Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#340 Broeken op het naaktstrand

 

Het is nog vroeg in de ochtend als meneer Díaz met zijn grote plastic tas het naaktstrand van Tossa de Mar op loopt. Meneer Díaz is een wat oudere man met een kale, zongebruinde schedel. Even blijft hij staan, dan trekt hij zijn hemd uit, haalt een rieten bezempje uit zijn tas en begint een vierkant stukje strand zorgvuldig schoon en vlak te maken. De bezem gaat terug in de tas en er komt een kleed uit dat precies op het aangeveegde stukje strand past. De paar korrels zand die op de stof vallen, worden er zorgvuldig afgeveegd. Dan komt er een badlaken uit de tas. Dat komt met mathematische precisie midden op het kleed te liggen, een opgerolde handdoek als hoofdkussen ertegenaan. Tas en hemd behoeden het badlaken voor wegwaaien. Op handen en knieën kruipt meneer Díaz rond om wat plooien glad te strijken. De zon rijst hoger en het strand raakt vol met mensen en honden.
Meneer Díaz trekt zijn lange broek uit. Hij klopt hem uit en legt hem - netjes in de vouw - op de deken. Dan de onderbroek. Als hij die – even keurig opgevouwen - op de broek legt, glanzen zijn blote bruine billen in de zon. Hij slaat het zand van zijn voetzolen en betreedt zijn domein. Als een fakir zit hij midden op zijn tapijt en smeert zorgvuldig zijn hele lijf in met zonnebrandcrème. Als hij voldaan op het badlaken ligt, helpt de warme zon hem in slaap.

Een zwerfhond dwaalt over het strand, misschien op zoek naar iets eetbaars of iets om mee te spelen. Hij snuffelt aan de tas en de kleren van meneer Díaz. De hond loopt verder met een onderbroek in zijn bek en een lange broek er als een sleep achteraan.
Meneer Díaz slaapt.
Op het naaktstrand liggen twee verloren broeken.

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed bedacht, Jac. Het badlaken komt wel erg veel voor in de tekst: wel vier keer in vier opeenvolgende zinnen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi portretje. Zoals Gi zegt, kan hij nog iets worden verfijnd – bijvoorbeeld ook dat vouwen, twee keer kort na elkaar. En een tip voor de titel: daarin geef je de plot al weg (maar hij is wel prikkelend).

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jac, Ik zie de man voor me, bezig met het ritueel. Mooi beschreven, met plezier gelezen.  

Dan komen er een badlaken en een grote handdoek uit de tas. Met mathematische precisie komt het badlaken midden op het kleed te liggen, de opgerolde handdoek als hoofdkussen ertegenaan.  ---> hier zou je al een badlaken en een handdoek minder kunnen schrijven. Bijvoorbeeld:
Dan komt er een badlaken uit de tas. Met mathematische precisie legt hij het op het kleed, een grote opgerolde handdoek als hoofdkussen ertegenaan.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal JacV. Zonder onderbroek in je jeans naar huis dat kan nog wel. Mr Díaz had nog meer pech gehad wanneer de hond ook zijn lange broek had ontvreemd, maar hé, soms zit het mee als het tegenzit.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel veel dank, jullie allemaal. Ik heb het verhaal aangepast op basis van jullie commentaar.
Volgens mij is het nu beter.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ehm, ja, zeker verbeterd. Grappig dat stukje over de onderbroek in de bek en de lange erachteraan slepend. Meneer Diaz slaapt wederom, maar de laatste zin vind ik niet mooi, die zou ik weghalen en de oude titel terug...

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg goed. Maar een naaktstrand zomder rare kwieten (of pieten of tieten) is als een cafe zonder bier. 
 

ik hoor je denken.... wat is een cafe? Iets van lang vervlpogen tijden?

 

genoten!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha... Het verhaal van mijn leven. Of bikini/onderbroekjes worden meegenomen door een hond? Maar weg gaan ze.

Mooi verhaal, Jac.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag JacV

Heel mooi opgebouwd en fijn verteld. Ik vond het erg aangenaam om lezen. Hier en daar een herhaling weghalen of anders omschrijven zoals enkele andere lezers opmerkten, zou ook de suggestie zijnde ik je zou geven.

Coach Johanna