Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#342 We sjokken door

De lantaarn bungelt aan zijn linkerhand, het schijnsel van het kaarslicht reflecteert op de natte, groene wanden van de grot. Ik kan hem goed volgen, oude mensen lopen nooit snel. Maar hij loopt niet als andere oude mensen. Zijn rug is gekromd en hij hangt op de staf in zijn rechterhand, zover niets vreemds. Het vreemde is, dat het lijkt alsof hij zweeft. Onder zijn wapperende monnikspij zie ik geen voeten. Meestal zijn pijen: óf te kort, met knokige enkels gelijmd op vieze korsten in sandalen, óf te lang als een modderige zwabber. Zijn pij zit perfect, zoals van een abt die elk jaar een nieuwe koopt.
Zwijgend waden we een half uur. Eindelijk durf ik  de vraag te stellen. 
‘We gingen toch met de boot?’ zeg ik.
Hij draait zich om, het kaarslicht schijnt hinderlijk in mijn ogen. Hij glimlacht vermoeid.
‘Stomme Grieken,’ zegt hij. ‘Door dat kutverhaaltje geef ik al zestienhondereenenveerig jaar dezelfde uitleg. Het komt mijn neus uit, en bij mijn collega’s ook. Het duurt nog zevenhonderd jaar, maar ik kan niet wachten tot het cassettebandje bestaat of de USB stick.’
Ik snap er niets van. 

‘Je gelooft in sprookjes,’ zegt hij. ‘Ik ben Charon niet, en de Styx is onzin.’ Hij zwiept met zijn lantaarn rond. ‘Dit is toch geen rivier of wel dan?’
Dat klopt, we sjokken door stinkende blubber. 
‘En denk je dat ik die dooien in mijn uppie aankan?’ mompelt hij.
‘Hemel? en God?’
‘Hou op!’
Dat muntje blijft in mijn zak.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig verhaal. Het speelt zich - als ik goed gerekend heb - af eind dertiende eeuw. Volgens mij was Griekenland al lang en breed gekerstend, maar hoofdpersoon en familie hangen duidelijk nog het oude geloof aan. Ik neem aan dat het stuk chagrijn Sint Pieter is, maar zijn 'hou op'-antwoord is verontrustend.

Graag gelezen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi en Musonius: bedankt.

@ Musonius, berekening klopt. Een aantal klassieke Griekse verhalen waren nog in omloop, ook al kwam het grootste deel pas in de renaissance via de Arabische wereld terug. Als je in de middeleeuwen ipv, Sint Pieter of Petrus bij de hemelpoort, bij een tochtige onderaardse grot een oude stinkende man terechtkomt, dan ben je bijgelovig genoeg om in vertwijfeling terug te springen naar vroeger. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, intrigerend begin, later valt mijn kwartje (dat ik ook maar in mijn zak hou: het krijgt vast nog eens antiquarische waarde ...  😜). Je laatste zin maakt het verhaal helemaal af, goed gedaan!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En ik maar denken dat Dante door een bevlogen Vergilius door de onderaardse krochten werd geleid in plaats van door een mopperende monnik. Niettemin doe je de bard uit Firenze eer aan met je verhaal: mooi geschreven en met plezier gelezen!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, met de hulp van de commentaren begrijp ik je verhaal ook. Goed geschreven en in die zin graag gelezen, maar zonder de uitleg voor mij een raadsel.

met knokige enkels gelijmd op vieze korsten in sandalen ---> ik snap wat je wil zeggen, maar gelijmd op vieze korsten zie ik niet voor me.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ bobcom, de monnik zei al: hij was niet alleen. En ik had het niet goed getroffen, tien minuten later zou Vergilius mij op komen halen, hij had pauze en zat koffie te drinken met Cicero en Aristoteles.  Maar dat hoorde ik pas later. Toen was ik al (overigens terecht) in de tweede ring aangekomen, balen of niet?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton bedankt, het kwartje blijkt niet nodig te zijn, gebruik het om je aardse bestaan te verbeteren. 

Fien, ik snap wat je bedoelt met die knokige enkels, ik ga er even op kauwen of ik het aanpas.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste MCH,

Mooi verhaal met sterke beelden, rake observaties en effectieve woordkeus. Interessante (semi-)historische insteek. En ook nog eens netjes binnen de limiet.

Had je een andere versie ervan al eerder gepubliceerd? Online vond ik namelijk echt stomtoevallig (je titel klonk me ergens bekend, in de zin van Keep Calm and Carry On) deze frasen:

'Dat klopt, we sjokken door een wasemende drek. 'En denk je dat ik al die dooien in mijn uppie aankan?' mompelt hij. 'Hemel, Hel?' Hij haalt zijn schouders op.'

Je bovenstaande versie van dit fragment is puntiger, dus goed herschreven.

De pointe van je verhaal ontgaat me deels, vrees ik. Beschimpt een antieke Griekse wijsgeer de veronderstelde religieuze naïviteit van Dante? Zeurt een pantheïstische filosoof over het monotheïsme van een Middeleeuwer? Becommentarieert de verteller het fenomeen religie als ware hij een van de four horsemen (ik sluit zijn ongelijk niet uit, maar wat was Hitchens goed – gelukkig hebben we de filmpjes nog)? Of is het gewoon een verhaal zonder verdere pretenties, met De goddelijke komedie als intellectueel achtergrondje, en zoek ik er te veel achter?

Graag gelezen!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Kruidnagel,
Ik heb ná dit stuk, het verhaal uitgebreid en op de site van Azerty geplaatst. Goed gevonden. Als je ergens anders dit verhaal hebt gevonden ben ik benieuwd waar :). Deze schrijfoefening was het eerste stuk.

Of je er teveel achter zoekt weet ik niet, maar je raakt een aantal interessante punten. Terugrekenend zit de "gids" in de vóór christelijke tijd. Maar hij hóeft geen Griek te zijn. In de eerste ring zitten meer personen van voor het jaar 0, wellicht een collega van Vergilius, Romeins maar geen tijdgenoot, het kan ook een Chinees zijn, een Egyptenaar uit de 28ste-31ste dynasty of afkomstig van een andere plek op aarde waar rechtvaardigen van geest waren. Wellicht heeft Dante rond die tijd geluk gehad en is wél rondgeleid, maar weer naar buiten gestuurd. Of krijg ik wellicht ook een rondleiding en is de gids kribbig en nors om van mijn gezeur af te zijn, ik zal het zo wel zien. 
De gids is natuurlijk ook kribbig door de naïviteit en het bijgeloof van de middeleeuwse mens waar hij er busladingen (of ossenkar ladingen) langs heeft zien komen in de eeuwen daarvoor. Waarbij het kan zijn dat hij even fel en overtuigd van zijn gelijk was als Hitchens, maar misschien was de oorsprong in een stevige kater (en in dacht hij in frisse toestand meer als zijn broer Peter). 
Mijn eerste opzet was overigens puur en alleen een schrijfoefening en probeerde kaarslicht níet in de betekenis van romantisch / erotisch te schrijven.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: niet echt mijn ding, maar knap geschreven, zoals ik al eerder deed 'uitschijnen' - vond jouw tekst ook op Azerty factor. Spijtig dat men daar geen commentaar kan geven op de ingezonden teksten.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, er gebeurde al veel slims op aard, misschien zelfs al vóór de uitvinding van het spijkerschrift.

Goed bezig, dat je deze opdrachten ook uitwerkt op andere plekken. En het kaarslichtcliché weet te ontduiken. Ik vermoed dat je verhaal gedijt bij meer context.

Haha, ja, die hedendaagse Petrus is er ook nog.

Je langere tekst vond ik, zoals gezegd, stomtoevallig, door je titel te googlen; op Azerty zelf kan ik het verhaal helaas op die manier niet terugvinden, zelfs niet in de cache van de hit. Edit: Ha, gevonden. 'We slepen ons voort.' We modderen door, inderdaad.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Kruidnagel,  de titel heb ik veranderd.

Nadat ik sjokken heb opgezocht in het Vlaams: dit betekent :
"doorweekt, drijfnat zijn, mestnat zijn"; Hij had in de zware regenbui gezeten en sjokte van kop tot teen. 
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/s… 

Dus anders dan de "Hollandse" betekenis: "zwaar en slepend lopen", vandaag dus de titel veranderd: in "We slepen ons voort".

@Gi: Kan Sjokken als "Hollands" begrip ook gebruikt worden? of is de verandering van titel beter?

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH Gek misschien, maar als Vlaming had ik nog nooit van die 'Vlaamse' betekenis gehoord. Ik ken alleen de betekenis van 'zwaar en slepend lopen' maar zie niet in waarom die 'Hollands' zou zijn, dus de titel vind ik op die manier perfect.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Doormodderen, dat had ik er in kunnen verwerken! In de betekenis, 't mot nu eenmaal, 't is niet anders. Dit is iets wat mijn gids denkt: Helaas is vrijwel elke dooie zo dom als MCH, maar ja, wat moet ik anders? Ik zit hier al eeuwen en ik kan moeilijk elke dag binnen blijven, toch? Een beetje lichaamsbeweging houdt mijn stramme botten nog een beetje soepel.

Bedankt Kruidnagel, ik denk dat dit in de langere azerty versie erbij kan. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH Goed dat je er op Azertyfactor terug sjokken hebt van gemaakt. Resultaat (onder meer wegens de titel): tip van de maand. Via deze weg dan maar: gefeliciteerd!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, Bedankt. Nooit gedacht dat ik met een "snel" geschreven verhaal bij Azerty de tip (van de week) kon worden. En mede dankzij je hulp over Sjokken. 

Overigens, haar opmerking over de koffie klopt helemaal, daar zat ik zelf ook mee. In (nog) een nieuwere versie is de koffie veranderd in warme gekruide wijn. Ik denk er nog over na om er kippensoep van te maken, dat klinkt net even scherper dan wijn.