Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 351 Race met de dood

 

Onze overjarige muziekjuf heeft geen flauw benul wat pubers bezig houdt. Regelmatig zingt ze luid galmend en met theatrale bewegingen iets klassieks aan de piano, zonder door te hebben dat wij elkaar gniffelend aanstoten.
Totdat ze op een dag een gedicht van Goethe ronddeelt en de bandrecorder inschakelt. Ik spits de oren. Dit is pakkend: een galopperende pianopartij, een urgent, koortsachtig ritme, een zanger die moeiteloos van de ene rol in de andere glijdt.
Hij is de vader die al rijdend zijn zoontje gerust probeert te stellen.
Hij is het kind dat ijlt en hallucineert van de koorts.
Hij is de zoetgevooisde dood die hen achterna zit met verleidelijke beloftes aan het kind.
Sneller, sneller gaat het paard, hijgend, zwetend, schuimbekkend. De vader wordt steeds bezorgder, het kind steeds angstiger, de dood steeds brutaler. Hij klinkt nu niet meer alleen zoetgevooisd maar ook sinister, gevaarlijk. Het jongetje kan bijna geen weerstand meer bieden. Maar goddank, daar is eindelijk hun bestemming. De piano remt struikelend af en komt uitgeput tot stilstand. Ik slaak een zucht van verlichting, ze hebben het gered. Mijn schouders ontspannen zich. Maar dan, een laatste zin: 'In seinen Armen das Kind war tot.'

Ik ben verpletterd.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kijk, deze was niet zo moeilijk; na 'gedicht van Goethe' en 'galopperende pianopartij' was het mij direct wel duidelijk.
Mooi stukje met een prachtig slot.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij niets zei en ik moest het opzoeken, maar je neemt me mee in de prachtige tekst. Het einde komt inderdaad verpletterend binnen. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig geschreven, Aurora, bij het lezen hoor ik het duo Dieskau / Moore. Heel mooi zoals je de muziek in tekst gevangen hebt.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, ik had het in er mijn bijdrage al over: plots zorgt een ongeliefde lerares in jouw muziekbeleving voor een omwenteling, die je voor de rest van je leven meedraagt.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pakkend geschreven. Heel erg mooi. En het kan niet anders dan dat je na het lezen van dit verhaal op zoek gaat naar het op muziek gezette gedicht van Goethe. Wat een ontdekking!

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn cultureel niveau weer opgekrikt dankzij jouw tekst (en Goethe). Ik kende het eerlijk gezegd niet.

Mooie beeldspraak in een tekst die je meesleurt tot een dramatisch hoogtepunt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik kende de muziek ook niet, maar vond het ook zonder die kennis een mooi verhaal. Er zit een mooi ritme in je verhaal. Rust, versnelling, rust, mokerslag. En natuurlijk heb ik de tekst en de muziek opgezocht, dank voor het 'aandragen' daarvan. 

Eén klein dingetje: Is het niet 'bezighoudt' zonder spatie?