Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#342 - Doe die kaars aan

 

‘Door Hem en met Hem en in Hem zal uw naam geprezen zijn’.

Wat de hel? Wie bedenkt dit? Waarom heb ik ons een priester laten aanpraten?

Gisteren was het makkelijker, toen was je nog niet genomen door iemand. Niet door de Heer en niet door de begrafenisondernemer.

 Gisteren waren we nog een gezin.

De kinderen hadden knuffeltjes op jouw bed gelegd. De poezen lagen bij jou op bed te slapen. De buurvrouw had een geurkaars aangestoken - we vonden dat lief, maar met name ook heel vies. Onze geur is nu eenmaal de geur van een gezin en veel te veel dieren.

Ik voel niets. Dat is een beschermingsmechanisme. Dat weet ik, want het stond in een foldertje van de huisarts. Vannacht was ik overigens wel boos.

Vannacht heb ik een lijk geslagen. Of je er gewoon verdomme eens bij kan zijn!. Ik weet ook niet hoe alles moet.

Vandaag word je door God genomen. En wij belijden onze schuld voor alles. Maar ik ben het er ziek niet mee eens. Toen we gingen trouwen besloten we dat te doen tot het einde. Hoe had ik verdomme kunnen weten dat het einde nu was?

Kom gewoon terug. Het is nu niet meer grappig.

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo afstandelijk mooi geschreven als je beschrijft: een beschermingsmechanisme. Ook die uitsmijter, 'niet meer grappig,' dat je het donders goed weet dat dood morsdood is maar er verdomme niet aan wilt geloven.

Het noemen van een huisarts suggereert een ziekbed. Het personage 'priester' fietst God in het proces. Bam. Het grote onrecht. Van 'genomen' zou ik iets anders maken: ik denk erbij aan seks, maar misschien is dat mijn eigen dirty mind. Dat 'wij belijden onze schuld voor alles' kan ik niet goed plaatsen. Komt het uit een liturgie? Het voelt als een los eindje.

Vannacht heb ik een lijk geslagen. Of je er gewoon verdomme eens bij kan zijn! Ik weet ook niet hoe alles moet.

Sprakeloos.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Madrid, je hebt de machteloze boosheid knap verwoord. Net als Kruidnagel struikelde ik over het woord "genomen". Hij is je ontnomen leest dan beter. 

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel - het gebed om vergeving ofwel de schuldbelijdenis. Jarenlang heb ik dat gebed opgezegd zonder er echt bij stil te staan. Tot, jaren geleden, de begrafenis van mijn oma. Want toen voelde het ineens heel ongepast. Mijn oma was namelijk een heilige in mijn ogen. Dat had ik altijd nog in mijn hoofd. En nu kwam het op papier terecht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid,
Goed geschreven.
Je zuigt de lezer geraffineerd je genadeloze verhaal in.
'Wat de hel' zorgt ervoor dat je als lezer weet dat het verhaal in deze tijd speelt.
In weinig woorden heb je veel verteld. Ik voel de boosheid, het gemis, ja alles wat je voelt na het overlijden van een dierbare.
Ik twijfel alleen over de poezen. Doen die dat wel, bij een lijk op bed gaan liggen? Of houden dieren instinctief afstand?
Groet, Willy
 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tony, Ton en Fief, dank voor de reactie. Komende weken probeer ik weer wat meer te reageren hier op het forum.

Ps. Het genomen was bewust. Dat was een randje die ik zocht. De suggestie die de overgeblevene misschien gewoon maakte.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor de belangstellenden. Ik wil het nog wel even uitleggen. Dit verhaal is puur fictief. Maar ik was onlangs ergens waar ik jonge kinderen in rouw zag. Ik was daar diep van onder de indruk. Het deed mij echt iets. Dus dat moest er even uit. Dus ik schreef het er maar even uit als een ‘wat als?’ situatie.