Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#340 Gepaste indruk

6 maart 2021 - 10:53

 

Gepaste indruk

Gelukkig, hij ligt er nog. Ik was bang dat de zee hem bij vloed verzwolgen had om hem vervolgens bij eb met zich mee te slepen. De slapeloze nacht, maar vooral het verlangen naar haar, de vrouw die me hier gisteren verliet, trokken me vroeg naar deze plek. Een leeg strand, de warmte van de zomer en de gloed van de opkomende zon.
Ze had me hier zelf heen gebracht. Geblinddoekt. Een letterlijke blind date, bedacht door mijn zus.
'Ze is al verliefd op je,' had mijn zus gezegd.
En ik werd het op haar. Door haar woorden. Haar geur. Door de warmte van haar lippen op mijn mond. Eigenlijk al vanaf het moment dat we gearmd het strand opliepen. Half struikelend doordat mijn zicht was afgeschermd en zij mij met moeite wist te behoeden voor een val in het zand.
'Mag ik je zien?' vroeg ik haar tenslotte.
'Nee,' antwoordde zij, 'ik moet gaan.'
'Blijf,' smeekte ik.
'Tel hardop en rustig tot twintig, dan mag je blinddoek af.'
Ik telde. Hardop. Onrustig. Trok mijn blinddoek af en zag haar in de maanverlichte nacht wegrennen. Ik zag hoe ze struikelde, opstond en weghinkte. Ik rende achter haar aan. Tevergeefs. Langzaam liep ik terug naar de plek waar ze struikelde. Haar ongestrikte lage Converse All Star schoen lag vastgezogen in het zand. Precies op de plek waar hij nu nog ligt.
De plek waar ik sta. Een kriebel kruipt door mijn buik. Ik kniel en voel hoe het zomerlauwe water door mijn broek naar mijn knieën sluipt. Voorzichtig trek ik de schoen omhoog. Het is alsof het zand hem niet vrij wil geven.
Liefde overwint, denk ik.
Ik weet wat me te doen staat. Ik zal de schoen schoonmaken, laten drogen en daarna … Daarna zal ik hem door iedere vriendin van mijn zus laten passen. Net zolang tot ik haar gevonden heb.

 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2021 - 10:59

Ha! Goed gevonden! Moderne versie van het glazen muiltje! Genoten.

(vraagje: refererende naar de schoen, is het 'Hij' en 'hem' of eerder Het?)

Gi

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2021 - 11:02

Hadeke, sublieme hedendaagse versie van Assepoester zonder stiefzussen maar met een bijrol voor de zus van de prins. In één ruk uitgelezen en genoten tot het einde.

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2021 - 11:51

Hoi Hadeke, ik dacht in eerste instantie dat het om een zeemeermin ging. De schoen vind ik prachtig gevonden. Sprookjesachtig mooi. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2021 - 16:07

Hadeke, heel leuk verhaaltje, met plezier gelezen!

Even zeuren? De zin Ik was bang dat de vloed hem verzwolgen had om vervolgens bij eb in zee gesleept te worden loopt niet. Niet de vloed, maar de schoen wordt bij eb de zee in gezogen.
Ik half struikelend  in plaats van alleen Half struikelend? Jij bent ten slotte de enige wiens "zicht is afgeschermd" (vind ik zelf een beetje procesverbalig klinken, waarom kon je niet gewoon niks zien?)

Trouwens: nu snap ik ook de advertentie die ik onlangs in de contactrubriek las: Gezocht: Mens (v) met gevoel voor theater om die sukkel van een broer van mij te grazen te nemen. Leuke vergoeding, discretie gewaarborgd.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2021 - 17:23

Mooi verhaal, Hadeke.

Ik ben niet echt een liefhebber van deze schrijfstijl. Iets te veel korte zinnetjes, veel daarvan ook nog eens bestaande uit één woord: Geblinddoekt. Ik teldde. (d te veel) Hardop. Onrustig. Ik rende achter haar aan. Tevergeefs. De plek waar ik sta. Een kriebel kruipt door mijn buik. Het zal wel een smaakverschil zijn, want blijkbaar valt verder niemand hierover, dus dit kun je gerust negeren.

Bij het lezen viel ik al meteen over de tweede zin, maar daar heeft Bob al op gewezen. Maar ook de derde zin hapert:

De slapeloze nacht en het verlangen naar haar, [...], heeft me vroeg naar deze plek getrokken.

Volgens mij moet dit hebben zijn.

Mag ik een alternatieve titel voorstellen? 'Een pas op de plaats'

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 maart 2021 - 17:49

Dank voor jullie reacties. Ik heb wat dingen aangepast, maar nog wel wat in haast. :-)

De 'hem/het kwestie' heeft me ook beziggehouden. Ik ben daar nog niet helemaal uit.

De korte zinnen vond ik zelf wel passen bij dit verhaal, maar inderdaad moet het je als lezer liggen. De titel houd ik nog even zo, maar dank voor de suggestie. 

Ik probeer nog te reageren op andere bijdragen. Ben wat druk. :-)

Gi

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2021 - 10:09

Hadeke: de schoen is mannelijk, dus hij en hem zijn juist. Schoentje (verkleinwoord) is uiteraard 'het' en ook schoeisel is onzijdig.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2021 - 5:08

Je hebt het één en ander veranderd, zie ik.

De slapeloze nacht, maar vooral het verlangen naar haar [...] trokken me vroeg naar deze plek.

Ingewikkeld, maar ik denk dat het nu weer trok moet zijn.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 maart 2021 - 21:05

Dag Hadeke

Je verhaal zette me even op het verkeerde been, ik vermoedde ook dat er een zeemeermin tevoorschijn zou komen. Fijn gevonden.

Wat je beter een volgende keer doet, is de passieve constructies zoveel mogelijk vermijden (het 'had' woord)

Coach Johanna