Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 342 Eind van de tunnel

 

“Blijf in je kot”, roept  een minister van volksgezondheid in België. Om de pijnen van de lockdown te verzachten tijdens de kerstdagen wordt  gevraagd  te doen wat Rob de Nijs ons vijfenveertig jaar geleden reeds vroeg: een kaars voor ons raam te zetten.

Eind 1969 hoor ik voor het eerst het origineel ‘Can I get there by Candlelight’ van wijlen de Ierse singer-songwriter David McWilliams. Plots besef ik waar het helaas lege ministoopje Hasseltse jenever vandaan komt dat ik sindsdien in mijn kelder bewaar. Ik won het in datzelfde jaar voor het insturen van een limerick naar een lokaal radiostation.

Het spreekwoord wil dat mooie liedjes niet lang duren. Niettemin wordt  ‘Candlelight’ enige jaren later al snel een razend populair programma in Nederland en Vlaanderen waarin de presentator, naamgenoot van die andere beroemde Nederlandse zanger, aan luisteraars vraagt om eigen gemaakte gedichten in te sturen.

Natuurlijk zal ik nooit kunnen tippen aan de teksten van Lennaert  Nijgh, maar ik stel mij zeer de vraag of hij vandaag  geen andere invulling zou geven aan zijn oorspronkelijke vertaling van het lied, mogelijk iets in de zin van:

Gaat het kaarslicht ons leiden in deze nacht met lege straten en pleinen?
Komt er een tijd dat wij de overkant  zullen halen of is die nog veraf?
Ten koste van wie en wat gaan we hier ooit uit geraken?

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,
Bedankt voor je verhaal, ineens ben ik er weer: Jan van Veen, met Candlelight. Radio Veronica, toen nog piraat. En dat muziekje-onder-de-gedichten, volgens mij van Marcello Mastrojammer. Net gelezen dat het een uit de hand gelopen grap was. En ontdekt dat het nog steeds een internetkanaal is. 
Trouwens wel benieuwd naar je prijswinnende limerick

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi Natuurlijk, acteurs dirigeren niet. Stom van me. Is het tellen bij jou ook in het ongerede geraakt? Want ik mis een regel en een rijmwoord. Misschien kwam het stiertje te vroeg?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Bob, mijn 'kèrrekiwère' was ontregeld, nu zou het moeten kloppen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, mooi gevonden! Met plezier gelezen. Hier en daar een spatie te veel en een komma te weinig, maar dat mag de pret niet drukken.

... roept  een minister van volksgezondheid ---> zijn er meerdere ministers van volksgezondheid of bedoel je de minister van volksgezondheid

Eind 1969 hoor ik voor het eerst het  ---> hoor moet hoorde zijn.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi, er zitten voor mij veel verwijzingen in de tekst die geen bel doen rinkelen dus vond ik dit verhaal moeilijker om mee te connecteren. Je  bent  op  dit  forum  wel  keizer  van  de  dubbele  spaties, ik vermoed dat dat komt omdat je altijd hard aan je teksten werkt. In word zijn er meerdere trucjes om ze eruit te halen. De laatste 3 zinnen zijn prachtig treffend in Coronatijden, Groetjes, V.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Alle commentatoren: dank voor de gewaardeerde reacties.
V.key: Als je de song 'Can I get there by candlelight' van David McWilliams uit 1969 googelt ben je al een heel eind mee. Het radioprogramma  'Candlelight' zal wel lang voor jouw tijd geweest zijn.