Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#358 Sprekende ogen /herschreven

 

Het spijt me.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suzanne, ik vind het een ontroerend verhaal. Mooi gedicht aan het begin. Daarom alleen al graag gelezen, maar de opdracht zie ik er niet echt in terug.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dank je wel voor het lezen. Mijn bedoeling was het volgende: Moeder schreef het gedicht. Heeft iets ernstig gekregen, dus het waren haar laatste geschreven woorden, die vervolgens op haar sterfbed in de praktijk werden bevestigd. (zoals de laatste regels in het gedicht). Ze sprak met haar ogen haar laatste woorden 'ik hou van jou.' Sofie heeft het gelezen en kon haar 'verstaan'. Ik weet niet zeker of moeder wist dat het haar laatste woorden zouden zijn. Bestaat zoiets als toeval? 

Maar ik snap jouw reactie ook. Het verhaal heeft zichzelf geschreven. Ik moet ook bekennen dat ik er wel last van heb. Beetje unheimisch gevoel.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, zo. Zo had ik het inderdaad niet gelezen. We mochten maar 35 woorden voor het briefje gebruiken, dus daarom dacht ik dat de hp dit geschreven had. De vooruitziende blik van een moeder kan prima. Toeval bestaat niet, zeggen ze.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Suz@nne,

Ik vond het een mooi verhaal maar kreeg er niet uit dat de moeder het had geschreven. wellicht een kortte referentie / handschrift moeder of iets dergelijks, vlak voor het dichtklappen van het boekje?

De lopgloss en referentie naar later het ziekenhuis / het gemis ervan, vond ik mooi gevonden. Het verleden / mijmeren en het nu met elkaar verbinden heb je mooi verbonden.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bang dat de aanblik van haar moeder haar zo overmand door verdriet en ze hysterisch wordt

ik struikel over deze zin, volgens mij wordt je overmand, ik weet niet of overmannen een werkwoord is, het lijkt niet helemaal te kloppen.

wel heel mooi verhaal, mooi gedicht en mooi verwoord.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geur met herinnering is goed, maar letterlijk benoemd een cliché. Tenzij je er lipgloss tegenaan keilt. Want dan doe je iets goed. Ik vind het mooi hoe ik Sophie zie mijmeren en eigenlijk denk dat moeder daar al dood is, maar aan het eind toch even door een twister wordt gehaald. Het gedicht komt dan opeens tot zijn recht.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suz@anne, 

Het gedichtje aan het begin is mooi, maar echt te lang voor invulling van de opdracht.  Het ging erom dat het stervende personage een aantal kort en krachtige woorden zou hebben voordat die heen zou gaan. Dat effect is nu door dat langere gedichtje weg. Ook omdat de rest van het verhaal vanuit de beleving van de dochter wordt geschreven.  Het zou mooier zijn geweest als je vanuit het gezichtspunt van moeder had geschreven hoe zij - nu ze stervende is en kleinere irritaties  -"Hou op mam, ik hou niet van kussen" -  waarschijnlijk niet meer uitmaken voor moeder. Daar laat je naar mijn idee dus wat liggen.

Als ik het verhaal beoordelen hoe het verhaal op zich is geschreven dan moet ik zeggen dat je een ontroerende moeder-dochter relatie hebt geschreven met mooie citaten en dialogen. 

Met andere woorden: goed gedaan, maar er had waarschijnlijk meer ingezeten als je anders naar de opdracht had gekeken.

Groet,

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suzanne, nog een kleine tip: zet in je reactie even op wiens opmerking je reageert, dan is het voor degene die een opmerking plaatste duidelijk dat je op hem of haar reageerde.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het voelt op één of andere manier zeer meta aan. Zeker wanneer je tekst en de daaropvolgende reacties samenneemt.

Waarom uitweiden als je je gewoon ook tot de essentie kan beperken?

(Onbedoeld) geweldig.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Aangezien ik alleen "het spijt me" nu zie staan, is het wel enigzins hilarisch om het commentaar van anderen te lezen :D. Het voelt een beetje alsof ik een Picasso zie en alle voorafgaande schilderijen / versies van de uiteindelijke strepen gaat het commentaar over. Ik sluit me aan bij het commentaar van Sakura.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag lieve mensen

ik doe nog niet zo lang mee met deze club: ben een beetje digikneus. kan iemand mij vertellen waar ik het verhaal van Suzanne kan vinden?

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Ria Smit

@Ria Smit ik heb helaas het origineel niet meer. Ik heb de tekst wel aangepast, maar niet meer gepubliceerd. Nadat @Darkvalley zijn tweede verhaal had geplaatst https://schrijvenonline.org/forum/themaforums/wek… en de reacties die ik vervolgens las, raakte me dat meer dan me lief was. Ik twijfelde nog of ik het gedicht zou plaatsen. Het is iets van mezelf, maar ik vond het wel een mooi inzicht om door te geven aan mijn kinderen mochten het mijn laatste geschreven woorden zijn. Niet vanwege mijn dichtkunsten, maar wel om de boodschap.

Mijn bedoeling was dat de laatste woorden door moeder 'gesproken/geschreven' werden met haar ogen en dat is dus binnen de 35 woorden. Maar dat heb ik niet goed weten over te brengen. Dat de tekst van moeder was, ook niet. Ik heb vervolgens geprobeerd om de tekst nog aan te passen, maar mijn boosheid en frustratie won het.  Ik geef toe het raakte me dat er opmerkingen werden gemaakt zoals 'ik krijg jeuk van goedbedoelde poëzie..' etc. En verwerkte dat ook in mijn aangepaste versie. Dat vond ik dan van mezelf weer zo kleinzerig dat ik bedacht dat maar 1 zin past. 'Het spijt me.' 

 

Hieronder de aangepaste versie en alleen de laatste vier regels van het gedicht.

‘…
Spreken je ogen
Wat je voelt van binnen
Wordt de stilte gevuld
Met woordeloze zinnen.’

Normaal gesproken zou Sofie geen aandacht besteden aan de zogenaamde dichtkunsten van haar moeder. Ze krijgt er jeuk van, maar die laatste zinnen raken haar. Sofie klapt het notitieboekje dicht en legt het terug op de eettafel naast de vulpen, waar de dop zo een, twee, drie niet te vinden is. De omgevallen mok ligt als een stille getuige op de grond. In tegenstelling tot haar moeder is de mok heel gebleven. Op de rand een afdruk van haar moeder’s lippen. Sofie geeft er een kus op en snuift de geur op van koffie met een vleugje Chanel. Het brengt haar terug naar een vervlogen herinnering. ’Echt Soof, het kost wat, maar deze lipgloss blijft de hele dag zitten en geeft niet af, kijk maar.’ Terwijl haar moeder met getuite lippen op haar afkomt om haar van een smakkerd te voorzien, weert Sofie haar met beide handen af. ‘Mam, hou op, ik hou niet van kussen.’ De ringtone van haar mobiel brengt haar terug naar het hier en nu. Eindelijk het verlossende telefoontje waar ze al vier uur op wacht. Is de operatie geslaagd? Gaat haar moeder het halen? De situatie is zorgelijk. Een herseninfarct. Ze werd gevonden door de buurvrouw, maar het is niet duidelijk hoe lang ze hier, naast de mok gelegen heeft. Ze neemt op.                        

Iets met ‘complicaties’ en ‘kritieke toestand’. Sofie weet het niet meer. Ze pijnigt haar hersens om zich het telefoongesprek met de arts te herinneren, maar bij ‘afscheid’ kwam er kortsluiting. Haar hart bonst hevig en een misselijkmakend gevoel daalt neer in haar buik. Ze hapt naar adem, maar dan dringt ook de scherpe geur van ‘ziekenhuis’ tot haar door. Haar keel wordt dichtgeknepen. Bang dat de aanblik van haar moeder haar zo overmand door verdriet en ze hysterisch wordt, zucht ze nog eens diep.

Sofie groet haar met een ongemakkelijke grap. ‘Er zijn ook andere manieren om visite te krijgen.’  Een glimlachje verschijnt op de lipglossloze lippen van haar moeder. ‘Oh mam’, snikt ze en nadert voorzichtig haar bed, kust de wang van haar moeder en schuift een stoel aan. Met haar vingers streelt ze de gerimpelde handpalm. De laatste woorden worden in stilte gesproken als ze voor het laatst haar ogen opent.

‘Ik hou ook van jou, mam.’