Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#336 Er was eens

 

Ik werd geboren onder de nieuwe maan. Mijn moeder noemde me Neoma, ze overleefde het kraambed niet. Mijn vader kon daardoor mijn aanblik niet verdragen, hij sloot me op in de diepste kerker van zijn kasteel. Op mijn zesde verjaardag gaf hij me een spiegel, alsof ik een eenzaam vogeltje in een kooi was. Zonder dat iemand het wist begon ik toverkrachten te ontwikkelen. Zo lukte het me om mijn spiegel om te toveren tot een alwetende metgezel. Dag na dag veranderde mijn aanblik in de spiegel. Op mijn 18de verjaardag verkondigde de spiegel dat ik nu het mooiste meisje in het hele koninkrijk was. Mijn schoonheid gaf me zoveel kracht dat het onmogelijk was om me te vermoorden! 

Samen met de spiegel bedacht ik een list en zo konden we ontsnappen uit de donkere gangen van het kasteel.

Ik ontmoette mijn prins, Andreas. Het was liefde op het eerste gezicht. Al snel waren we gelukkig getrouwd, tot mijn verleden me inhaalde. Mijn vader was me op het spoor gekomen. Hij vermoordde mijn prins en nam me mee terug. Maanden verstreken, maar uiteindelijk lukte het me opnieuw om te ontsnappen. Ik vluchtte ditmaal naar een ander koninkrijk. De koning was een weduwenaar en al snel trouwde ik met hem, in de overtuiging dat ik zo veilig zou zijn. Helaas werd mijn eigen stiefdochter elke dag knapper. Op een dag vertelde de spiegel, die me nog steeds vergezelde, dat mijn stiefdochter knapper was dan ik. Dat wilde ook zeggen dat mijn toverkracht afnam. Zo werd ik een doelwit. Uit angst voor mijn eigen leven wilde ik haar verjagen. Toen dat niet lukte bleef ik alleen achter en veranderde ik in een lelijke oude heks.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dinneke, het is een leuk sprookje, graag gelezen. Als ik het goed gelezen heb, gaat het over de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje. Nu weten we waarom ze zo kwaadaardig geworden is. Leuk gevonden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Dinneke, erg leuk gedaan. Mooi dat je hier sympathie opwekt voor de boze stiefmoeder. Leuk idee om een sprookje zo om te toveren. Ik vond het ook fijn geschreven. Alleen je slot (de laatste 2 zinnen) vond ik een beetje abrupt. Maar ik zou ook niet echt weten hoe het beter kan, ik schrijf nog maar heel kort. Dus daar heb je niet zoveel aan... Leuk verhaal verder! 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo @Dinneke,

Leuk idee en verhaal: de verzachtende omstandigheden voor de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje. Blijft de vraag: is ze nou wel of niet een kreng? Het woord is aan de rechtbank...

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Dinneke, wat een mooie invalshoek voor dit sprookje! Bijna alle slechteriken hebben ook zo hun eigen verhaal, hè.

In de Alinea waarin de HP Andreas ontmoet staat deze zin: Hij vermoordde mijn prins en nam me terug mee.

Ik weet niet zeker of het taaltechnisch gezien klopt, maar voor mij zou de zin beter lopen als je er 'mee terug' van zou maken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Akkoord met Vincent dat het in die betekenis 'mee terug' moet zijn. Daarnaast heb ik een licht vermoeden dat de Disney Studios wel eens erg geïnteresseerd kunnen zijn in dit scenario voor een remake van Snow White and the Seven Dwarfs uit 1937.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel allemaal!

@marianne, mijn woorden waren ook zowat op, en de rest van het verhaal kennen we hè 😉

@Gi ik denk dat ze daar dal dagelijks veel van die verhalen toekrijgen, maar hoe cool zou iets zijn hé!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg grappig effect om de boze stiefmoeder tot vriendelijk te veranderen. Ik zou graag een scène lezen waarin je dit verder uitwerkt. Nu is het me te samenvattend.