Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 347 Honingneus

“Zo honingneus, zet je hier maar naast deze mevrouw.”
“Honingneus, is dat de naam van jouw beer?”
“Jazeker, bijen maken hun nesten soms in holle bomen. Beren klauwen de bijenhuisjes open. Dat is niet  leuk voor de bijen maar ze hebben honing zat en daarom laten ze de beer met rust en kan hij zijn neus in de lekkere honing stoppen.”
“Jij weet  wel veel van beren lieverd, hoe oud ben je?”
“Net zo oud als het aantal klauwen van Honingneus, dat zijn er acht, maar een echte beer heeft er tien, net als onze vingers.”
“Hij lijkt wel een grote vriend van je?”
“Hij is mijn BFF, wil jij ook een vriend van hem worden?”
“Graag.”
“Neem hem dan maar bij zijn poot, als hij niet krabt is hij jouw vriend, ik ga intussen wat spelen.”
“Hoe heet jij dan?”
“Tania, tot straks!”
Het meisje verdwijnt tussen de struiken in het park.
Van zodra ik de berenpoot vastneem gaat er een siddering door mijn lijf en als ik in zijn kraalogen kijk lijkt het of ze vochtig zijn.
Ik krijg een kleurtje wanneer een stel jongelui voorbij wandelt en geamuseerd kijkt naar mij en het pluchen gevaarte naast mij.
Even later keert het meisje weer.
“En, is hij al een vriend van jou?”
“Hij mag mij wel, hij heeft aldoor mijn hand vastgehouden.”
“Oké, dan is hij nu jouw vriend, praat gerust wat met hem.”
 Ik merk  dat het kind schrammen op haar arm heeft.
“Heb jij je bezeerd aan de struiken?”
 “Nee hoor, die heb ik van beer, zijn nagels zijn soms erg scherp.” Ze verdwijnt weer tussen het groene lover.
Dan hoor ik de beer spreken: “Dat geloof je toch zelf niet?”
Ik schrik mij een bult en stamel: “Hoezo? Wat geloof ik niet?”
“Dat ik die schrammen heb aangebracht. Mijn nagels zijn zwarte wollen streepjes, niet echt dus, daar kan ik heus niet mee krabben.”
“Waar komen die dan vandaan?”
“Van thuis, daar gaat het er niet altijd vrolijk aan toe, agressief zelfs.”
Ik vergeet dat teddyberen niet verondersteld worden te kunnen praten en wil meer te weten komen.
“Wordt ze dan mishandeld of zo?” durf ik vragen.
“Dat is het minste wat u kan zeggen. Soms gaat het er zo heftig aan toe dat ik zelf ogen en oren sluit. Dat is niet zo heldhaftig, maar meer kan ik niet doen. Kijk, ik ben een echte  Steiff teddybeer en weinigen weten dat wij met derden kunnen praten wanneer iemand in nood is." (*)
Honingneus zegt verder dat het kind gevaar loopt en hij daarom met mij kan praten.
“Hier ben ik weer!” Tania komt aangelopen. Ze merkt dat ik nog steeds de poot van haar beer vast heb. “Zo, zo, Honingneus, moet ik nu jaloers worden? Jij bent toch niet verliefd geworden op die mevrouw, die is veel te oud voor je.” Dan kijkt ze mij aan: “Grapje! Maar hoe heet jij?”
“Mijn naam is Helena.”
“Dat is een echt mooie naam. Wij moeten ervandoor. Kom Honingneus.”
“Zeg, Tania, ik heb een idee. Zal ik met jou even mee naar  huis wandelen, ik wil graag zien waar jullie wonen?”
“Mij best,” lacht Tania: “dan mag jij Honingneus dragen.”
Het meisje geeft mij een hand en met de andere hand omklem ik de beer. Ik merk dat hij glimlacht.


(*) verwijderd gedeelte na reacties:

Dat stamt uit de tijd dat Theodoor of Teddy Roosevelt, de president van Amerika weigerde een weerloos beertje te doden dat jagers voor hem hadden gevangen.”
Honingneus zegt verder dat het kind in gevaar is en dat hij daarom met mij kan praten. Hij zegt dat ze toegetakeld wordt door haar stiefmoeder. In haar driftbuien heeft het enge mens gezworen alle blonde lokken van het kind af te knippen als ze iemand durft vertellen over de slagen die ze regelmatig moet incasseren.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi verhaal Gi. Ik heb het met plezier gelezen en er mag wat mij betreft een vervolg komen. Ik wil graag dat stiefje te grazen wordt genomen... 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi gevonden, Gi, en goed geschreven. Waren er maar meer van zulke pratende honingberen.

Wat ik net iets te melodramatisch vind is de alinea "Honingneus zegt verder dat het kind in gevaar is en dat hij daarom met mij kan praten. Hij zegt dat ze toegetakeld wordt door haar stiefmoeder. In haar driftbuien heeft het enge mens gezworen alle blonde lokken van het kind af te knippen als ze iemand durft vertellen over de slagen die ze regelmatig moet incasseren." Volgens kan het verhaal best zonder, want het is volstrekt helder wat er aan de hand is, en op de een of andere manier vind ik de alinea qua toon niet helemaal bij de rest passen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Karin: Dank je, die engerd verdient inderdaad een lesje.
@Aurora: bedankt voor de reactie, benieuwd of anderen er ook zo over denken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, mooi verhaal. Graag gelezen. De passage die Aurora aangeeft zou inderdaad weg kunnen. Je schrijft het namelijk eerder al. Ook de uitleg waar de naam teddybeer vandaan komt, mag je van mij weghalen. Het stroopt het verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dank je om te reageren. Wat Aurora en jij aangeven maakt steek en dus heb ik een tekstgedeelte weggehaald en 'voor verdere referentie' onderaan de tekst geplaatst ter verduidelijking en informatie aan andere lezers.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi mooi verhaal, met betekenis en zonder overdrijving de boodschap laten binnenkomen. Knap.
Het verwijderde deel ben ik mee eens, het maakt het wat verwarrend. 

Wel heb ik het gevoel dat het eind nog niet "af" is, voelt hp iets dat gaat komen? is hp speciaal dat ze hier op reageert en al iets wil doen? vindt het kind het speciaal? of zo iets. Het lijkt of er nog iets moet komen. Maar dat kan persoonlijk zijn.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, dank voor de reactie.Honingneus glimlacht omdat hij weet dat Helena nu het adres zal kennen van Tania en dus actie kan (laten) ondernemen, dat is wat er inderdaad nog zit aan te komen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@GI: ik vind het boeiend dat jouw schrijfstijl steeds referenties zoekt (of legt) naar andere werken, historische feiten of gebeurtenissen, respecteer je kunst! Knap gedaan!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je hebt een kanjer van een beer en een kanjer van een Helena neergezet, gezien achterliggende situatie van mishandeling. Mooi hoe die als plot erin is verwerkt. Chapeau!
En ook eens met het weglaten van die passages.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony: dank je, goed dat ik het deel dat ik heb weggehaald en waar je naar refereert, toch onderaan de tekst heb gezet.
@Dinneke: Fijn dat je er van genoten hebt en ja, er kunnen helaas nooit genoeg van deze beren zijn.
@Ton:hartelijk dank voor het compliment, ook vanwege Honingneus en Helena.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Gi. Ik lees het pas nadat je het hebt aangepast. Ik vind het zonder die passage prima. Het probleem is implicieter gemaakt en toch duidelijk. Jammer dat ik dat van die Steiff teddybeer niet eerder heb geweten.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@JacV: dank je. Steiff beren zijn ondertussen op de antiekmarkten peperduur geworden, wie weet heeft dat iets met hun bijzondere gave te maken?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaaltje, Gi, met een verrassend einde, waarbij de vrouw het kind thuis gaat afleveren. Wie weet wat er nog gaat volgen.
Ik heb één kleine, taalkundige opmerking. Vroeger heb ik geleerd dat na een hulpwerkwoord, zoals 'durven' (in de laatste regel van de toelichting) het woordje 'te' geplaatst hoort te worden als er nog een werkwoord volgt. I merk dat het tegenwoordig heel vaak weggelaten wordt. Ik vraag me af of dit taalkundig correct is. Wie het weet mag het zeggen.
Groet, Jules d.L.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Dt heb ik graag gelezen, je was echt in 'form' terwijl je dit schreef. Het is warm en bangelijk tegelijkertijd. Ik kan me ook inleven in het verhaal.

Persoonlijk vind ik het inderdaad ook goed dat je die bewuste passage uit de tekst hebt gehaald (maar laten staan). Ik heb hier wel ets uit bijgeleerd, dus dat was fijne info;

Wat je misschien volgende keer eens kan proberen is toch iets te veranderen in de toon van het meisje (of deed je dat bewust?) ze lijkt enorm vrolijk en dat lijkt dan wat te wringen met het geheim dat ze meedraagt.

Mooi geschreven, goed gedaan. 

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Johanna voor de enthousiaste feedback. Ik heb inderdaad bewust gekozen voor de speelse toon van het meisje en de rauwe realiteit van de mishandeling.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie vondst, goed uitgewerkt. Heerlijk als verhalen een beetje schrijnen en dat doet dit.
Eens met Aurora: die passage kan er uit.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal. Wat mij betreft haal je ook nog even de * eruit. 

Graag en met plezier -qua verhaal, niet qua thema- gelezen.