Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht # 346: De Koe

 

Huh, wat is dat? Ik zou zweren dat ik iets hoorde. Voorzichtig hef ik mijn zware hoofd even uit het gras omhoog. Mijn zussen happen rustig door. Ik zie hun malende kaken en alleen al die beweging maakt me rustig. Ook ik graas verder.
Niet veel later word ik weer opgeschrikt. Ik hoor het nu toch echt duidelijk. Of horen is misschien niet het juiste woord. Ik ‘hoor’ het in mijn kop. Ik ‘hoor’ Jesse.

Nu weet ik zeker dat horen niet het juiste woord is. Ik hoor ‘m tegen zijn vrouw zeggen dat ie naar de stal gaat. Ik ‘hoor‘ hem in mijn kop een heel ander verhaal vertellen.
‘Als die veestapel moet gehalveerd, betekent dat dan dat ik niet meer verder kan?’
Veestapel? Dat ben ik? Ik zou mijn bevallige lijf overigens niet als vee bestempelen, maar alla dat schijnt er bij te horen. Stapel? Dat snap ik niet. Niet meer verder kan? Wat bedoelt ie daar mee dan? Oh, wacht even, Jesse ‘zegt’ weer wat. Oh nee nu zegt hij echt wat: ‘Voor de koffie wil ik nog even naar de stal.’
Moet ik me zorgen maken? Halveren, dat klinkt ook best eng.
Ik zie Jesse nu naar onze stal lopen. En dan gebeurt het weer: ‘Niet verder kunnen, niet verder willen ligt dicht bij elkaar’, klinkt Jesse in mijn hoofd.
‘Hoe leuk is het eigenlijk? Elke dag die koeien melken, stallen uitmesten, voederen…’
Ja Jesse, dat is leuk,  wil ik tegen hem schreeuwen maar het meest eloquente wat ik kan produceren is een harde loei: MWOOOEEEHHHH!
Een paar zussen kijken even op maar grazen dan rustig verder. Zij maken zich blijkbaar geen zorgen. Net als ik  me afvraag of ze Jesse wel ‘horen’ tettert hij verder in mijn hoofd:
‘Ik kan die hele bliksemse boel verkopen natuurlijk. Dat zal toch ook een aardig centje opleveren.’
Mijn hart zakt een stuk lager tegen mijn magenstelsel aan. Wat? Verkopen? Ons? Aan wie? Aan wat? Hoe dan? raast mijn hoofd.
Alsof er een omroeper tussen mijn oren vast zit: ‘Dan heb ik geld, dan vertrek ik naar Spanje en dan begin ik een B&B’, zegt Jesse in mijn hoofd.
Spanje? Dat klinkt op de een of andere manier aanlokkelijk. Ik ben onmiddellijk gerustgesteld. Jesse en ik gaan samen een Boerderij & Berta III beginnen. In Spanje!
 

Pien Hoogenboom schrijft graag en juist vanuit vreemde perspectieven zoals hier de koe. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pien, welkom. Dat je graag schrijft blijkt uit deze prettige bijdrage. Als je de andere inzendingen bekijkt zal je merken dat enkel het nummer van de opdracht bovenaan de tekst staat samen met een originele titel. De opmerking die de tekst volgt kan je bijvoorbeeld als eigen reactie op jouw tekst toevoegen.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Pien, welkom op het forum. Leuk dat perspectief vanuit de koe. Als zij Bertha 3 is, gaat ze een zonnige toekomst tegemoet. Graag gelezen. Je mag van mij minder uitleggen dat de koe het niet echt "hoort". Je legt het in het begin al uit. Ik mis inderdaad ook een originele titel. De toevoeging onder je verhaal hoort bij je bio te staan. Als we vaker van je lezen gaan we jouw schrijfstijl vanzelf ontdekken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Pien, echte telepathie hier! Mooi uitgespeeld, die discrepantie tussen denken en zeggen. En ingespeeld op het laatste nieuws. Je hebt een prettige schrijfstijl.

Bertha 3 trekt vrij ad hoc de conclusie dat B&B op haar slaat, voor dé grap van het verhaal.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Hoi Gi,

Dank voor je reactie. Ik heb het vrij impulsief geschreven en niet eerst andere opdrachten gelezen en dacht toen dat de titel een 'gegeven' was. ik zal dat de volgende keer anders doen.
Ik dacht dat ik ook ergens had gelezen dat je je bio moest toevoegen. Ik zal er nog eens goed naar kijken. THNX!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Pien, als je op je naam klikt, kom je op de pagina met je gegevens. Daar kun je een bio toevoegen.
En je hoeft niet eerst de andere inzendingen te lezen, hoor. Maar het is wel leuk als je erna doet :-)
Met de knop "bewerken" kun je de tekst aanpassen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke mix van humor en actualiteit.
Ik moest wel even herkauwen over het woord "e
loquente". Bertha III is natuurlijk niet de eerste de beste, maar het klinkt me net iets te geleerd. Maar wat geeft het: niemand die het hoort...