Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#352 Contact

#352 Contact

Het halletje moet net zo klein zijn als het onze. Toch komt het groter over.

'Kom binnen, dan zoek ik een verbandje.'

Ik ondersteun mijn arm. Het bloed trekt door de katoenen stof van mijn mouw. Het witte laminaat is vast makkelijk schoon te houden, maar ik wil niet dat er druppels bloed op vallen.

'Buurman, ik heb me aan die schroef daar opengehaald,' zei ik nog maar een paar minuten geleden.

'Laat eens kijken,' antwoordde hij.

Gelukkig liep hij net voorbij. Als altijd strak gekleed, donkere effen tinten, saai eigenlijk. Ik stroopte mijn mouw op.

'Dat is een mooie wond,' zei hij.

Voor het eerst zag ik een glimlach op zijn normaal gesproken stuurs ogende gezicht.

'Mijn man is weg en onze verbanddoos is leeg.'

Tegen de andere buren had ik Anton gezegd, niet mijn man. Toen de buurman hier pas woonde hebben we ons natuurlijk voorgesteld. Nauwelijks een jaar geleden. Buiten, bij zijn voordeur. We hebben geen last van hem, maar ook zeker geen contact, op een snelle groet na. De buurman is een knutselaar. We horen regelmatig het geruis van elektrische apparaten, het gedempte slaan van een hamer en het zacht zoemen van de stofzuiger. Gelukkig niet de geluiden van een verbouwing.

Links van mij zit de deur naar het toilet. De hal is gespiegeld, bij ons zit de deur rechts. Dan een stukje muur, glad en spierwit. Ik zou dit ook willen, niet het lelijke granol dat al sinds de oplevering van het huis op onze muren zit. Bij ons is het wit al naar gelig verkleurd, hier is het wit bijna te wit. Vast een makkelijk afneembare verf.

Na de muur de trap. Het laminaat is doorgetrokken naar de treden. Rechts een koof langs de plint. De verwarming is weggehaald. De plint loopt vanaf de voordeur naar het muurtje waar bij ons de meterkast zit. Geen vlokje stof, geen kruimeltje zand. Een kapstok ontbreekt. Alleen twee schoenen. Damesschoenen valt me op. De deur naar de woonkamer is gesloten. Geen glas, zoals wij dat hebben.

'Ik ben nog even aan het zoeken,' roept hij.

'Rustig aan,' antwoord ik.

Ik zet een stap naar voren. De deur die bij ons toegang geeft tot de meterkast is hier de toegang naar een kelder. De vorige buren hebben hem uit laten graven. Wij hebben het ook overwogen, maar het was te duur. Anton was niet weg te slaan bij de werkzaamheden.

'Zo vernuftig.'

Ik vond het vooral een hoop herrie.
De deur is ook wit, maar ziet er niet uit alsof het van hout is. Ik leg de vingertoppen van mijn gehavende arm op het materiaal. De andere hand ondersteunt mijn arm nog steeds. Het voelt koud aan. Metaal, lijkt het.
Ik laat mijn blik van boven naar beneden gaan. Een hoekje papier steekt onder de deur door. Langzaam lijkt het hoekje te groeien. Letters vormen zich, in rode lippenstift geschreven.

HELP!

Ik gris het papiertje weg. Draai me om, open de deur en ren weg.

112, denk ik.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, na de (oersaaie) door de coach gevraagde beschrijving van het burenhuis een prachtig einde, een misdaadserie waardig.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Hadeke,

Leuk verhaal om te lezen en een spannend einde!

Tegen de andere buren had ik Anton gezegd, niet mijn man. Toen de buurman hier pas woonde hebben we ons natuurlijk voorgesteld. Nauwelijks een jaar geleden. Buiten, bij zijn voordeur. We hebben geen last van hem, maar ook zeker geen contact, op een snelle groet na. De buurman is een knutselaar. We horen regelmatig het geruis van elektrische apparaten, het gedempte slaan van een hamer en het zacht zoemen van de stofzuiger. Gelukkig niet de geluiden van een verbouwing.

Tip: Door de eerste zin in het bovenstaande stukje was ik even verward over welke buurman je het hebt. Het leest daardoor niet helemaal fijn.

Groetjes!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, een heerlijk horrorverhaal. Je voelt het aankomen en toch weet je niet wat je te wachten staat. Allerlei beelden schieten door mijn hoofd. Subtiel opgebouwd, pakkende einde. Met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Hadeke, erg lange beschrijvingen (op zich wel goed hoor) om dan te eindigen in een einde die ik niet snap, maar dat ligt aan mij. als ik 112 google is het iets duidelijker, maar het komt onaangekondigd, of beter gezegd, de beschrijvingen bereiden niet veel voor..

strikt genomen voor de opdracht moet je buiten nog wat zeggen over de plaats ;)

GG: graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties. 

@sasja Ik ga daar later nog even naar kijken. Dank voor je opmerkzaamheid.

@tony Ik had gehoopt dat er genoeg subtiele verwijzingen in het verhaal zitten, die het eind met teruglezende kracht verklaren, (saaie man die opklaart van een bloedende wond, steriel witte hal die makkelijk schoon te maken is, klussen met elektrische apparaten, damesschoenen bij een kennelijke vrijgezel en een metalen deur naar een kelder) maar misschien was ik iets te subtiel. 😀 Wat betreft het eind: De opdracht was: '... zeg je iets over jouw impressies.' Ik vond 112 bellen wel veelzeggend genoeg. 😉 Dank voor je GG op de schaal van Tony.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, Dank voor je spannende verhaal.

112, denk ik.-> Voelt voor mij als een koude kermis aan het eind. Het haalt voor mij alle spanning eruit. De opbouw van het verhaal vind ik wel erg mooi.

Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Hadeke

Wat een fijne tekst, goed gedaan en wat ik fijn vind aan je beschrijving is dat je wat je ziet vergelijkt met je eigen huis: goed gevonden.

Deze zin staat ofwel verkeerd, ofwel lees ik hem niet goed, of mangelt er iets aan de leesteken: 'Buurman, ik heb me aan die schroef daar opengehaald,' zei ik nog maar een paar minuten geleden. Als je bedoelde 'dat je het een paar minuten geleden aan hem zei, staat het hier wat vreemd, of zei je, ik heb me bezeerd aan die schreef, enkele minuten geleden?'

Mooie opbouw en je de subtiele hints leiden ons vlot naar de ontknoping.

Fijn om te lezen.

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtige minithriller. De gortdroge interieurbeschrijvingen met verpakte aanwijzingen vormen een mooi contrast met de suspense.

Ik sluit mij aan bij Ilse wat de laatste zin (112, denk ik.) betreft: die zou ik schrappen, want het is mooier om de lezer te laten fantaseren over wat er verder gaat gebeuren.