Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#341 Jules en Mara en de zaak van de verdwenen erfgenaam

Geagiteerd ijsbeer ik heen en weer over het Perzisch tapijt. Telkens tot aan de rand – niet erover heen – en dan weer terug. Sinds half negen heb ik al vijf keer op mijn horloge gekeken. Het is nu vijf over half negen.
Waar blijft ze? Ze weet hoezeer ik hecht aan stiptheid en zeker wanneer we aan een zaak werken.
Ik zucht. ‘Wat moet ik met haar aan?’
Plumeau kijkt me vanaf haar plekje op de bank genoeglijk aan. Ze likt aan haar pootje en knijpt dan lui haar ogen toe. Ze weet dat ik Mara alles vergeef en dat ik net als zij een zwak heb voor dat ongeleide projectiel  dat ik sinds een half jaar in dienst heb.
En daarbij, ik heb Mara gewoon heel hard nodig. Ik mag dan wel het brein zijn; zij is mijn link met de buitenwereld. Zonder haar ogen en oren, zonder haar moed en doortastendheid ben ik niets.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet nog het een en ander te leren heeft over etiquette en manieren.

Net als ik mijn telefoon pak om haar een appje te sturen, hoor ik de deur. Snelle stappen in de gang en dan een wervelwind die mijn keurig geordende kamer uit zijn voegen doet barsten.
‘Sorry, sorry Jules! Het waren mijn sokken! Geef hen de schuld. Ze hadden zich vanochtend verstopt en ik heb me suf gezocht. Wilde je nog bellen om het mysterie op te lossen, maar dacht dat het beter was om de zaak hier te bespreken.‘
Mara  lacht breeduit om haar eigen grapje en ploft naast Plumeau neer op de Chesterfield terwijl ze naar haar blote enkels wijst.
‘Best sexy niet?’
Onwillekeurig glijdt mijn blik naar beneden. Ik brom afkeurend.
‘Mara, je moet echt leren op tijd te komen. Tijd is geld en onze klanten hechten waarde aan een zo snel mogelijke afhandeling van hun opdrachten. En daarbij, je koffie staat al tien minuten koud te worden.’
‘Oh lekker!'
Mara veert op van de bank en pakt dankbaar haar mok van de sidetable. Ze neemt een grote slok en sluit genietend haar ogen.
‘Jules je bent de beste.  Extra sterk, precies wat ik ’s ochtends nodig heb.’
Ik doe net of de dubbelzinnigheid van haar opmerking me ontgaat en pak het dossier erbij dat keurig geordend klaarligt.

‘Gisteravond om 23.10 uur ontving Leland Latimer een anoniem bericht. Hier.’ Ik overhandig haar een screenshot van het appje dat onze opdrachtgever mij vannacht doorstuurde.
Mara pakt het aan en leest het vluchtig door.
“Je zoon zit in hotel Le Jardin du Faubourg in Parijs. Kamer 24. Met een onbekende dame.”
Ze trekt haar wenkbrauwen op.
‘Heeft hij het al gecheckt?’
Ik schud mijn hoofd.
‘Nee, hij vroeg of wij dat wilden doen. Ik heb de receptie gebeld, maar daar werd ik niets wijzer van. Ze geven geen gegevens van gasten prijs. Jij moet gaan kijken of hij het echt is.’

Mara springt op en danst door de kamer.
‘Yes, Paris! Ga je mee?’
Ze kijkt me even doordringend aan.
‘Mara, ik…’
‘Ja, ja. De buitenwereld is een gevaarlijke plek. Ik weet het. Onvoorspelbaar', zucht ze.
Ik staar naar het patroon op het Perzisch tapijt waarvan ik iedere lijn uit mijn hoofd ken en zoek naar de juiste woorden. Maar in het zicht van mijn beperking laat mijn scherpe brein me in de steek.
Mara redt me met een ongepaste klapzoen op mijn voorhoofd.
‘Geen zorgen Jules. Ik stort me wel in het avontuur. Zorg jij dan voor een spectaculair intelligente ontknoping?’
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, knap hoe je de wervelwind Mara en de dwangmatige Jules hebt omschreven. Ik ben nu al benieuwd naar het avontuur dat ze gaan beleven. Graag gelezen.
 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, dat heb je slim aangepakt. Met zo'n titel heb je de helft al vertelt. En duidelijk contrasterende persoonsbeschrijvingen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Chantal: knap die twee tegenpolen. En nu op naar Parijs (p.s. blote krijgt geen 'n' ook al zijn er twee enkels)
Ik weet het. Onvoorspelbaar.’ Zucht ze ==>  Ik weet het. Onvoorspelbaar', zucht ze.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow! Wat leest dit lekker. Je voelt de personages. Prachtige inleiding! Goed gedaan!

PS: De bloten enkels vielen me ook op :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief voor je reactie! 

Katja, je hebt me door ;). Die titel was mijn reddingsboei. Ik had al teveel woorden gebruikt...

Gi, waar dat bloten vandaan kwam.... dat is toch helemaal geen woord :). Ik heb het aangepast!

Tony en Kruidnagel,  jullie reactie doet me plezier! En Jules is inderdaad een prachtnaam Kruidnagel!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig geschreven introductie van een speurderstweetal. Lijkt mij een mooie combinatie. Je geeft een aansprekend beeld van die twee. Het maakt mij wel nieuwsgierig naar hun belevenissen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijne introductie van een veelbelovend speurdersduo Chantal, met goede namen vind ik, en zeker een opmaat naar een vervolg. En je laat hier heel mooi zien hoeveel je met een titel van een verhaal kan doen - en ik vind het leuk hoe 'klassiek' deze titel is. Ik werd er nieuwsgierig door, dus doel bereikt. Je gebruikt mooie details om beide karakters te omschrijven, Jules die zenuwachtig op zijn horloge blijft kijken, op zijn Perzische tapijt heen en weer blijft lopen, alle lijnen van dat tapijt uit zijn hoofd kent, en Mara die als een warrige, sokken kwijtrakende, energieke spring-in-het-veld de kamer ontregelt. Mooi gevonden! En ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal. 

Een tip; schrap overbodige woorden, en kijk kritisch naar wat je in je zinnen wil zeggen. Zo maak je dit verhaal nog sterker. Bijvoorbeeld de eerste zin: 'Geagiteerd ijsbeer ik heen en weer over het Perzisch tapijt.' Met het woord 'ijsberen' geef je al aan dat Jules geirriteerd of nerveus is, dus maak een keuze tussen 'geagiteerd' of 'ijsbeer.' En in deze zinnen 'Plumeau kijkt me vanaf haar plekje op de bank genoeglijk aan. Ze likt aan haar pootje en knijpt dan lui haar ogen toe,' kan het woord 'genoeglijk' weg - in de tweede zin laat je de lezer al zien dat ze 'genoeglijk' kijkt. Je kunt hier ook het woordje 'lui' weglaten. Denk ook aan actief taalgebruik (schrap o.a. hulpwerkwoorden zoveel mogelijk) bv deze zin 'Sinds half negen heb ik al vijf keer op mijn horloge gekeken,' wordt dan 'Sinds half negen keek ik vijf keer op mijn horloge.'