Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#346 - Anna's kudde

Anna dacht dat ze droomde. Dat ze droomde van de stal achter de boerderij en haar kudde koeien. Zij en haar man Berend hadden een mooie gemengde kudde van melkgevende koeien, kalveren, jongvee, droge koeien en twee stieren.

Gisteravond laat had ze nog een onderzoek gelezen over de mens-koerelatie waarin stond dat een goede relatie de onderlinge band tussen de dieren positief beïnvloedt. Koeien met een evenwichtige baas zijn minder onrustig, angstig en agressief en uiten meer positief gedrag. Dat was grappig, vond ze. Eigenlijk was ze dus ook een deel van haar kudde. Misschien dat ze daarom droomde, of dacht dat ze droomde, dat ze haar koeien met elkaar kon horen fluisteren in de stal, tussen het gesnurk van Berend naast haar. Droomde ze eigenlijk wel? Ze opende haar ogen en hoorde het nu duidelijk. Was het wel horen? Het was meer alsof ze midden in haar kudde stond en de kudde met haar aan het praten was.

Lisa 3 was de eerste die het woord nam.

‘Hé Anna, weet je wel wat die snurker naast je, ja die Berend, veel te hard aan onze tieten, eh uiers, trekt? Anna keek naar haar slapende man en schudde haar hoofd.

‘Ja, en daardoor krijg ik steeds de neiging er bovenop te springen,’ vulde Herman 2 aan. ‘Niet bovenop jouw Berend maar op al die mooie koeien hier.’

‘En,’ vervolgde Stina 2, ‘hij doet dat dus niet alleen bij ons koeien, die me-too praktijken, maar ook bij die leuke jonge stalmeid van jullie.’

Anna keek fronsend naar Berend die rustig doorsnurkte. Haar man? Met de stalmeid?

‘Ja, dat wist je niet hè?’ Dat was de stem van Eva, haar favoriete koe. ‘Je moest eens weten. Ook die trekt hij regelmatig aan haar uiers, eh tieten. Dat nare mannetje van je!’

‘En je zou moeten weten wat hij nog meer met haar uitspookt hier in het hooi.’ Dat was Lisa 3 weer, zag Anna. ‘Hij denkt zeker dat wij maar stomme koeien zijn, die Berend daar naast je. Nou, mooi niet! Dus we wilden je dit toch even vertellen.’

Anna was geschokt.

‘Wacht maar,’ fluisterde ze tegen haar kudde, ‘dat gaat dus niet meer gebeuren. Niet met jullie en niet met onze meid.’ Ze stapte voorzichtig het bed uit, sloop naar de keuken, kwam terug met een groot slagersmes en hoorde een goedkeurend geloei.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gitaarjaap, op zich wel grappig dat de koeien hun boerin waarschuwen voor de overspelige boer. In jouw verhaal is het duidelijk via telepathie. Het einde laat niets aan de verbeelding over. 
 

  • Anna dacht dat ze droomde. Dat ze droomde van de stal
  • Misschien dat ze daarom droomde, of dacht dat ze droomde, ... Droomde ze eigenlijk wel?
  • hoorde het nu duidelijk. Was het wel horen? 

Persoonlijk vind ik deze zinnen niet fijn lezen. Ze stropen het verhaal. Ik snap dat je hiermee de telepathie tussen de koeien en de hp wil weergeven.
Bij de eerste zin kun je gewoon schrijven dat ze droomde van de stal. Later kun je haar af laten vragen of het wel dromen was.
Misschien dat ze daarom droomde, of dacht dat ze droomde, dat ze haar koeien met elkaar kon horen fluisteren in de stal  ---> Was het wel een droom dat ze haar koeien met elkaar kon horen fluisteren. 
 

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha Gitaarjaap, ik vond het begin van je verhaal sterker dan het slot. In het begin heb je het over droge koeien en de regels van de kudde. Wist ik allemaal niet. Leuk om zo je boerencrime-story te beginnen. Aan het eind raak je me kwijt. 'Anna was geschokt.' Schrijf je. Dat is voor een centrale zin in de climax van je verhaal wat mager (vind ik). En daarna wordt het een standaard horror-scene met een groot mes. Ik was meer gecharmeerd van het begin. 

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat hakt er lekker in. Het gegeven van een stal met oren en ogen vind ik goed gevonden, maar het mag van mij wat subtieler.