Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#352 Tweede verblijf

 

Net verhuisd, maken wij kennis met onze overbuurvrouw, Rosalia.  Ze kent hier veel omwonenden, maar houdt de meeste op afstand. “Het is hier een roddelstraatje”,  weet ze te vertellen: “dat zullen jullie snel merken.”
Eindelijk wordt onze verloederde straat vernieuwd. De werken duren zes maand langer dan oorspronkelijk voorzien.  Haar zoon werkt op de gemeente. Zo weet  ze aan wie de opdracht voor de werken werd toevertrouwd. “Dat is geen aannemer”, lacht ze smalend: “dat is een pattattenboer.”  Later gaat de voormalige aardappelkweker inderdaad failliet en moet een ander zijn knoeiwerk voltooien.
Op visite in onze tuin, vraag ik haar: “Mag ik je een borreltje aanbieden van iets dat je nog nooit hebt gedronken?”
“Ik mag geen alcohol drinken”, antwoordt ze, maar neemt toch gretig het glaasje aan.
“Ken je dit”, vraag ik.
“Maar, manneke, dat is lofjenever, dat ken ik al van mijn jeugd”, lacht ze: “en dat is lang geleden, er is geen varken dat zo oud wordt als ik, straks al vijfentachtig. Proost!”
Na het derde neutje loodsen wij Rosalia huiswaarts. Daar toont ze foto’s van vroeger. Ze is nog steeds eigenares van een chaletje in de Ardennen dat op de beelden te zien is. Er loopt ook een hondje rond op het terrein. “Onze Jacky”, zegt ze meewarig: “die is al lang geleden gestorven.”

Het chalet staat te koop. Nieuwsgierig ga ik er met een vriend naartoe. Het staat  op een totaal verwilderd terrein. Zodra wij uit de wagen stappen valt ons op hoe rustig het er is. Wij worden haast ongemakkelijk van de stilte. Het gebouwtje is niets meer dan een uit de kluiten gewassen tuinhuisje. De ramen zijn stuk en er ligt vuilnis van vermoedelijke krakers. Ik trek een deur open en schrik me rot. Het is het toilet en vanop de pot kijkt mij een dier strak in de ogen. Eerst denk ik dat het een vos is, die mij elk moment gaat bespringen, maar merk dan dat het opgezet is. Ik herken Jacky van de foto.
Als ik later het verhaal aan Rosalia vertel, komt ze niet meer bij van het lachen. “Onze Jacky, ja, die zagen wij zo graag dat wij hem hebben laten opzetten. Dus die waakt daar nog steeds?”

Met haar gezondheid gaat het langzaam achteruit. Wij houden een oogje in het zeil en wanneer de rolluiken een ganse dag omlaag blijven, verwittigen wij haar zoon. Rosalia is gevallen en heeft de ganse nacht op de vloer gelegen, de ‘verklikker’ ligt op de keukentafel. Haar kinderen besluiten dat ze niet meer alleen mag blijven en brengen haar onder in een rusthuis.

Wij bezoeken haar af en toe. Ze deelt haar kamer met een andere dame. Haar dementerende kamergenote lacht ons kinderlijk toe, maar Rosalia zegt resoluut: “Ge moet daar niet tegen klappen. Dat menske is compleet tureluut.”  Toch geeft ze het menske een stuk van de taart die wij voor haar hebben meegebracht. “Ne mens moet toch een beetje compassie hebben, nietwaar?”

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, vriendelijk kabbelend verhaal als antwoord op een opdracht waar je alle kanten mee uit kunt. Op zoek naar wat lofjenever was, belandde ik op Azerty en bij de langere versie. In feite een schetsboekje met Rosalia als onderwerp. Ik ben benieuwd waarom je precies de schets van het straatherstel er hier uitgelicht hebt en niet haar garderobe- of  vlaghistorie. Het bezoek aan het chalet vind ik iets te summier - je ziet de zooi en de plee, c'est tout. Door de ramen, staat de deur open? En je trekt een deur open. Binnen, buiten? Met de opgezette Jackie wel een heerlijk element, trouwens.
Een speciaal type als Rosalia vat je natuurlijk eerder in een novelle dan in een paar schetsen van enkele honderden woorden. Die ik overigens met genoegen heb gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, dank je voor de reactie: de titel verwijst niet alleen naar het tweede verblijf (een krot)  in de Ardennen maar ook naar het rusthuis later. Buiten de buitenaardse stilte en de opgezette hond viel er in het chalet inderdaad niet veel meer over om te beschrijven.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, mooi rustig en vriendelijk verhaal dat een warm beeld schetst van Rosalia. Jammer dat ik geen idee heb hoe het bij haar binnen uitziet, maar ok. De versie op Azerty heb ik nog niet gelezen, ga ik straks direct doen.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi, ik zie wel potentieel in je verhaal maar voor mij is het een beetje van de hak op de tak. Er zit veel informatie in die ik niet perse match met slechts één verhaallijn. Het gaat van je tuin naar Rosalia's huis, naar de chalet, naar het rusthuis. Het lijkt me veel duiding voor de 500 woorden en dat haalt me uit het ritme. Jacky is wel een goede vondst :-).

'Ken je dit”, vraag ik. Daar mis ik nog een vraagteken.

'Eerst denk ik dat het een vos is, die mij elk moment gaat bespringen, maar merk dan dat het opgezet is.' Ik zou 'het' veranderen naar 'hij'.

De 3x mens(ke) bij de laatste drie zinnen kan misschien ook nog gewisseld worden.

Groetjes, V.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind het een mooi verhaal in de vertrouwde Gi-style. Ik volg je in de overgang van het huis van de buurvrouw, naar de bezichtiging van het chalet en daarna je buurvrouw in het rusthuis. Het rusthuis is dan het derde verblijf.

Er loopt ook een hondje rond op het terrein. “Onze Jacky”, zegt ze meewarig: “die is al lang geleden gestorven.”  ---> als het hondje al dood is, kan het niet meer rondlopen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, dank voor de reactie, het hondje stond op de foto die ze toonde toen het dier nog in leven was. Dat lijkt me duidelijk.
@V.key een vraagteken en 'vraag ik' zou dubbelop zijn.
@MCH en Bobcom: bedankt voor de commentaar

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Leuk om je verhaal te lezen!

In het korte verhaal beschrijf je veel gebeurtenissen. Hierdoor zit er behoorlijk gang in het verhaal, terwijl de gebeurtenissen zelf veel rustiger zijn. Je beschrijft de scenes op zich al prachtig!

Ik snap wel dat je het zo hebt gedaan, want een enkele beschrijving maakt nog geen verhaal!

Groetjes!

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Ik vind het prettig lezen, maar ik zou persoonlijk de intro sterker inkorten, en dan wat langer stilstaan bij wat je ervaart op, in en rond het chalet.

Je zet het warm en charmant neer en daar leest het erg aangenaam.

Maar....

Ik begrijp dat dit een herwerking is van een verhaal dat je al eerder hebt geschreven, waarom dan niet meteen het hier helemaal, integraal zetten? Iets dat je vanuit een bepaalde opzet schrijft, past niet meteen  altijd in een ander opzet, ook niet als je hier en daar schrapt. Die pen van  je had een nieuwe tekst kunnen laten vloeien, niet? Zelfs met dezelfde figuur, maar vanuit een ander perspectief, of een andere dimensie uit haar zijn of leven.

Mijn tip is: recycleer geen teksten, want een schrapping hier en daar levert schoonheidsfoutjes op.

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de feedback, Johanna. Buiten wat er in de tekst staat was er op in en rond het chalet verder niets noemenswaardig te melden. Ik recycleer geen teksten maar herschrijf ze soms en ik dacht dat schrappen één van de voorwaarden van een goede tekst uitmaakt. Ik weet niet welke schoonheidsfoutjes je bedoelt.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Dag Gi

Met het schoonheidsfoutje bedoel ik dat je als lezer ietwat aanvoelt dat het geen kakelverse tekst is.

Schrappen is inderdaad de essentie van een goede tekst, schrappen is vaak balen, maar de kunst bestaat er vooral in te schrappen zonder dat iemand iets mist.

Niets noemenswaardig rond de chalet: begrijp ik (en ik weet dat de beste stuurlui aan wal zitten, maar wat rook je: vers gras of droogte? enzovoort...)

 

Johanna

 

 

   

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik snap niet helemaal waarom je oude teksten voor een opdracht herschrijft (toch een vorm van hergebruik, volgens mij). De lol is toch om aan de hand van een opdracht iets nieuws te maken?

Afijn, dat is gewoon een verschil van mening, de beschrijving zit weer ambachtelijk in elkaar.