Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#339 Als een spin in het web

 

Oké geen paniek. Ik ben een spin. Het had erger gekund, zoals die keer dat ik drie dagen rondliep met een staart. Of die dag dat mijn bovenlip ineens werd opgesierd door een stel snorharen waar mijn kat jaloers op zou zijn. Goddank dat thuiswerken tegenwoordig de norm is.
Sinds het vaccin zijn dit soort ‘verrassingen’ meer regel dan uitzondering, dus je kan zeggen dat ik er al aardig aan gewend ben. Vandaar dat ik nu niet gillend mijn eigen onderbroek uitkruip, maar rustig de schade opneem. 

‘Zie het van de zonnige kant Charlotte’, mompel ik tegen mezelf, ‘je had altijd al eindeloos lange benen willen hebben. Misschien geen acht, maar zeuren kan altijd nog.’
Ik strek mijn poten voor me uit en griezel onwillekeurig van de stugge haren die welig tieren op mijn tijdelijke stelten. Ik wiebel even, ogenschijnlijk ongecontroleerd, maar dan sta ik stevig op mijn poten. Klaar om mijn omgeving te verkennen.
Goed, die onderbroek; die had ik vannacht aan toen ik mijn bed instapte. Het is een bevallig roze niemendalletje, maar vanuit mijn tijdelijke oogpunt lijkt het meer op een ruime gezinstent. Ik kruip eruit en kijk om me heen. Een glooiend landschap van katoen strekt zich als de Utrechtse heuvelrug voor me uit. Voor het open raam dansen de gordijnen als bleke reuzen in de zomerbries.

Net op het moment dat ik me vertwijfeld afvraag hoe een spin in godsnaam zijn dag doorbrengt, vult een oorverdovend gezoem de ruimte.
‘Ah daar ben je weer, rotbeest!’ Ik speur de slaapkamer af op zoek naar de mug die me vannacht uren wakker heeft gehouden.  Gewoontegetrouw steek ik een poot uit om de vliegenmepper te pakken die onder het bed ligt, maar dan herinner ik me mijn huidige situatie… En uit het niets word ik overweldigd door een dierlijk instinct.

Op topsnelheid ren ik over het bed naar de muur, klim er behendig tegenaan en pers dan zo hard als ik kan. Zilveren draden schieten als zonnestralen uit mijn harige lijf. Ik ontdek dat ook spinnen breeduit kunnen grijnzen. Die mug kan het wel vergeten.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Briljant, Chantal. De bijwerkingen van een vaccin, prachtig gevonden. Mooi hoe je je omgeving beschrijft (het niemendalletje als ruime gezinstent, je beddengoed als Utrechtse Heuvelrug). omschrijft. Met brede glimlach gelezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk geschreven, deze bijwerking van het vaccin staat niet in de bijsluiter - wordt waarschijnlijk onder de pet gehouden door de "deep state". Jammer, kan nuttig zijn, zoals je al aantoont. 

Moet die onderbroek geen partytent zijn? Of ben je zo'n grote spin? En tieren wordt dacht ik gewoonlijk welig gedaan...

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Chantal! Heerlijk, voor het eerst op de racefiets in de zon vandaag en met de zomer in mijn bol dit schitterende taallandschap over me heen laten komen. De fraaie woordkeus en al die treffende beelden – ik zie het meteen voor me.

Tip: een oceaan van katoen als de Utrechtse Heuvelrug, dat zijn twee beelden in één adem die ik pas voor me zie na Amersfoort aan Zee – een onrealistisch doembeeld, uit dezelfde vermaledijde koker als het vaccin.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig dit! Ik vond de opdracht een beetje stom. Maar dan komen er dit soort verhalen uit. Heel erg grappig. Je schreef hier over een Bridget Jones spin. Ik had het graag willen bedenken zo.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, dankjewel voor je mooie reactie!

Bob, dank voor het welig! Direct aangepast. En die spin was niet groot; de onderbroek gewoon echt heel klein ;)

Musonius, dank!

Katja, ik wil best een dagje spin zijn als ik daardoor corona ontloop :)

Kruidnagel, dank voor je zonnige reactie, helemaal blij mee! Je tip ter harte genomen en de oceaan aangepast!

Gi, onderbroekenlol is makkelijk scoren :)

Madrid, een Bridget Jones spin; wat een leuk compliment!! Ik ben enorm fan van deze dame!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal! Met de zomer (welja lente) in aantocht zou ik met graagte een spin zijn om die rotzakjes in de slaapkamer een lesje te leren. Groetjes, V.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker verhaal van een geoefende metamorfosepersoon. Begrijpelijk dat je er goed in bent geworden.
Enkel hopen dat de volgende transformatie niet in een mug is. Knap!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, geweldig! Ik heb enorm genoten, prachtige beelden gebruik je en die sadistische grijns bij je uitsmijter maakt het helemaal af!  

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annetteke dankjewel!

V. ja als dat eens mogelijk was he! Dat zou de ultieme wraak zijn voor al dat zenuwslopende zomergezoem :) 

Tony en Ton, jullie ook dank voor jullie leuke reacties!  

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Chantal, leuk verhaal en leuk opgeschreven! De humor werkt hier goed en normaal ben ik zowel geen fan van spinnen als muggen, maar in dit verhaal was ik op het einde toch voor de spin.

‘Zie het van de zonnige kant Charlotte’, mompel ik tegen mezelf, ‘je had altijd al eindeloos lange benen willen hebben. Misschien geen acht, maar zeuren kan altijd nog.’

De spin kan dus nog wel mompelen in mensentaal? Misschien ook leuk als de spin probeert te praten en erachterkomt dat het een vaag gemormel is...

Ik strek mijn poten voor me uit en griezel onwillekeurig van de stugge haren die welig tieren op mijn tijdelijke stelten. Ik wiebel even, ogenschijnlijk ongecontroleerd, maar dan sta ik stevig op mijn poten.

Kijk uit voor het gebruik van te veel bijvoeglijke naamwoorden. In deze twee zinnen zitten er al 6: onwillekeurig, stugge, welig, tijdelijke, ongecontroleerd en stevig. Je hoeft ze niet allemaal weg te halen, maar probeer ook andere manieren te zoeken om bijvoeglijke naamwoorden 'uit te beelden', als het ware.

Graag gelezen! 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Mike voor je commentaar! Ik zie dat ik inderdaad weer in mijn oude vertrouwde bijvoeglijke valkuil ben getrapt. Ik ga er weer extra goed op letten!