Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#351-DEMON

Op tere kleurklanken dwarrelen achter mij elfjes neer. Hun lange benen raken de vloer. Pianissimo trippelen zij over het tapijt Ik hoor ze niet toch weet ik dat zij er zijn. Zij verspreiden zich door de kamer. Één daalt neer in mijn haar en fluistert in mijn oor. Mijn vingertoppen tikken ritmisch op het toetsenbord. Met iedere aanslag verschijnen op het beeldscherm zwarte tekens. Zij vertellen het verhaal dat de elf in mijn oor fluistert. Inmiddels zijn haar zusters in alle hoeken en gaten van de kamer neergestreken. Op het timbre van de liefde tussen Ariadne en Theseus voeren zij een dans uit. Het zijn lichte tonen en toch is zwart de kleur die mij omhult. Een elf trekt aan het zwarte kleed maar het blijft hardnekkig donker. De dans van de meisjes uit Knossos geeft mijn vingers vleugels. Meer elfjes trekken inmiddels aan het zwarte kleed, het zijn er zoveel dat het kleed wit kleurt. Roerloos blijven zij zitten. Zij wachten op een teken van de huiself.

'Volg de zilveren draad,' fluistert zij, 'het voert naar het licht.'

Lichtgevende klanken rijgen zich aaneen, ik vergeet alles.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij de eerste zin hoorde in de dans van de suikerfee, maar al snel werd het duidelijk dat het hier om een ander stuk gaat. Toch blijf ik denken aan een balletstuk.

Mijn vingertoppen tikken ritmisch op het toetsenbord.

Dit verwarde mij even, maar ik begrijp dat je probeert op te tekenen wat de muziek je vertelt.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Juliasybilla, je hebt een intrigerend stuk geschreven. Ik zie de beelden voor me, elfjes alom, lichte tonen, en met het verhaal van Ariadne in mijn achterhoofd hoor ik Zerbinetta uit Strauss "Ariadne auf Naxos", met de elfjes als de coloraturen van de sopraan. Maar de titel "DEMON" zet me op het verkeerde been. Kortom, ik zie tot in details voor me wat je me schetst, maar mis de klanken die je hoort. En zonder die is het verhaal toch niet compleet?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Bobcom

Dit zijn de klanken: Cnossiennes - Erik Satie:  De meisjes van Knossos

https://www.youtube.com/watch?v=y7kvGqiJC4g

De draad van Ariadne weeft zich door het labyrint van mijn gedachten. De tonen zijn de elfjes, een ervan is mijn eigen huiself, de demon die mij verhalen influistert

Nog een link naar het verhaal van de koning van Kreta, Minos. Het verhaal inspireerde me met de lichte tonen van Satie op de achtergrond. .

https://www.beleven.org/verhaal/de_minotaurus

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Juliasybilla, zo zie je waar associatie naar toe leidt. De Cnossienes heten afaik eigenlijk Gnossienes, een door Satie bedacht woord voor een door hem bedachte compositievorm. (Ik vind Saties pianostukken trouwens bij uitstek geschikt voor luie elfjesdansen). 
Maar omdat jij er Cnossienes van gemaakt hebt ben je op Kreta beland, in het labyrint van de Minotaurus (die overigens de zoon was van Minos' vrouw Pasiphae en een goddelijke stier die Minos niet aan de zeegod wilde offeren) en heb je een Theseus en Ariadne-ballet gemaakt op de tonen van Satie. Leuk!. 

Deze video vertelt het hele verhaal van Theseus, Ariadne en de Minotaurus trouwens mooi in beelden en op op Calypso-klanken: https://www.youtube.com/watch?v=VcXw9jqS_Hw

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat grappig, ik dacht ook: 'cnossienes, het is toch gnossienes?' en twijfelde aan mezelf. Maar door het muziekstuk deze titel mee te geven krijgt het stuk ook meteen een eigen verhaal en daar neem je me mooi in mee. Dan maakt het niet meer uit hoe het stuk werkelijk heet.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi! Ik zie vooral heel veel en voel wat minder (alleen een soort lichtheid door de elfjes) dat zou nog een mooie toevoeging in de toekomst kunnen zijn.