Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 343 Het betere leven

 

Tevreden strijk ik een blonde lok achter mijn oren. De blik in de spiegel stelt me niet teleur. De plastisch chirurg sneed zeker twintig jaar van mijn leeftijd af. De ontsierende kraaienpootjes zijn verdwenen en de Cartier komt nu zoveel beter tot zijn recht boven mijn nieuwe decolleté.  Mijn volle lippen heb ik gecontourd en gestift in uitdagend roze. De mascara laat mijn wimpers nog langer lijken dan ze al zijn.
‘Meid, je mag er wezen.’ Ik geef mezelf een vette knipoog.

De ringtone van mijn telefoon onderbreekt het geflirt met mezelf.
‘Ariane, schat, hoe is het met je?’
‘Darling, ik wilde jou precies hetzelfde vragen. Heb je tijd voor een bubbeltje?’
‘Mais oui, bien sûre. Ik heb een lekkere champie koud staan.’
‘Ben ik met een half uurtje bij je.’
‘Helemaal top. Toodles.’

Een half uur. Dat geeft me tijd om nog snel wat lekkers bij de borrel te halen. Ik stap in mijn Jaguar en race naar de delicatessenzaak om de hoek. Bij Ariane kan ik tenslotte niet met een lullig borrelplankje voor de dag komen.
Voor de winkel is nog net een plaatsje vrij en manoeuvreer mijn bolide strak op zijn plek, het getoeter negerend van de wagen die het plekje ook zag. Loser.

Ik strijk mijn Versace glad en loop naar de winkel. Het getik van mijn Gucci’s is een genot om te horen.
Bij de ingang word ik door een vrouw met een zigeunerachtig voorkomen tegengehouden. Ze staat duidelijk aan de andere kant van de samenleving. Haar gezicht is gerimpeld, haar zwarte haren zitten vol klitten. De aftandse jurk en afgetrapte schoenen dragen ook niet echt bij. Om haar heen hangt een zoete geur. Ze biedt me een sample van iets aan. Ik negeer haar en ga de winkel binnen.

Tien minuten later loop ik met een volle tas lekkernijen weer naar buiten. De vrouw staat nu naast mijn auto. Ze reikt me opnieuw een sample aan.
For you, madam. Good for your soul. For free.
Om van haar af te zijn, neem ik het aan. Ik ben tenslotte ook niet vies van gratis. Het is een blauw flesje met iets van een vloeistof erin. Waarschijnlijk zo’n goedkoop geurtje of iets dergelijks. Ik gooi het in de tas en wuif haar aan de kant. Nog een kwartier voor Ariane er is.

In de keuken laad ik de tas uit. Het water loopt me in de mond bij het zien van al het lekkers. Onder in de tas ligt het flesje dat ik van de vrouw kreeg. Het is niet veel groter dan vier centimeter, schat ik, met een zwarte dop. Het etiket op het flesje is in een taal dat ik niet kan lezen. Twee woorden vallen op: Roma en soul. Wat zei de vrouw? Good for your soul?
Het zonlicht dat door het raam naar binnen schijnt, geeft het blauw van het flesje een speciale gloed. Nieuwsgierig draai ik de dop eraf. Een zoete geur ontsnapt, de verschijning van de vrouw doemt bij me op. Het kan in de verste verte niet tippen aan mijn Chanel, maar het ruikt ook niet verkeerd. Ik breng het dichter bij mijn neus en ruik nog eens goed. De geur lijkt alsmaar zoeter te worden, bijna misselijkmakend. Ik draai de dop er weer op en gooi het flesje in de vuilnisbak. Nog vijf minuten.

In de gang loop ik naar de spiegel om mijn make-up te checken. Vol afgrijzen staar ik naar wat ik zie. Een verweerd gezicht, getekend door het leven en omlijst door zwarte krullen vol klitten kijkt me spottend aan. Mijn Versace ziet eruit als een vod. This can’t be happening! In paniek betast ik mijn gezicht. Wat zal Ariane …

De voordeurbel gaat.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief: Leuke story, maar wat de vriendin van Ariane allemaal in een half uur klaarspeelt lijkt mij onrealistisch. Alleen al in en uit een 'Jag' stappen op hoge hielen neemt twintig minuten in beslag, schat ik zo. But who am I on my Louboutins?
            " Bij de ingang word ik door een vrouw met een zigeunerachtig voorkomen tegengehouden..."
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, je kreng komt goed weg met deze magische ingreep. Het is ook een soort Droste-verhaal, weet je nog, laatst die van Bobcom? Misschien kan ze het flesje weer doorgeven aan haar vriendin. En welk verwend nest zou er in die eerste Roma heben gezeten?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, Leuk stuk. Beeldend en mooi zichtbaar. De PC Hooft en Gooise types springen naar voren.

Volgens mij laat meer vaart aan het begin je het karakter beter tot haar recht laat komen.

De plastisch chirurg heeft zeker twintig jaar van mijn leeftijd af weten te krijgen. De ontsierende kraaienpootjes zijn helemaal gladgetrokken, mijn onderkin is verdwenen. Mijn volle lippen heb ik gecontourd en gestift in uitdagend roze. De mascara laat mijn wimpers nog langer lijken dan ze al zijn.

De plastisch chirurg toverde zeker twintig jaar van mijn leeftijd af. De ontsierende kraaienpootjes zijn glad, mijn onderkin weg. Mijn volle lippen heb ik gecontourd en gestift in uitdagend roze. De mascara maakt mijn wimpers nog langer.

ofzo iets.

Het einde van het kan dan langzamer om de ommekeer te benadrukken.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief

Ik las je tekst en zou hem niet meteen met jou hebben geassocieerd en dat mag je lezen als een compliment.

Het is enfin verhaal en ik vond het hier en daar een beentje over, bewust natuurlijk en stout.

Tempo, beeldend en prettige wending. En volgens de spelregels van de opdracht.

Knap

 

Johanna

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Fief. Ik kan me voorstellen dat de hp, die een ingreep heeft gedaan waardoor ze twintig jaar jonger lijkt, geschokt is wanneer ze haar echte verweerde gezicht ziet. Het zou grappig wezen als ze daarna weer naar de plastisch chirurg gaat. 😂

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, heerlijk verhaaltje met een fraaie clou op het eind. Ik dacht niet zozeer aan het Droste-effect van @Kruidnagel maar aan de film Death becomes her, met Meryl Streep en Goldie Hawn. Dikke jaren negentig-pret!