Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 339 Huisdier

Met haar lange harige poot schudt mama me zacht heen en weer om me te wekken. Grote zwarte ogen kijken mij lief aan.
“Opstaan,” zegt ze “het is tijd om naar school te gaan.”
Ik krijg twee dikke botervliegen met choco als ontbijt.
In de klas is het een drukte van jewelste, iedereen kruipt over iedereen tot de juf binnenkomt.
"Wat is ze enorm," fluister ik. De grootste kabaalmaker kruipt ineen. Niemand durft nog een poot uit te steken. De juf is heel lief en kent onwijs leuke verhalen.
“Vandaag verklap ik jullie iets dat belangrijk is om weten, maar dat ook wel grappig is.”
Ze toont een affiche waarop mensen kleurrijke kleren dragen. Je merkt dat ze hevig bewegen. Ze zegt dat het een feest is waar men de tarantella danst,  een Italiaanse dans waarbij heel snel wordt rondgedraaid.
“Wij zijn tarantula’s. Om ons te verdedigen durven wij wel eens bijten. Gevaarlijke soortgenoten hebben dodelijk gif in hun lijf, maar onze prikjes doen niet echt pijn. Als jullie straks groot zijn, zullen jullie merken dat de meeste vijanden het al op een lopen zetten wanneer ze ons zien.”
Ik vraag Juf wat dat met die mooie danseressen te maken heeft.
De juf is blij met mijn vraag, haar grote ogen gaan heen en weer van plezier.
“Dat ging ik net verklappen”, zegt ze.
Ze vertelt dat mensen vroeger dachten dat de beet van een tarantulaspin dodelijk kon zijn tenzij men meteen wild ronddanste. De beet was echter niet eens zo pijnlijk, maar werd door vrouwen vaak als een excuus gebruikt om eens flink los te gaan in tijden dat zij nog zeer kort werden gehouden.
“Dat is verleden tijd,” zegt juf: “want naast de poes, hond of cavia zijn ook wij nu als huisdier geliefd.”

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een leuk verhaal, Gi. Blijkbaar ben je al lang geleden veranderd in een spin en is dit een verhaal uit je jeugd. Met plezier gelezen.

Twee grote zwarte ogen  ---> een spin heeft drie of vier paar ogen, afhankelijk van het soort. 

iedereen kruipt over iedereen heen ---> Moet het niet zijn: iedereen kruipt over elkaar heen?

Ik zal niets zeggen over de komma's die voor een maar horen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Katja, Fief, Kruidnagel, Tony: zoals de nieuwbakken president van de V.S. zou zeggen: 'Thanks, folks."

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk gevonden, Gi, en met de gebruikelijke knipogen! 

Gevaarlijke soortgenoten: Sommige familieleden? Het zijn tenslotte spinnen onder elkaar.

Vijanden? Arachnofobie is niet voorbehouden aan spinvijandige wezens.

Tarantulaspin? Juf heeft net uitgelegd dat we tarantula's zijn. Dus "tarantulaspin" lijkt mij onvoldoende arachnocentrisch>  ..een beet van ons?

(Overigens meldt de website van Taranto dat de tarantula-beet Sint Vitusdans veroorzaakte, maar dat de symptomen verschilden al naar gelang slachtoffer en soort spin die toegeslagen had. Sommige beten leidden tot melancholie of depressie, andere daarentegen tot uitzinnigheid en losbandig gedrag. De laatste versie trof vooral jonge meisjes, onbevredigde echtvrouwen en oude vrijsters. Om de aandoening uit te bannen werd de Tarantella als exorcisme-ritueel ingezet, waarbij vingerknippen, tamboerijnbegeleiding en scabreuze songteksten hoorden)

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Bob voor de uitgebreide toelichting/aanvulling. Vooral naar die scabreuze songteksten ben ik benieuwd.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is zo’n verhaal die je zo aan kinderen kunt voorlezen. Ik vind het een lief, fantasievol en mooi beschreven verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, het leest als een fabel. En daar hou ik van. Als jong meisje heb ik meer dan eens de tarantella gedanst, met veel linten en tamboerijnen, maar zonder spinnenbeet die eraan vooraf ging. :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Musonius.  Ik zweef: mooi, fabelachtig, prima, leuk, fantasievol, schattig, lief...commentaren om van te snoepen en als kers op de taart: vanmorgen aan mijn balkonnetje een enorm spinnenweb waar de zon door schijnt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, wat een heerlijke en schattige vertelling! De zin waarin HP zegt iets te vragen aan de juf, kan heel goed zonder vraagteken; het is in deze context een mededeling, geen vraag.
Je menutip voor het ontbijt moet ik ook eens proberen, klinkt zalig! 😋
Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi, leuk verhaal! Ik zie de spinnen al zitten in de klas. Ondanks dat ik niet van spinnen hou, toch wel een schattig gezicht.

Ze is imposant en dwingt respect af.

Laat dit soort zinnetjes achterwege. Zeg niet dat ze imposant is en respect afdwingt; laat het zien. Laat zien dat de klas stilvalt als ze binnenkomt en dat zelfs die ene drukteschopper midden in zijn zin zijn verhaal afbreekt.

Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Ton: de leste zijn de beste...: heb het onnodige vraagteken verwijderd. Er is nu choco op de markt zonder suiker en zonder palmolie want met al die boter...