Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

reukwater met effect nr. 343

 

Geurflesje

‘Wat is dat nou?’ Tussen de aardappelen steekt een klein bruin flesje de kop op. Zoals het eruit steekt lijkt het een beetje verloren, de weg kwijt. Dat is natuurlijk ook zo, flesjes horen niet tussen de aardappels, en als het kon denken, dan had ze dat natuurlijk allang bedacht. Toen ik de aardappelen had opgeruimd bleef het flesje wat eenzaam achter. Een beetje zielig, leek het. Ik wilde het van iets dichterbij bekijken, en het etiket vertelde mij nog iets meer: Rêve de la Vie heette het. Hmmmm, een geurwatertje met een Franse naam; het was duidelijk dat het niet om zomaar een watertje ging. Dit watertje kwam uit het land waar de watertjes essènce heten, of parfum, of eau de vie. Eau de vie of nie’, ondertussen had het gewoon bij mij tussen de aardappels gelegen, dus hoe zo’n bijzonder luxe flesje zo’n sociale val had beleefd, dat maakt mij heel nieuwsgierig. Het maakt mij natuurlijk ook niet uit; zo’n flesje mag gerust tussen de aardappels liggen, maar je gunt zo’n flesje zoveel meer. Het zou moeten stralen tussen La Vie en Rose, Fleurs de Rocailles en Fleurs de l’Amour. Zulke prachtige namen die doen verlangen naar de geur. Als de geur die druk maar aan kan. Maar dat zal toch wel? Het zal vast uit Grasse komen, de hoofdstad van de Franse geuren. Nou, dan speel je wel in de Champions League hè, dat is geen kattenpis. En toch is het bij mij tussen de aardappels geland. Dan moet er toch iets helemaal mis zijn gegaan. Wacht eens even, het flesje is al open geweest, maar er is bijna niets van gebruikt. Viel het tegen? Dat kan natuurlijk met die druk van het presteren te maken hebben, die lijkt me echt ondoenlijk. Rêve de la Vie heet het dan ook, nou dat pretendeert nogal wat! Welk leven trouwens? Het leven dat je had, dat je hebt, of dat je krijgt, of alles ineens? Is het een soort wensdroom? Of misschien een leven wat je had kunnen hebben als je maar wat moediger was geweest. Die laatste zou treurig zijn. Je droomt dan dat je je leven niet gepakt hebt, sukkel! ‘Voor iemand met zoveel vragen heb je wel heel weinig antwoorden’, zei het flesje. ‘Whoaa! Jij kunt praten?’ ‘Bièn sure’,zei het flesje. ‘En jij ook, maar dan voornamelijk tegen jezelf.’ ‘Ja vergeef me,’ zei Richard. ‘Ik ben maar een man alleen, en mijn aardappelen zeggen doorgaans weinig.’ ‘Da’s logisch, aardappels kunnen niet praten. Waarom ben je alleen?’ vroeg het flesje. ‘Nee, jij dan, zei Richard. ‘Was het gezellig met de piepers?’ ‘Je hebt gelijk, zei het flesje. Ik ben gevlucht. Van alles wat je hardop tegen jezelf hebt gezegd was er veel waar, maar niet alles.’ Richard kon nog niet geloven dat hij in gesprek was met een flesje. ‘Wat is er gebeurd’, vroeg hij. La bouteille zei: ‘Ik hou het kort. Mijn parfum heet Rêve de la Vie, en dat lever ik ook. Mijn geur maakt dat je verdwijnt, in de fles, je lost op in een eeuwige droom. ‘Eeuwig is wel heel erg lang’ zei Richard. ‘Het is wat het is’, zei het flesje. ‘Was dat ook de bedoeling?’ vroeg Richard. ‘Uit dromen word je meestal weer wakker, maar uit deze niet?’ ‘Nee’ zei het flesje, ‘uit deze niet’. ‘Ik ben wat doorgeschoten in mijn succes, en daarom durft niemand het aan’. ‘Het leven is eindig, maar wie zegt dat dromen over het leven ook eindig is? Voor mensen voor wie het leven maakbaar is, heb jij goud in handen. Even de naam aanpassen naar Eternité et tout est fini!’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi TukkerBalky, welkom op het forum. Op zich een origineel verhaal, maar het leest als een blok tekst. Je verhaal komt beter tot zijn recht als je de bladspiegel aanpakt.  Probeer het te verdelen in alinea's en begin zinnen ook eens op een nieuwe regel. 
Als je de gesproken teksten onder elkaar zet, zie je ook beter wie aan het woord is.
Probeer ook iets meer spanning in het verhaal te brengen. De eerste helft van het verhaal gaat alleen over het feit dat het flesje tussen de aardappelen is beland, dat je niet snapt hoe dat komt en dat je het flesje een betere bestemming gunt. Daardoor komt het verhaal pas halverwege op gang. 

ondertussen had het gewoon bij mij tussen de aardappels gelegen, dus hoe zo’n bijzonder luxe flesje zo’n sociale val had beleefd, dat maakt mij heel nieuwsgierig. Het maakt mij natuurlijk ook niet uit; zo’n flesje mag gerust tussen de aardappels liggen, maar je gunt zo’n flesje zoveel meer. Het zou moeten stralen tussen La Vie en Rose, Fleurs de Rocailles en Fleurs de l’Amour. Zulke prachtige namen die doen verlangen naar de geur. Als de geur die druk maar aan kan. Maar dat zal toch wel? Het zal vast uit Grasse komen, de hoofdstad van de Franse geuren. Nou, dan speel je wel in de Champions League hè, dat is geen kattenpis. En toch is het bij mij tussen de aardappels geland.

In dit stukje bijvoorbeeld, schrijf je wel drie keer dat het flesje tussen de aardappels is beland. Daardoor stroopt het verhaal.

‘Nee, jij dan, zei Richard.  --> je schrijft de eerste helft van het verhaal in de ik-vorm en vanaf hier ga je ineens over op Richard. 

Nog een laatste zeurtje. In de titelbalk geef je de titel van de opdracht. Schrijf daar de titel van je verhaal achter het nummer van de opdracht. Dus: #343 Geurflesje.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de tips Fief, ik ga ermee aan de slag. Het was een copy-paste uit Word en de opmaak vond ik van later zorg, ik heb me op het verhaal geconcentreerd, maar ik begrijp nu dat de opmaak belangrijk is. De herhaling is inderdaad niet nodig. Dank nogmaals, ik ga ernaar kijken.

 

Martijn

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag TukkerBalky

Dank voor je verhaal, je geeft er een prettige test aan, door een conversatie te ontwikkelen tussen het personage en het flesje.

Wel zorgen dat je consequent blijft, het is eerste een ik-verhaal dat dan overspringt naar een derde persoon en dat is een iets te grote slordigheid.

Ik vind het einde wat vreemd, de fles is heel de tijd aan het woord en spreekt over het effect van de geur die het kan loslaten, maar wat doet het personage, durft de er aan te ruiken of niet? Nu blijft het einde wat kabbelen en dat is jammer.

Johanna

   

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Naast de, terechte, eerdere opmerkingen van Fief en Johanna, even een kort compliment: vlot geschreven, zeker het begin leest snel weg. Je hebt vaart in je pen. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Johannawrote

Dank voor je reactie Johanna. De wending tussen eerste en derde persoon heb ik inmiddels aangepast, het is definitief de derde geworden. Ook had ik al de tip gekregen minder die aardappels aan te halen, dus die heb ik een aantal keren verwijderd. Richard heeft uiteindelijk het niet geprobeerd, maar aanbevolen de naam te veranderen naar Eternité. De afloop is verrassend. Richard, alhoewel hij geïntrigeerd was door geuren, zag er uiteindelijk meer een marketingprobleem, en ook -oplossing in, voor het flesje. Eeuwig duurde voor hem ook te lang.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martijn, dat mag. Sommigen plaatsen een nieuwe versie boven of onder de eerste versie (goed aangeven wat de herschrijf is). Anderen passen de tekst aan en plaatsen due dan ipv de eerste tekst.