Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#359 Doorbijten

Doorbijten

 

                                 Madrid, 14 juli 2021

Hallo pa,

Ik dacht, ik schrijf je maar. Het was achteraf gezien natuurlijk niet netjes om zomaar te vertrekken, maar jij was vroeger net zo impulsief als ik nu ben. Zo vader, zo zoon. Toch. Vergeef me, het was stom. Ik weet het.

De reis ging goed. In een donkere vlucht van amper vijf uur was ik hier al. Het nachtleven, vooral dat nachtleven trok me.

Doordat mondmaskers hier inmiddels zo goed als normaal zijn, kan ik me vrij over straat en in de discotheken bewegen. Niemand ziet mijn ware gezicht. Ik keek er echt naar uit. Hier zou ik het leven volop naar binnen zuigen.

Natuurlijk is deze stad op en top katholiek. Maar ik omzeil alle kerken, kapelletjes en heiligenbeelden behendig door er met een ruime boog omheen te trekken. Madrid is gelukkig groot genoeg, er is voldoende ruimte om me te vermaken. Overdag slaap ik. De nacht is voor mij. Thuis valt het op, hier niet.

Alleen de honger, pa, ik verga van de honger. Uit pure wanhoop heb ik me gisteren vlak voor zonsopgang aan een ooi vergrepen. Een hap in het rauwe vlees. Het arme beest wist niet wat haar overkwam.

Ik voel me zo verzwakt, dat ik niet weet of het gaat lukken om op eigen kracht terug te komen. Stom, maar ik heb er gewoon niet aan gedacht. Die vervloekte Madrilenen en hun rijkelijk met knoflook bereide maaltijden. Het lukt me niet pa. Ik verhonger.

Ik heb je nodig. Lach me alsjeblieft niet uit. Zie je kans om me te komen halen? Kom alsjeblieft. Jou moet het lukken, vader. Vanuit Transsylvanië ben je snel hier. Help me!

Je zoon,

Vlad Jr.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, het toppunt van horror: een hongerige vampier omdat zijn potentiële slachtoffers te veel knoflook eten. Goed gevonden, eigenlijk ook erg grappig. Ik vraag me wel af of zo'n noodkreet anno 2021 per brief gaat. Ik zou dan eerder een mailtje of appje verwachten. Of, als het niet anders kan, via messenger.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Daar heb je wel een punt. Ik heb het boek nooit gelezen (vergeef me 😉) , maar dacht dat het een boek in de vorm van brieven was. Vandaar dat ik deze vorm koos. 😀

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Hadeke, origineel type horrorvakantie van Dracula jr. Beetje jammer dat de clou voor mijn gevoel niet helemaal uit de verf komt. Pas als je Dracula noemt valt alles op zijn plaats, en dan vind ik het teveel een "dead giveaway". Misschien had je wat meer directe verbanden kunnen aanbrengen, zoals mondmaskers / hoektanden, het Spaanse knoflookdieet eerst en daarna de honger? Overigens, het origineel (uittreksels uit reisverslagen en dagboeken) kun je hier lezen...

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke,

"De grote trotse Dracula." -->Die Dracula had van mij niet gemoeten. Haalt de subtiliteit wat uit de tekst. Voor de rest wel origineel gevonden, met die brief enzo. Ook leuk met die verwijzingen naar de kerk. Achteraf gezien was Madrid wel één van de slechtst mogelijke locaties om als schepsel van de nacht naar toe te trekken, met al die kerken, kapellen en knoflookgerechten die ruim voorradig zijn.

Wel goed uitgewerkt voor de rest. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen en omdat het duidelijk in briefvorm was is de tell heerlijk op zjin plaats.

Voor mij hoefde de afsluting, de o zo grote dracula, niet. Een gevoel vban, het ligt er wel heel dik bovenop. Dat een zoon ziijn vader vraagt om opgehaald te worden past heerlijk in een mislukte horror vakantie!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat ophalen van zoonlief  wordt nu wel heel actueel met die onbezonnen ouders die recentelijk hun door corona besmette kinderen terughaalden van hun 'dancingsvakantie' (!)  in Spanje door ze op het eerste het beste vliegtuig te zetten.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je zet de opdracht lekker op zijn kop en weet het ook nog een lekker vleugje Coronavlucht mee te geven. Genieten.

Maar je schaap is een 'hem,' Hadeke? Vlad jr had beter een ooi gepakt.

Je hebt je lekker uitgeleefd met die vlucht en het nachtleven. Niemand die je complimenteert ook met het 'En hier kon ik het leven volop naar binnen zuigen'. Dat zijn toch leuke dingen voor de tweede lezing. 

De grote trotse Dracula, ik heb er niet direct problemen mee. Alhoewel er een zeker passief-agressief sarcasme uit spreekt dat niet helemaal met de verslagenheid van Junior en al zijn alsjebliefts strookt.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties. Ze hebben me aan het denken gezet en dat is mooi. Paar kleine zaken aangepast. Altijd twijfel of dat een verbetering is. 😀 Maar schrijven is twijfelen. 

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Overduidelijk wie hier aan het woord is Hadeke. En die brief hoort er ook gewoon bij. Dracula, of in dit geval zijn zoon, achter de laptop? Ik zie hem liever met een veren pen en een potje inkt. Ik heb je eerder versie niet gelezen, maar ik vind het erg origineel en geniet van je kwinkslagen. 

"En je weet: ik poets mijn tanden na iedere maaltijd. Dat laat geen sporen na"

Van mij mag deze zin er zelfs uit. Dan blijft het mysterie iets langer bewaard. Maar goed, zoveel lezers, zoveel smaken.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het eens met Chantal dat de brief met inkt en een veren pen geschreven hoort te zijn. Maar als er bovenaan 2021 staat, valt dat uit de toon. Dst bedoelde ik met mijn opmerking. Het verhaal kan beter ergens in 1800 of zo plaatsvinden. In ieder geval in de tijd dat Dracula leefde. 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dankjulliewel Chantal en Fief. Ik had de tandenpoetszin er nieuw bijgezet, vanuit een eerdere reactie, maar hij is nu weer weg.

Ik heb hem even omgezet naar september 1918 (Spaanse griep), om een brief logischer te maken, maar dan moet de taal ook anders. Op zich ben ik het met Fief eens, maar ik klamp me maar vast aan de gedachte dat het een familie met zeer oude tradities is en een eigen postbezorgingsdienst.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk gedaan in briefvorm. Wat opvalt zijn de erg korte zinnetjes. Normaal heb ik daar een beetje een hekel aan maar hier past het perfect en is het nog realistisch ook, mooie invulling!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Hadeke,

In het verhaal verander je van perspectief  maar is niet echt storend. Als je schrijft dat hij het leven naar binnen zuigt veronderstel je dat hij eten genoeg heeft. Daarom verrassend om te lezen dat hij honger heeft vanwege het knoflook. Verder graag gelezen. 

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Hallo John, dank voor je reactie. Ik zie zelf de perspectiefwissel eigenlijk niet. Waar ervaar jij die?

Het naar binnen zuigen van het leven moet je -nu ja, had ik bedoeld als- ik had me erop op verheugd dat ik het leven naar binnen zou kunnen zuigen. Zoals jij hem opvat snap ik wel. Ik ga er even op broeden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Hadeke

Hoi Hadeke, Zo waar (is de zin hierboven). Ik heb met verbazing en bewondering voor de orginaliteit, jouw stuk gelezen. Voordeel van wat later aanschuiven is; dat de strijkbout al aardig wat heeft glad gestreken. Wat mij betreft ook goed gedaan omdat het me doetnadenken over de invulling van de opdrachten. Duimpje omhoog.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke,

Leuk verhaal! De zin "Niemand ziet mijn ware gezicht" maakt me direct nieuwsgierig. Het is een mooi idee dat de jonge (vampier)zoon erop uitgaat tegen het advies van zijn machtige vader in. 

Zeurpuntjes:

  • "Hier zou ik het leven volop naar binnen zuigen." vond ik een wat gekke metafoor, aangezien hij net beschrijft dat iedereen met mondmaskers oploopt (en hij dus ook). Dan kan dat minder lekker :). --> ok nu ik het een tweede keer lees snap ik hem, maar hij is eigenlijk té verwarrend wat mij betreft.
  • Natuurlijk is deze stad op en top katholiek. -> ik weet niet waarom, maar hierdoor ging ik wat aan de tijdsperiode denken. Klinkt meer als een opmerking uit van aan paar eeuwen geleden dan direct nu. Maar kan ook aan mij liggen.
  • Uiteindelijk ging ik toch flink aan de interne logica twijfelen. Waarom schrijft hij i.p.v. bellen als het 2021 is, als hij in 5 uur die afstand aflegt, waarom is hij dan niet even buiten Madrid naar een dorpje gegaan om te voeden, hoe zit het dan met die gezichtsmaskers (vampieren hebben toch alleen iets bleker gezicht / lange tanden, wat verbergt dat mondmasker?), etc. In een langere versie / mocht dit een roman worden wellicht daarover nadenken :).

Oh, dat waren veel zeurpuntjes. Ik heb het ook echt paar keer kritisch gelezen, maar dat was juist omdat ik het zo leuk gevonden vond :)!

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Origineel gedaan én gevonden, superleuk! Ik begrijp de reacties over 'de brief' wel, maar ik vind het ook helemaal in de sfeer passen. Ik zou niet de brief weglaten, maar zijn vervoer anders maken om wel in deze tijd te kunnen blijven (want die combi is fantastisch gevonden), maar toch in de 'mysterieuze sferen' te blijven. Wel heel goed gedaan!