Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#337 - Foresttoadschairs -

 

“Waar zijn de stoelen voor de padden nou?” vroeg Kimberly aan haar moeder. Ze liepen door het veelbesproken bos. “Goed om je heen kijken, ze moeten er zijn".  

Kimberly schopte wat bladeren aan de kant. “Mag ik er dan ook op zitten?” vroeg ze. Ada zuchtte. “Ben jij een groen slijmerig beest uit het bos?” Het jonge meisje keek met grote ogen naar haar moeder. Ze giechelde. Natuurlijk was ze niet groen. En kwaken deed ze ook niet. Ze keek naar haar vingers. Nee, ook geen slijm. Ze spreidde haar vingers zo ver ze kon.  

Ze was zo nieuwsgierig naar de stoelen. Ze hoopte dat de kikkers er ook zouden zijn. Dat ze de padden kon zien zitten. Dan kon ze met ze praten. Vragen waarom er wel stoelen voor ze waren, maar geen tafels. Hoe moesten ze dan eten? Ze had zoveel vragen. Toen haar moeder er voor het eerst over vertelde, zag Kim al helemaal voor zich hoe ze in gesprek ging met haar nieuwe vriendjes. Ze zou ze aankijken in de ogen. Net als wat ze altijd deed bij haar knuffels. Ze zou ze een kusje geven.  

Met zachte handjes pakte het meisje, met vlechtjes in haar haren, haar moeder vast. Ze wilde verder het bos in. Had ineens het gevoel dat ze wist waar de padden waren.  

Ze pakte haar moeder wat steviger vast en trok haar mee. Daar, vlak bij de elfenbankjes zag ze drie groene padden op prachtige stoeltjes zitten. Stoelen van hout gemaakt. Zo'n 15 cm hoog. Er waren meer stoeltjes, alleen die waren nog leeg.  
De padden hadden allemaal hun eigen stoel. Eentje pakte een mug met zijn tong.  
Betoverd door dit prachtige beeld ging Kimberly op haar hurken zitten. Haar jurkje werd vies van het drassige zand. “Goeiemiddag,” zei ze tegen de beestjes. “Kwaak", zeiden de grote kikkers in koor. Kimberly schrok ervan. Met haar wijsvinger wilde ze de meest linker kikker aanraken. Ze zag de onderkant van zijn mond omhoog en naar beneden bewegen. Toch best wel eng, dacht ze.  
Ze wilde ze toch geen kusje meer geven. Ze waren best wel vies.  
Ze wilde weer naar huis en trok haar moeder mee. Toch bijzonder dat ze ze gezien had.  

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sanne, een leuk verhaal en mooie letterlijke vertaling van bospaddenstoelen.
Ik struikel alleen over de enorme hoeveelheid "ze" in de tekst. 

Dat ze, ze kon zien zitten.  ---> de komma hoeft er niet tussen en van de tweede ze zou je bijvoorbeeld "de padden" kunnen maken.

Met zachte handjes pakte het meisje, met vlechtjes in haar haren, haar moeder vast. ---> in de alinea's hiervoor noem je het meisje bij de naam en schrijf je vanuit haar perspectief. Hier lijkt het alsof het over een heel ander kind gaat. Dat haalt me uit het verhaal. Van mij zou je deze zin weg kunnen laten. 
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Sanne,

Giegelde ---> giechelde. Verder ben ik het eens met Fief dat het overdadig gebruik van het woord 'ze' de kwaliteit van jouw stukje niet ten goede komt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie wel voor de feedback Gi en Fief. Nu ik het teruglees stoor ik mij ook aan de vele malen keer 'ze' in de tekst. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sanne, ondanks de overvloed aan 'ze', is het wel een leuk verhaalidee, vind ik. Misschien kun je iets doen met het perspectief van waaruit je vertelt. Het zou ook een leuke uitdaging kunnen zijn om het meisje te laten vertellen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sanne, 

Een hele leuke invulling van de vertaling. Ik zie ook een knipoog naar het sprookje van de kikkerprins, erg leuk gedaan! 
Wat betreft het meisje heb ik nog wel de aanmerking dat ik haar net iets te schattig vind. Ze heeft vlechtjes, zachte handjes ze denkt in haar onschuld dat ze de padden een kusje gaat geven. Je laat haar ook nog een keer extra giechelen bij de gedachte dat ze misschien groen is. Het is voor mij net over het randje hoor, dus het is niet meteen suikerzoet. Maar ik zou minimaal een van deze beschrijvingen weglaten. 

Verder heb ik het verhaal met veel plezier gelezen. 

Groetjes, 

Nadine