Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#345 Ik kom niet langs!

‘Hé jij ook hier… Dat is lang geleden. Je vraagt je vast af waarom wij nooit langs zijn gekomen.’
   Bij het verlaten van het toilet van het supermarktje was ik mijn handen bij het fonteintje en een volslagen vreemde spreekt mij aan. Hij kijkt geringschattend naar mij, met zijn blik naar een plek tussen mijn kin en borst, en snuift een keer na het stellen van de vraag. 
   Ik weet niet goed wat ik moet antwoorden. 
   Drie jaar geleden zijn we verhuisd van de Randstad naar Brabant. Voor het zelfde geld van een mooi en te klein appartement met balkon op het noorden, naar een luxe woonboerderij met paardenwei en trampoline.
   ‘Dus!’ zegt hij, in afwachting van mijn antwoord als een bokser die de eerste verkennende por uitdeelt.
  'Ik had toen al een hekel aan je, en verwacht mij niet op bezoek bij je Brabantse Boerderijtje,’ gaat de man door en snuift nog eens flink. 
   
Zijn gezicht wordt roder en hij duwt zich langs mij. Ik laat hem bij het kraantje maar hij keurt dit geen blik waardig en staat al half bij de deur naar de winkel. Mij een houding gevend gooi ik het papieren handdoekje met een sierlijke boog in de prullenbak en kijk hem aan.
   Hij snuift voor de derde keer en zegt: ‘Dus!’ Nu als een definitieve groet alsof hij de watertoevoer van ons huis afsluit.
Je nodigt voor, tijdens en na het verhuizen, iedereen uit. “Kom eens langs” roep je tegen vrienden, familie, kennissen, collega’s. Je weet dat niemand komt. Brabant godbetert, wat een eind weg.

   Hoe ik ook nadenk, deze rode kop licht niet op in de langszoevende film van mensen die ik gevraagd zou kúnnen hebben. 

Het is ook onduidelijk aan welk vergrijp ik schuldig ben. Waarschijnlijk heb ik hem beledigd, dat doe ik zonder het zelf door te hebben. Eerlijkheid: het duurt misschien altijd het langst, duurzaam is het lang niet altijd.
Het zal terecht zijn dat deze man, die zonder zijn handen te wassen weg wil lopen, nooit bij mij op bezoek komt. 

Zonder enig idee te hebben wie hij is, waarom hij niet langs is gekomen en dit ook niet doet, mompel ik tegen zijn rug: ‘We misten je al.’
   Hij zwiert rond zijn as. Het blijkt een toverspreuk! Hij kijkt mij in de ogen en zijn trekken tonen zegevierend. Hij snuift ook anders dan zo-even. Ik ben bang dat hij mij een hand wil geven maar gelukkig draait hij verder. 
   ‘Dus!’ zegt hij als mijn mijn leraar wiskunde uit vier gym, die met een constructie een voor mij ondoorzichtige stelling tot waarheid toverde.
   Rechtgeschouderd loopt hij met de swingende tred van de overwinnaar naar de mandjes en pakt triomfantelijk, met zijn ongewassen handen, er een van de stapel.
   Wie doet hem wat.

Welke onrechtvaardigheid ik deze man heb aangedaan weet ik nog steeds niet. Maar volgens mij heb ik, met fris gewassen handen hier mijn misdrijf rechtgezet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, goed bedacht. We gaan het nooit weten waarom Brabant niet in trek is, spijtig. Zeurtje: er ontbreekt in de gesprekken een aanhalingsteken bij: 'Ik had toen al ..."

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, jouw hp weet zich slim uit de situatie te redden. Je valt wel veel in herhaling wat betreft het aangeven dat je niet weet wie de man is en waarom hij zo geagiteerd is. Verder graag gelezen.

Ik weet niet goed wat ik moet antwoorden en wel hierom:
   Drie jaar geleden zijn we verhuisd van de Randstad naar Brabant. Van een mooi en te klein appartement met balkon op het noorden, naar een luxe woonboerderij met paardenwei en trampoline. Voor hetzelfde geld.

"en wel hierom:" en "Voor hetzelfde geld" zou je van mij weg mogen laten. Het heeft geen functie. Dat je hier uitleg geeft is duidelijk, dat hoef je niet aan te kondigen. Dat het voor hetzelfde geld is, is naar mijn idee voor het verhaal irrelevant. Zo als losse zin stoort het mij, maar dat is persoonlijk. Als je toch vind dat wij dat moeten weten, zou ik het in de zin ervoor erbij zetten.
Voor hetzelfde geld zijn we van een mooi en te klein .... met paardenwei en trampoline

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi en Fief bedankt voor het commentaar. Het is aangepast.

Gi, De persoonlijke redenen van deze man zijn mij ook onbekend. 
Dat de overige mensen niet langs zijn gekomen is eenvoudig te verklaren. In Nederland zijn veel randstedelingen (de mensen die in het westen wonen globaal in het gebied tussen én inclusief Rotterdam - Den Haag - Amsterdam) van mening dat de wereld buiten de randstad één groot gat is (niet alle randstedelingen natuurlijk: voor je het weet ontploft dit forum in een welles nietes discussie). Brabant is voor de gemiddelde Amsterdammer bijvoorbeeld (ook niet allemaal!! Er zijn velen die graaaag naar Brabant gaan) even ver als India en verder dan Mallorca of Las Palmas. Voorbij de ringweg A10 begint het "grote niets". Een reden tégen hoeft er niet te zijn, het is gewoon niet te geloven ver weg, wel een uur. 
Ik neem aan dat in België vergelijkbare tegenstellingen zijn. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, iets vergelijkbaars uit België? De chauvinistische Antwerpenaars hebben het over 't Stad en de rest (alles buiten Antwerpen) is parking. De Gentenaars zeggen dan weer dat ze het mooiste dialect van West-Europa hebben en wat buiten de stadsmuren gesproken wordt is 'boers'.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi Bedankt, als hier een versie voor Azerty van komt, dan kan ik 't Stad mooi gebruiken, en dan als ver weg Limburg of de Kempen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, simpel gewoon 'van de Randstad naar Brabant' wordt:  'van 't Stad naar de Limburgse Kempen'. 'Brabantse Boerderijtje'  wordt: 'Limburgs fermetje'.  'Brabant' wordt 'Limburg' en als je 'mijn leraar wiskunde uit vier gym' vervangt door 'mijn leraar wiskunde uit de vierde humaniora' is je Vlaamse versie voor Azerty zo klaar.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, deze week kan je een versie op Azerty verwachten. Ik zal vermelden dat ik ondersteuning heb gehad van Gi. Ik hoop dat ik geen Nederlands-Vlaamse fouten maak in de rest van de tekst in de uitgebreidere versie.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal MCH!

Kleine suggestie; ik zou die 'een volslagen vreemde' in de openingsalinea vervangen door iets meer beschrijvend (hoe ziet hij eruit?). Dat hij voor jou een vreemde is blijkt uitvoerig uit je verhaal.

En ik kijk uit naar je Vlaamse versie. We kennen dat hier ook (ik ben zo bijvoorbeeld van Gent, godbetert het me, naar Brugge verhuist, erg herkenbaar!)

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Tony, de beschrijving in het langere verhaal is iemand met een rood hoofd, flinke omvang en slobberend in een ruim zittend pak. Ouwelijk voorkomen en verdord. (niet allemaal op dezelfde plaats natuurlijk).

Overigens, zowel Gent als Brugge lijken mij prima plaatsen om te wonen. Als je de toeristen wegdenkt zijn het twee prachtige steden.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: je kan het je niet voorstellen hoeveel Gentenaars het als achteruitgaan beschouwen. Trouwens het laatste jaar zijn de toeristen echt weg.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, goed zeg, alweer tip van de week op Azertyfactor. Je gaat nog Vlaams moeten leren als dat zo voortgaat.:-)

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, Bedankt. Ik heb inmiddels een Vlaams - Nederlandse woordenlijst gedownload. Wat een rijkdom aan mooi klinkende woorden, je boft maar Gi dat je naast "Standaard" ook zo'n hoeveelheid mooie woorden ter beschikking hebt. Zie ik graag terug in je verhalen. 

Vrijdag zet ik een uitgebreide versie van bovenstaand verhaal erop (zit nu boven de 1000 woorden) en ik hoop dat ik geen vertaal- en interpretatiefouten heb gemaakt. Ik laat het spelen in een cafetaria en ze serveren daar een broodje Hesp (in Nederland zou ik een kroket te eten geven), hij draagt een cravat en geen stropdas, een collega rijdt op een velo, dat soort dingen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH: toch opletten met dat 'broodje' want dat gebruiken Vlamingen nooit.  Het is een boterham met hesp of een pistolet of een sandwich met hesp. Wijlen een vroegere Nederlandse vriendin studeerde talen in Antwerpen. Ze vroeg er in een beenhouwerij/charcuterie ooit 'drie plakken ham' maar de dame achter de toog verstond haar niet tot iemand haar hielp en zei 'Dat maske (meisje) wilt drie sneetjes hesp'.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, sommige mensen kunnen zich ergens druk om maken. Daar doe je niets aan. Maar dat gedrag in supermarkten alsof er geen Corona bestaat dient, desnoods met geweld, bestreden te worden.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

TIlma, Ik vind het niet-handenwassen ook niet kunnen en ik merkte tijdens het op papier zetten van mijn ervaring, dat ik er moeite mee had. Eigenlijk had ik er direct wat van moeten zeggen. Maar ja, dat is achteraf. Ik hoop dat het je gerust stelt, dat ik ná het handen wassen een vers mondkapje voor heb gedaan, een spatscherm voor mijn ogen heb laten zakken en in een kunststof overal mijn yoghurt en chocopops heb gehaald.
En sinaassappels (appelsienen voor GI en Tony) voor de nodige vitaminen, weerstand behouden is belangrijk in deze dagen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, ik was van begin tot eind geboeid en nieuwsgierig naar de identiteit van de lomperik. Je hebt hem heel treffend getypeerd, ik heb genoten!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

MCH, je hebt er op Azertyfactor een lang verhaal van gemaakt. Wat te lang naar mijn zin (but who am I). Hier en daar ontbreken woordjes in de tekst en het Vlaams komt er niet echt uit. Het  is trouwens  geen pistoletje hesp  (te letterlijke vertaling van broodje ham of het Engelse ‘ham sandwich’) maar een pistoletje MET hesp.  Al bij al vond ik dus de versie op dit forum stukken beter.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Ton, ik ben ook benieuwd naar zijn identiteit. Nog steeds geen idee.

Je gaat zo'n vieze lomperik toch niet missen, neem ik aan. Misschien kunnen de SOL'ers eens  langskomen voor een housewarming? Met gewassen handen, natuurlijk ... 😜 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

Gi, bedankt voor de opmerkzaamheid, ik ga nog een keer door de tekst heen (zal de pistolet vervangen).  En wellicht wat snoeien. Ik hoop dat de setting van restaurant wel overkomt. Het schreef ook wat ongemakkelijk, na deze poging waag ik geen nieuwe.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, na de corona is iedereen welkom (helaas woon ik niet in Brabant, dus ik kom gewoon mee).