Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#339 Nieuwe dag

Wat zwaar, raar dat is het anders nooit. Ik kruip uit bed en schrik van mijn omgeving, ik voel me heel klein. Dan zie ik een paar harige benen, die had ik toch geschoren? 

Jan roept “Eline opschieten, je bent laat”. Ik probeer te antwoorden, maar er komt geen geluid uit mijn mond. Snel ga ik uit bed, ik hou me even vast aan de poot van het bed ren naar de trap. Ik hoor Eline vragen: “pap, waar is mama?” Jan antwoordt: “ze is al naar haar werk, dat krijg je als je je bed niet uit kunt komen”.

Nagels trippelen over de vloer, er komt een enorm gevaarte op me af. Ik begin me serieus af te vragen wat er aan de hand is. Wat is dat? Het gevaarte piept en komt mijn kant op. Waar kan ik naar toe? Is er een plek om me te verstoppen? Snel, daar is de deur van de kast. 

Er gaat een deur open en Joris moppert “Micky domme hond, schei uit te piepen”. Joris roffelt samen met Micky de trap af en ik hoor hem “goedemorgen” brommen tegen Jan en Eline. 

Snel ren ik terug naar de slaapkamer. Hou me weer vast aan de poot van het bed en kruip snel terug onder het dekbed.

“Kom op jongens opschieten, jullie komen te laat” hoor ik Jan zeggen.

Deuren slaan dicht en voetstappen op de trap, de slaapkamerdeur gaat open en Jan komt binnen met koffie. “Goedemorgen lieverd, ik heb tegen de kinderen gezegd dat je al weg was, zodat je lekker kon uitslapen”. Ik rek me uit en zeg: “Goedemorgen, ik heb toch zo raar gedroomd, ik was een klein spinnetje”. Jan lacht “en jij bent zo bang voor spinnen. Zie je zo, dan kunnen we naar het tuincentrum”.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Stralen, boeiend stukje met een onverwachte ontknoping. Als we hier iets op te merken hebben dat voor verbetering vatbaar is noemen wij het meestal 'zeurtjes'. Mijn zeurtje van de dag: Punten kan je best tussen de aanhalingstekens plaatsen (zoals je trouwens correct deed met het vraagteken).

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Stralen, welkom op het forum.
In eerste instantie dacht ik dat het om een metamorfose ging (wat de opdracht was), maar uit de laatste alinea blijkt dat het toch een droom was. Anders was de metamorfose van wel heel korte duur. Wel grappig dat je de hond nu kunt horen brommen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het verhaal niet echt verrassend is. Je had in de laatste alinea bijvoorbeeld kunnen verzinnen dat het wel vaker voorkomt dat je in een spin verandert. Dat Jan binnenkomt met een kop koffie en verzucht: 'Is het vandaag weer zover?'  
Een droom is zo voorspelbaar.

Bij een aantal gesproken zinnen ben je niet consequent geweest in het gebruik van de dubbele punt, die er wel hoort te staan. De zin die erna komt, moet met een hoofdletter beginnen. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Stralen, welkom hier! Charmant verhaaltje heb je geschreven. Morgen is er (als het goed is) weer een nieuwe opdracht, kun je meteen gaan voor verhaal twee.

Aan de commentaren hierboven voeg ik nog één tip toe: let op de beginzin. Die moet foutloos zijn, en zeker in een kortverhaal alvast (een beetje) intrigeren. De beginzin van dit verhaal is:

Wat zwaar, raar dat is het anders nooit.

Hij intrigeert doordat je niet meteen open kaart speelt en begint met een sterke emotie: Wat zwaar! Toch zijn er nog een paar verbeteringen mogelijk:

  • De zin zoals hij nu is, dat zijn eigenlijk twee of drie zinnen aan elkaar geplakt. Op de uitroep 'Wat zwaar!' volgt de uitroep 'raar,' die je evt. met een komma kunt vastplakken aan de zin 'dat is het anders nooit.' Maar ook gewoon kunt afsluiten met een punt: 'Raar.'
  • Je laat oningevuld waar het woordje 'het' in 'dat is het [...]' precies naar verwijst. De zin wordt in dit geval mooier als je hem iets concreter maakt: wat is er precies zo zwaar?

Oké, nog een laatste tip. Een droom als plot ('o, ik heb alles gedroomd') is weliswaar een logische oplossing voor de absurditeit van deze opdracht, maar scoort altijd hoog op lijstjes met clichés – dus je komt er zelden mee weg.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Charmant verhaaltje. Dat was ook mijn gedachte bij het lezen. Verder sluit ik mij graag aan bij eerdere commentaren. Vooral de slordigheden met leestekens vielen mij op. Dat het een droom blijkt te zijn, is weliswaar clichématig, maar ik moet zeggen dat je het hier creatief gebruikt; als de man binnenkomt weet eerst niet of hij een spin of een mens aantreft. Daarbij is het de vraag of het een droom was; wie weet was ze echt in een spinnetje veranderd.
Wellicht kun je een titel bedenken die wat pakkender is.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Staren! Welkom op het forum :) Je hebt al wat feedback gehad en ik sluit me daar graag bij aan. Ik wil er nog één dingetje aan toevoegen, over het opschrijven van dialogen.

Een nieuwe uitgesproken zin zet je vaak op een nieuwe regel, zodat het duidelijk is dat er weer iemand anders aan het woord is. Ook heb je een paar keer dingen als 'Jan zegt: "etc. etc." Dit mag, maar het gebeurt vaker andersom: 'Eline opschieten, je bent laat,' roept Jan. Dit leest vaak fijner. Dus om even alle puntjes in één stukje te illustreren:

Deuren slaan dicht en voetstappen op de trap, de slaapkamerdeur gaat open en Jan komt binnen met koffie. “Goedemorgen lieverd, ik heb tegen de kinderen gezegd dat je al weg was, zodat je lekker kon uitslapen”. Ik rek me uit en zeg: “Goedemorgen, ik heb toch zo raar gedroomd, ik was een klein spinnetje”. Jan lacht “en jij bent zo bang voor spinnen. Zie je zo, dan kunnen we naar het tuincentrum”.

Zou ik het volgende van maken:

Deuren slaan dicht en voetstappen op de trap, de slaapkamerdeur gaat open en Jan komt binnen met Koffie. 'Goedemorgen, lieverd. Ik heb tegen de kinderen gezegd dat je al weg was, zodat je lekker kon uitslapen.'
Ik rek me uit. 'Goedemorgen... Ik heb toch zo raar gedroomd, ik was een klein spinnetje.'
Jan lacht. 'En jij bent zo bang voor spinnen. Zie je zo, dan kunnen we naar het tuincentrum.'

Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iedereen bedankt voor de feedback. Ik ga er zeker iets mee doen. Het is de eerste keer dat ik een verhaaltje probeer te schrijven en deze reacties zijn dan fijn om te lezen.