootje.

Ik zal nooit vergeten hoe we elkaar voor het eerst ontmoetten op zeilkamp. Anne en ik waren altijd buitenbeentjes, en ook daar zag niemand ons staan. Toen kwam jij.

We hadden zoveel lol met zijn drieën. We leerden samen zeilen, en jij gooide ons steeds overboord. Wanneer anderen iets gemeens zeiden tegen Anne of mij, kwam jij voor ons op. Die zomer dat we jou leerden kennen heeft ons veranderd. Dankzij jou voelden we ons zoveel sterker. Door jou waren Anne en ik ineens tevreden met onszelf, want jij liet ons zien dat we geweldig waren zoals we waren.

Na die mooie zomer gingen we met zijn drieën naar dezelfde middelbare school. Anne en ik waren geen buitenbeentjes meer zoals op de basisschool. Met jou erbij waren we ons eigen groepje. Met zijn drieën gingen we naar schoolfeestjes, wonnen we de wiskunde-cup en namen zelfs deel aan de leerlingenraad.

Toen Anne haar vader verloor hebben wij haar er doorheen getrokken. Wat waren jij en ik een goed team!

Het was natuurlijk vreselijk schrikken toen ik zakte voor mij eindexamen, maar door al die uren die ik in Anne had gestoken kon ik nauwelijks studeren. Jullie moesten zonder mij beginnen aan jullie studies. Toch heeft niemand ons op kunnen breken. We zagen elkaar in de weekenden, al wilde Anne liever naar jullie studentenfeestjes.

Toen ik ook mocht gaan studeren hielp jij mij verhuizen. Ik weet nog hoe gelukkig ik was om in het huis naast jou op kamers te mogen wonen. Ik had natuurlijk nog liever in het studentenhuis gewoond waar Anne en jij woonden, maar daar waren alle kamers al bezet. Wie weet wat er gebeurd was als ik daar gewoond had, samen met jullie in een huis. Misschien zou je dan morgen wel met mij op de boot stappen. Anne had altijd meer geluk. Ze was altijd op de juiste plaats op het juiste moment.

Lieve Robert, het doet me vreselijk veel pijn dat ik er niet bij kan zijn op jullie speciale dag. Het had zo mooi kunnen zijn als we daar net als vroeger met zijn drieën op het dek zouden staan. Natuurlijk kan je maar met één van de twee belangrijkste vrouwen in je leven een gezin starten, zoals jullie per ongeluk al gedaan hebben. Mijn slanke aanwezigheid zou nu wel bedreigend zijn voor Anne. Toch weet ik zeker dat ze mij er juist heel graag als bruidsmeisje bij had willen hebben als ze maar met een ander zou trouwen.

Ik wens jullie een prachtige dag, en heel veel geluk. Ik zal morgen aan de kust staan zodat ik jullie ceremonie toch nog kan zien, al is het van een afstandje.

Liefs,

Karin

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verzoekje over de instellingen: of de links hierboven in de vaste wekelijkse tekst kunnen gaan verwijzen naar een nieuwe tab in plaats van dezelfde tab. Dan kunnen we de opdracht er namelijk bij houden. Nu moeten we dat handmatig doen (rechts klikken > 'link openen in nieuw tabblad'). Alvast in elk geval mijn proportionele erkentelijkheid :-).

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen allemaal, 

Ik zie dat er iets is misgegaan; ik verwachtte dat ik volgende week pas aan de beurt zou zijn met deze opdracht, dus ik zag niet dat er al verhalen waren gepost. Mijn welgemeende excuses voor iedereen die al langer op een antwoord wacht! Ik ga vandaag aan de slag om de achterstand bij te werken!

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is je vergeven Nadine, erg prachtige feedback die je de verhalen toebediende. Je hebt er je werk van gemaakt! Bedankt!