Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#339 Goedemorgen!

 

Normaal slaap ik als een blok, en als ik wakker word is het een soort licht dat opeens aangeknipt wordt. Maar dit keer is het anders. Ik kan het dekbed niet zomaar oplichten en me zijdelings het bed uit laten glijden, want ik bevind me in een enorme, schemerduistere ruimte. Voorzichtig schuifel ik in de richting waar ik de bedrand vermoed. Ik wil niet te veel lawaai en beroering veroorzaken, want M. slaapt misschien nog.

Ineens voel ik een windvlaag, en het wordt lichter om me heen. Ik herken mijn omgeving: een immense witte vlakte met in de verte mijn kussen, de koperen ledikantombouw, en opzij, nog verder weg, het raam.  Dan een stem die roept “Nee, Donna, niet doen!” Ik zie hoe onze poes Donna, oneindig uitvergroot, als een dolle over de witte vlakte aan komt stormen, één poot gestrekt met een enorme klauw als om iets te grijpen. Maar een hand onderschept haar stormloop, en ze verdwijnt uit mijn blikveld. Ik herken M.’s stem, die zegt “gekke poes, wat moet dat nou? Waar ging je op af, laat eens kijken” en hoog boven me zie ik het vertrouwde gezicht van M. Ik hoor haar zeggen: “Ach gut, een spinnetje, hoe kom jij hier nou terecht? Wacht maar, ik weet een beter plekje voor je”.

Ze pakt een zakdoekje van haar nachtkastje, legt het over me heen pakt me o, zo voorzichtig op. Ik blijf verbijsterd en verward in het schemerduister van het om me heen gevouwen zakdoekje zitten en hoor hoe het raam opengeschoven wordt. Dan merk ik hoe mijn zakdoekjesholletje opengaat, en de vertrouwde wereld achter het raam ontvouwt zich voor mijn blik. Maar wat is die groot en ver! Ik voel hoe ik uit het zakdoekje word geschud en langzaam naar beneden begin te vallen. En ik hoor M. roepen: “Bob, waar ben je? Er lag een spinnetje in het bed, en Donna was helemaal door het dolle heen”. Dan, luider: "Bob, Booob!”

En terwijl haar stem steeds angstiger gaat klinken dwarrel ik naar beneden en ik denk: ”Wie een schrijfopdracht maakt moet verdomme ook eens aan een ander denken. Ik mag dan wel een spinnetje zijn, maar wat betekent dat niet allemaal voor M.?”

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, een heel leuk verhaal. Vooral die opmerking op het laatst, waarin je Mike de schuld geeft. Met een glimlach gelezen. Je had nog mazzel dat M. niet bang is voor spinnen. 

langzaam naar beneden begin te vallen.  ---> Langzaam vallen gaat niet, als je valt dan val je. Actiever leest mooier. ... en ik val naar beneden. 

... en ik denk.”Wie ... --->  de punt moet een dubbele punt zijn, met een spatie erachter.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Dank je wel. Niet bang voor spinnen, wel bijgelovig: "spin in de morgen baart kommer en zorgen". Maar als er een uit bed gered moet worden liggen de zaken (blijkbaar) anders.

Wat langzaam vallen betreft: je bent natuurlijk nooit spin geweest (ik wel), maar omdat een spinnenleven zoveel korter duurt dan een mensenleven, duren mensenogenblikken voor spinnen veel langer. Vandaar dat mensen een smak uit het raam kunnen maken en met een gebroken been in het ziekenhuis belanden, terwijl een spin relaxed het raam uit dwarrelt en eenmaal geland rustig verder loopt. Misschien heeft het ook met luchtweerstand te maken, want volgens de formule m*dv/dt=1/2*p*Cd*A*v^2*-m*g landt een spin van 2g met een aanmerkelijk lagere snelheid dan een vent van 80+ kilo.

Bovendien vind ik actiever niet mooier lezen. Door de valsensatie te beschrijven in plaats van sec te melden dat ik val kon ik tijd vrijmaken om mezelf dingen te laten horen en bedenken.

denkinterpunctie aangepast.

 

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou toch maar eens even op zoek gaan naar spinternetverbinding om uit te zoeken hoe je dit gaat oplossen.

Ook leuk dat M de spin voorzichtig het huis probeert uit te zetten. Stel dat M de spin had doodgedrukt? Ik had ooit een huisgenoot die meerdere dikke boeken op een spin gooide, en als ik me goed herinner, daar dan ook op ging staan of springen, maar dat weet ik niet meer zeker. Dus hulde aan M in dit geval.

Ik vind de benadering van de opdracht heel mooi. Zeer geslaagde uitwerking van de opdracht.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel. Dank je. Voel me bofkont

@Madrid. Dank je. 30Mb en draadloos, zou je niet verwachten van een spinternetverbinding. En ten aanzien van spinnen, kevers, torren hanteren we een humaan vluchtelingenbeleid: geen eten geven en ongeacht de omstandigheden buiten meteen uitzetten, tenzij de poezen ze al vermoord hebben. Kakkerlakken en mieren worden gezien als invallende vijandelijke mogendheden, daar hebben we defensie voor. Vliegen en muggen gelden als vijandelijke vijfde colonne, die worden berecht of strandrechtelijk geexecuteerd.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Buiten het seizoen, dus maar liefst driekwart van het jaar, steunen wij, nota bene ín de regio, zowel de Assads als de Koerden en alle andere strijdende en lijdende partijen onder de vigerende weersomstandigheden: zaad, water, ontstenen, verwilderen, omheinen.

's Zomers is de tuin van ons. Dan zijn de mezen, mussen en mindere goden alleen nog in (en om) velden of wegen te bekennen, of gewoon onder een steen. Jammer blijft intussen dat dieren zo mensenschuw zijn, spinnen incluis – al krijg ik dat mijn dochters nog niet goed uitgelegd.

Als insecten zelf nou eens wat beter hun best deden om in de natuur te blijven.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

We geloven heilig in vreedzame coexistentie, maar het moet natuurlijk niet te bont worden. Ons uitzettingsbeleid is helemaal niet zo stringent: wie de taal leert, zich nuttig maakt en zich aanpast aan onze wensen mag blijven. Spinnen met een vliegenbrevet zijn welkom, vliegend gedierte minder omdat het de poezen totaal los doet gaan. Verder interfereren we zo min mogelijk op het slagveld - of dat nu buiten in de tuin of binnen in huis is. Misschien mindert het wat met die mensenschuwheid als ze deze conversatie lezen. Posten op een spinternetforum?

 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob,

Een spin in de morgen brengt kommer en zorgen, maar een avondspin brengt zegen in. De vraag is dus: was je voor twaalven al getransformeerd? Dan kan ik ervan uit gaan dat alles goed komt met jou en M. Anders heb ik echt met deze moedige dame te doen. 

'Ik voel hoe ik uit het zakdoekje word geschud' 

Waarom niet gewoon: 'ik word uit het zakdoekje geschud.'

Ik vond je heel geloofwaardig als spin!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Bobcom

@Bobcom, Ik zie dit nu dus ook voor me. Een spinternetforum met spinnen die allerlei tips delen om met mens en dier samen te leven. 
Waarschijnlijk hebben de spinnen dat ook gewoon. Wij zijn zo arrogant om te denken dat wij de enige zijn 🙂.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@edwinchantalen... Dank je wel, voor compliment en volledig "spin in de morgen"-gezegde. M. heeft het altijd over "Spinne am morgen bringt Kummer und Sorgen", van de tweede helft wist ik het bestaan maar niet de prezieze tekst.

Ben trouwens voor de gein even gaan bladeren en wat blijkt: op de Duitse Wikipedia valt te vinden dat het gezegde niet over spinnen (znw) gaat, maar over spinnen (ww). Wie daar 's morgens vroeg al mee moest beginnen was een arme sloeber die moest spinnen om den brode, wie zich overdag of 's avonds even aan het spinrad kon verpozen had een lekker leventje. Nu snap ik beter waarom M. het gezegde weliswaar gebruikt maar er niet naar handelt. 

Ik heb de sequens Ik merk... Ik voel... Ik hoor... expres zo geschreven. Het heeft allemaal nogal indruk op me gemaakt en dat wilde ik duidelijk overbrengen.

@Madrid Beslist waar. Maar bij spinnen denken wij aan webben en draden, en we komen niet op het idee niet dat ze draadloos spinternet kunnen hebben.

@Musonius Dank je wel. Scherpe blik - zou van een jachtspin kunnen  zijn;-)

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob, interessante insteek. Ik heb je graag gelezen, zeker ook je slot: je toont je daar een kritisch en compassievol spinnebeest. Hulde, daar zouden er meer van moeten zijn!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Bob, leuk verhaal! Nooit geweten dat ik zoveel macht had met mijn schrijfopdrachten... er gaat een hele wereld voor me open.

Je gebruikt in je verhaal soms woorden die voor mij wat 'zwaar' voelen en uit de toon vallen, maar dat heeft grotendeels te maken met smaak. Dan heb ik het over woorden als 'oplichten', 'zijdelings', 'blikveld', 'beroering', etc. Het zijn niet per se hele bijzondere woorden die niet meer in omloop zijn, maar toch voelden ze voor mij iets te zwaar voor dit verhaal.

Graag gelezen!