Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#341 Haast

 

Haast

 

Als deze oude roestbak nu eens een keer gewoon zou starten zou dat erg fijn zijn. Dit kan toch niet waar zijn. Ik heb haast. Ik heb echt geen tijd om op een wegenwacht te gaan zitten wachten. Ik bedoel, die vrouw is dan wel dood en loopt niet meer weg, maar straks is hij er weer als eerste en kletst hij mijn nieuwe opdracht naar zich toe. Dat gaan we niet doen dus ik ga fietsen.
Waar heb ik mijn fietssleutel gelaten. Ergens in deze la ligt dat ding te verroesten, waarschijnlijk achterin. Hebbes. Nu snel mijn fiets uit het schuurtje en dan doortrappen. Het maakt niet uit als ik er al puffend en met mijn haar in de war aankom, als het maar vóór hem is. Jeetje, heb ik dit weer, een lekke band. Waarom loopt mijn leven nooit eens lekker op rolletjes.

Kom op Lola, neem je mobiel op. De hele dag zit je erop te appen en te spelen en nu ik je zo hard nodig heb neem je niet op. Dit is echt ongelooflijk. Hoe kan ik ooit de bekende fantastische detective worden als ik niet eens op de plaats delict kan komen. Nu moet ik eerst naar boven rennen om haar van haar bank te trekken voor ik haar auto kan lenen. Wat een gedoe weer.
Zucht.
“Eindelijk! Leen me je auto, ik moet nu onmiddelijk weg, dit is een zaak van leven of dood. Eigenlijk meer dood als leven, maar dat doet er nu niet toe. Hoezo heb je zelf je auto nodig?”
“Ik kan je wel even afzetten als je wil. Even mijn laarzen aantrekken en mijn tas pakken. Oh, ik moet ook nog naar de wc voor we gaan, die toiletten in dat winkelcentrum zijn meestal zo smerig. Ga je mee naar die nieuwe winkel als je klaar bent met detective spelen?”
Detective spelen? Dit is serieus werk zeg, ik onderzoek moorden.
Ik moet morgenochtend echt eerst die garage bellen hier twee straten verderop. Die waar die leuke monteur werkt, die mag wel even onder mijn motorkap kijken.
Hmm..
“Ga je mee? Je had toch zo’n haast. Of valt dat wel mee, dan kun je gewoon mee naar die nieuwe winkel. Ze hebben daar zulke leuke kleren. Je moet echt mee gaan.”
Hou op met dagdromen, je hebt werk te doen.

Jee wat is het druk, het lijkt wel alsof iedereen tegelijk de weg op moet ergens heen. Het zal toch niet waar zijn, ook nog een file. Hoe kan dit nou. Waarom word ik zo tegen gewerkt. Is dit misschien niet de juiste opdracht voor mij, is deze voorbestemd aan hem? Nee, echt niet. Ik ben hier de beste, ik weet precies wat ik moet doen.
Als ik ooit daar aan kom.
“Daar is een gaatje, vlug erdoor en die zijstraat in!”
“Maar dat mag helemaal niet..”
“Maakt niet uit, rijden.”
Dat is beter, dit voelt goed. Als we hier nu ook door kunnen rijden. Ja hoor, hier is het.
Toch?
Wat is dit nu weer, allemaal rijtjeshuizen. Ik moet echt in een groot herenhuis zijn met een park aan de overkant. Ik weet het zeker want ik heb het opgezocht op google maps.
Shit.
“Dit is de Rozenstraat en ik moet op het Rozenpark zijn!”
Hoeveel kan er mis gaan op een ochtend. Dit is niet te geloven. Zelfs met tweeën kunnen we dit niet. Gelukkig is dat park hier vlakbij.
“Dit is éénrichtingsverkeer, dat ga ik echt niet doen hoor. Ik kan er geen bon bij gebruiken.”
Super. Ik ga wel lopen. Nee rennen, dat is beter. Zie je wel, het is vlakbij.

Zijn Mercedes staat er nog niet, dat is mooi, dan ben ik de eerste. Ik ren zo door die openstaande voordeur naar binnen de salon in. Daar ligt ze als het goed is.
“Hoi, ik ben er. Wie is er dood?”
Misschien klonk dat iets te levendig.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk, de klassieke reis van de heldin. Er tikt een klok en ook door je stijl houdt dat de vaart er goed in. De intrige is lekker luchtig en meisjesachtig.

Tips:

  • Je kunt je verhaal nog een stuk leesbaarder maken door nauwkeuriger te zijn met lees- en aanhalingstekens en witregels. Het is nu een blok tekst en zeker bij ruim 600 woorden schrikt dat af, versterkt doordat de spreker niet altijd duidelijk wordt aangegeven. De lap tekst is echt nog te ruw.
  • Je zou iets meer kunnen variëren in je woordkeus. Hieronder geef ik een voorbeeld uit de eerste alinea.

Als deze oude roestbak nu eens een keer gewoon zou starten zou dat erg fijn zijn. Dit kan toch niet waar zijn. Ik heb haast. Ik heb echt geen tijd om op een wegenwacht te gaan zitten wachten

Deze rijm en herhaling maken de tekst op die plekken wat minder mooi.

Graag gelezen!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martine,

Je verhaal leest niet bepaald gemakkelijk. Eerst dacht ik dat het één lange interne monoloog was. Toe bleek iemand anders ook te spreken. Dit is gelukkig een kwestie die je makkelijk oplost. Telkens als een nieuwe persoon spreekt begin je een nieuwe regel met aanhalingstekens. Ervoor of erachter zet je wie het zegt als dat niet duidelijk is. In deze tekst kun je bovendien afwisselen met beschrijvende stukken. Las ook vooral alinea's in. En pas op met teveel details, zijn ze allemaal nodig cq interessant?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martine, de gejaagdheid geef je goed weer. Ik werd ik er zelf onrustig door. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Kruidnagel en Katja.
 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die verrekte wet van Murphy! Ik twijfel of het net niet too much is. Hoeveel pech kan een mens hebben? Misschien is het interessanter om het hoofdpersonage iets meer karakter te geven in plaats van de focus te leggen op alle externe dingen die fout gaan. Behalve dat ze ambitieus en gehaast is, heb ik nog niet het gevoel dat ik haar erg ken. Toch graag gelezen! Groetjes, V.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel iedereen voor de reacties!

ik heb er een paar witregels tussen gevoegd, wellicht leest dat wat makkelijker
@Kruidnagel Ik zal een volgende keer meer letten op de herhalingen in mijn woordkeuze, goed idee👍
@katja Ik gooi graag veel details in mijn verhalen, maar ik ga het voortaan wat bewuster doen. Meestal schrijf ik geheel op gevoel, waarna ik er typ- en spelfouten uit haal😊
@Fief Heerlijk onrustig is ze hè, ik krijg er zelf ook de kriebels van😂
@V.key Ambitieus, gehaast, chaotisch, onervaren maar ze heeft er zin in😅

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oef, wat een ADHD-verhaal! Prachtig slot!

Kun je er niet een (speurende) misdaadjournalist van maken? Dat lijkt mij beter passen bij dit verhaal.