Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#345 Een oude (on)bekende

7 april 2021 - 10:42

 

Iemand tikt op mijn schouder. Als door een wesp gestoken, spring ik weg. Dat moet je dus niet doen in deze toch al benauwde supermarkt. Ik land half in het schap met ontbijtgranen. Er vallen een handvol pakken Kellog’s cornflakes over me heen.

Wat doet deze vent?  Ik word sowieso al gek van alle bejaarden in de supermarkt die de anderhalve meter regel niet schijnen te begrijpen. Maar dat iemand me aanraakt, heb ik al een jaar niet meegemaakt. Laat staan in de supermarkt. De dader kijkt me breed lachend aan. ‘Jij ook hier! Dat is lang geleden,’ zegt hij met een zachte g.

Hij kijkt me afwachtend aan. Wie is deze waanzinnige Belg die nog nooit van Corona gehoord heeft? Ik ken maar één Belg goed, maar die is zeker twintig jaar jonger dan deze kerel. En knapper. Deze man lijkt op een huisarts. Wacht, is het mijn huisarts? Nee, die heeft geen Vlaams accent. Toch? Ik weet het eigenlijk niet. Ik probeer me terug voor de geest te halen wanneer ik voor het laatst bij mijn huisarts was. Ik kan het niet. Geen autobiografisch geheugen. Het is meestal een zegen, maar vandaag heb ik er weinig aan.

Ik waag het er op. ‘Sorry, misschien weet je dit al, maar ik heb een speciale mentale aandoening. Een bij-effect daarvan is pseudoprosopagnosia. Soms herken ik mensen niet als ik ze in een vreemde context tegenkom.’

Hij schiet in de lach. ‘Tilma! Serieus?! Hoe vaak heeft dat gewerkt?’

Ik haal mijn schouders op. ‘Het is echt zo.’

Hij houdt zijn hoofd een beetje scheef en kijkt me even schattend aan en maakt dan een wegwerpgebaar. Het gebaar komt me bekend voor, maar waarvan?

‘Toen jij er mee ophield, was er voor mij eigenlijk ook niet zoveel meer aan,’ zegt hij.

Ik heb geen idee waar hij het over heeft, dus ik knik maar. Hij rommelt wat aan zijn ronde brilletje. Een flits van herkenning. Maar van waar?

‘Ik heb het nog een paar weken vol gehouden onder andere namen, maar dat was op enig moment ook niet zo leuk meer.’ 

Ik knik weer begrijpend en haal mijn schouders op.

‘Waar ben je al die tijd geweest?’ vraagt hij en geeft me een vriendschappelijke stoot op de schouder. Althans, dat probeert hij. Net op tijd stap ik naar achter. Daarmee mep ik wel de halve plank Brinta leeg en in het gangpad achter me klinkt een klein gilletje en het geluid van brekend glas.

‘Sorry,’ zeg ik. Tegen de vrouw in het andere gangpad of tegen deze vreemdeling, ik weet het eigenlijk niet. 

Hij kijkt me bezorgd aan. ‘Ik wist het niet zeker, het is bij jou altijd lastig in te schatten wat fictie is en wat niet, maar het gaat echt niet goed met je, hè?’ 

Ik weet niet zo goed wat ik daar op moet zeggen en kijk hem een beetje schaapachtig aan. Een gezette dame op leeftijd komt om de hoek van het gangpad aanstampen, haar witte legging onder de pastasaus. Met rood aangelopen hoofd gaat ze tekeer tegen de vreemdeling.

Ik probeer haar te onderbreken. ‘Het is ook een beetje mijn schuld,’ zeg ik lafjes. Ze kijkt niet op of om en schreeuwt ongegeneerd verder en maakt priemende gebaren naar de belg die met opgeheven handen alleen maar excuses maakt. De winkelmanager komt er nu ook aan. Ik begin te vertellen wat er gebeurd is, maar hij loopt me straal voorbij en probeert de dame met gebaren en kalmerende geluiden tot rust te brengen.

Een vrouw met blonde haren mengt zich nu in het gewoel. ‘Bruno, wat is er aan de hand?’

Ik verdwijn stilletjes.

Gi

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 10:53

Sorry, Tilma, ik herkende je duidelijk van jouw foto en het was al een tijdje geleden dat je op SOL nog iets gepubliceerd had. Met dat dikkertje en haar legging is het nog goed afgelopen. Ik heb haar nadien op een spaghetti bolognaise getrakteerd en een tiramisutje toe.

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 11:58

Goed verhaal, Tilma. Met plezier gelezen. Ik vond de naam op het einde verrassend. Lang geleden dat we iets van Bruno op SOL hebben gelezen. Wie weet triggert jouw verhaal hem om ook weer eens iets te plaatsen.
De titel had van mij iets originelers mogen zijn.

pseudoprosopagnosia --> mooi woord. Knap dat je dat zonder stotteren weet uit te spreken.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 17:35

Hij is weer goed, wel vlug gemaakt, denk ik, gezien de non-titel en wat details. Maar het talent verloochent zich wederom niet. Grappige insteek om good old millionaire Bruno erin te samplen met zijn mondje bij zich, wilde theorieën, bewust zelfbeeld en steriel verteltalent. En schrijfambities in het Engelstalige contingent. Hij heeft zich hier wel schattig opgesteld. Elders niet per se, denk ik. Heeft hij hier echt in het rond geschreven onder pseudoniem? Was dat een sociaal experiment? Ik dacht heel even: ben jij hem niet gewoon, maar nee, jij hebt echt zo'n andere stijl. Maar ja, je bent nu eenmaal raadselachtig anoniem.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 21:16

Hoi Tilma, knap geschreven, subliem verhaal, met een passend einde! De naam deed me ook al iets vermoeden, de link die Kruidnagel toevoegde gaf de bevestiging. 

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 21:37

Supergevat, Gi! Smiley knipoog emoticon.

Fief, dank voor het lezen. Ik stotter nooit. de titel is echt wel origineel en heel toepasselijk. Bovendien voldoet hij, in tegenstelling tot de meeste andere, aan de forumregels.

Tony, sorry voor de hoofdletter. Ik schrijf erg slordig. Maar ik stotter in elk geval nooit.

Kruidnagel, ik ben anoniem, maar niet heus. Ik kom zelf(s) in al mijn verhalen voor. Al was het maar in een Hitchcockiaans  cameootje. Het is overigens allemaal echt waar en dus automatisch ook niet. Het is één grote Pinokkio paradox. Bedankt voor je lovende woorden. Ik heb er wel degelijk een half uur aan geschreven vanmorgen. Het was geen afraffelwerk. Pure slordigheid die belg zonder hoofdletter. De titel is echt wel doordacht. Multiple level stuff. En hij voldoet aan de voorschriften voor de opdracht. Vraag maar aan Fief.

Ton! Dank voor je reactie. 1976? Dat is een mooi jaar. Ouwe poep.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 22:31

@Tilma: vijf minuten extra op dat halfuur en je belg had zijn hoofdletters gehad en het handvol Kellog pakken was gevallen in plaats van waren. En je had een elegantere manier kunner  vinden om het Brintaschap uit te ruimen. Ook had je naast je (pesudo)prosopagnosie iets aan je imperceptibiliteit kunnen doen. Dat lijkt me namelijk een serieus probleem in dit verhaal, alhoewel je er natuurlijk wel ongeschonden tussenuit kunt knijpen ;) ;) ;)

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 22:32

Tilma, we kennen elkaar pas kort. Maar met een korte sorry kom je er niet van af. `

Een Belg zonder Belgische hoofdletter is als een Vlieg zonder Spaans Temperament. Dat je niet stottert, is eigenlijk geen verdienste. Dat je, met jouw talent, een Belg geen grote B geeft is geen slordigheid maar een opzet. Moest je Delg schrijven, cava. Of misschien Zelf of Self of Telg of Velg, dat is een slordigheid...

NIet al niet te min. Laat ons hier ook geen brug opblazen of een mug naar een Afrikaans land verwijzen. Uw excuses aanvaard. Ook dank voor het corrigeren. Het zal je waarschijnlijk nooit meer gebeuren. Maar wees indachtig. Een Belgische brouwer schenkt nooit Heineken. 

Waarom niet. Iets met een letter.

MCH

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 22:58

Tilma, aan de reacties te zien, mis ik de helft (namelijk de bekende personen) maar ondanks dat: goed verhaal, lekker actief en snel. Genoten bij het lezen. 

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2021 - 23:28

Dat is dan weer typisch Bruno, Tilma: onderkoeld pochen dat je al binnen een half uur zo'n topverhaal hebt bedacht en geschreven. Voor hem is het een sport: zo snel mogelijk posten. Sorry voor de complotdenkeritis, maar toen je het verband eenmaal legde... ;-).

En schrijven is de waarheid liegen, dat maakt het vak zo vurrukkuluk paradoxaal. 

Anoniem, jazeker. Namen en rugnummers. 1976, van dat werk. Bruno style.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 april 2021 - 1:07

Dichters liegen de waarheid. - Bertus Aafjes

Haptefobisch en gezichtsblind. Erg herkenbaar. Prachtige scène. De verwijzingen naar bestaande personen, ontgaat mij, maar dat is ook niet nodig: het blijft een goed verhaal.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 april 2021 - 8:29

Een ode aan Bruno dit verhaal, je commentaren inclusief. Hier en daar vond ik zelfs een Vlaamse inslag in je tekst, die met een boevige ondertoon is geschreven. Wat het hele verhaal heerlijk leesbaar maakt. En waarom ziet niemand je staan op het einde Tilma? Ik denk er het mijne van.

Corona mag met een kleine letter.