Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#342 Diner bij kaarslicht

“Nu hebben we tenminste meer tijd voor elkaar“, sprak hij opgewekt, en hij gaf haar een kus op haar voorhoofd.
Ze lachte zuur. Nu ze vlak na elkaar ontslagen waren in een tijd waarin banen niet voor het oprapen lagen, zag zij door alle lasten de lusten niet. De tijd verstreek en leegde hun spaarpotje, maar de rekeningen bleven binnenkomen.
“Na regen komt zonneschijn”, zei hij laconiek, maar de praktijk vertelde haar in de drup terecht te zijn geraakt.  Rekeningen werden aanmaningen en aanmaningen werden dwangbevelen.
De altijd vrolijke levensgenieter waar ze vroeger als een blok voor viel was een bron van irritatie geworden en de blijmoedige woorden die eens haar hart veroverden, stuitten haar nu tegen de borst.
Hun auto werd verkocht, maar 'fietsen is gezond', leningen konden ze niet krijgen, maar 'liefde en geluk zijn niet te koop' en toen ze hun huis moesten inruilen voor een piepklein appartementje, merkte hij op dat het 'gezellig en lekker knus' was en hem herinnerde aan de tijd dat ze nog op kamers zaten.
Of het allemaal niet genoeg was, werden ze afgesloten van gas en licht.
Die avond zaten ze aan tafel achter een bord lauwe maaltijdsoep van een medelevende buur in het schaarse kaarslicht, dat als inferieur surrogaat voor de op barnsteenkracht werkende pendellamp, op hun gezichten scheen.
Hij boog zich naar haar toe en fluisterde met een mengeling van opwinding en tederheid: “Romantisch, hè?”
Die nacht sliep hij met een blauw oog op een bankje in het park.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius, zo te zien heeft het zonnetje te jouwent al een poosje niet geschenen. Superieure zwartgalligheid feilloos neergezet, maar wel zo dat mijn hart er niet van opspringt: ik ben nogal vatbaar voor deprimerende settings, en hier valt geen sprankje zon achter de wolken te bekennen. Knap hoor, zoals je alle tradiotionele dooddoeners doodslaat, en een optimist geen kans op ontsnapping biedt. Voor mijn gevoel ben je alleen met die "op barnsteenkracht werkende pendellamp" een tikje over de schreef gegaan, omdat al je andere be- en omschrijvingen zo'n strak realistisch karakter hebben, en deze eerder uit een cryptogram lijkt weggelopen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of hoe goed bedoelde relativering agressie kan oproepen. Treffend beschreven, Musonius.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, wat een heerlijk stuk weer, een onverbeterlijke romanticus. Hij zal zich op dat bankje in het park afvragen hoe hij daar nu toch terecht is gekomen.

Klein puntje: er zijn twee behoorlijk lange zinnen in je verhaal. 'Hun auto... kamers zaten' & Die avond... gezichten scheen'. Ze kwamen niet per sé storend over voor mij maar ze zijn wel lang ten opzichte van de rest. Misschien voor de consistentie is het het overwegen waard om er hier en daar een punt tussen te zetten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals steeds een verhaal vol emotie. Genoten. In goede en slechte tijden, hij doet het, zij niet.

Kleine opmerking (zoals Vincent, de 2 lange zinnen):

Hun auto werd verkocht, maar 'fietsen is gezond', leningen konden ze niet krijgen, maar 'liefde en geluk zijn niet te koop' en toen ze hun huis moesten inruilen voor een piepklein appartementje, merkte hij op dat het 'gezellig en lekker knus' was en hem herinnerde aan de tijd dat ze nog op kamers zaten.

Voor mij mag je deze splitsen, en de twee keer 'maar' lijkt me niet nodig.

Genoten.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn altijd vrouwen die op blauwe ogen vallen. Hoe romantisch wil je het hebben? Zo iemand aan te treffen op een bankje in het park, dat komt wel goed.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klassiek Engels, Musonius, the rise and fall van iemand zonder diepgang en met een grote bek vol dwingend optimisme in clichés vervat. Vanity Fair van Thackeray, of diens The Luck of Barry Lyndon (schitterend verfilmd door Kubrick) come to mind.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hartelijk dank voor jullie feedback. De lange zinnen zal ik te zijner tijd aanpassen, maar ik ga mij eerst storten op de opdracht van deze week.

Bob,
Sorry, het loopt zelden goed af met mijn hoofdpersonen. Een blauw oog en de deur uitgezet worden, valt nog mee als je het vergelijkt met per ongeluk te worden doodgetrapt door je huisarts. Het zal mijn zwartgallige humor wel zijn.

Kruidnagel,
Ik heb een enorm dik boek van Thackeray in mijn boekenkast gevonden: Der kermis der ijdelheid. Nog niet gelezen, maar je hebt mij nieuwsgierig gemaakt.