Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#335 Heuvels en herinneringen

 

Altijd had ze gedacht dat er een lied zou zingen in haar hart wanneer ze boven op de berg zou staan. Wanneer ze de glooiende heuvels onder zich zou zien. Het diepe dal en de meren. Paars en groen gemengd. Een verdwaalde geit die van rots op rots sprong.
Altijd had ze gedacht dat de euforie haar zou overvallen wanneer de wind haar haren in de war zou blazen. Wanneer de zon door de wolken zou prikken en haar leren jack naar achteren werd geduwd.
In plaats daarvan zonk ze omlaag. Haar handen tasten over de rotsachtige ondergrond. Een enkel grassprietje kietelde haar vingers. Een druppel viel omlaag en spatte uiteen. Een rond, nat vlekje achterlatend.
Ze hief haar gezicht naar de hemel. Een zonnestraal speelde met haar horloge. Ze beet op haar lip. Waarom voel ik me zo?
Het ruiste in haar oren. Het was een ander geluid dan de dopjes die ze meestal in had. Dan de muziek die altijd door haar oren danste. Het was een ander geluid dan de auto’s die over de snelweg raasden of het gelach van haar vrienden.
Knipperend keek ze het dal in. De geur van het mos hing om haar heen. Een mistige flard hing boven het meer. Glooiend, groene hellingen met donkere rotspunten lagen naast elkaar. Ze proefde zout. Kun je huilen om grootsheid en macht? Om eenzaamheid en kracht?
Ze voelde zich steeds kleiner worden. Haar lippen werden droog. Voor een moment sloot ze haar ogen, liet zich achterover zakken. De puntige ondergrond drong door haar jack heen. Ze zuchtte.
Toen spreidde ze haar armen wijd uit. Grond hechtte zich aan haar vingers. Ze liet het komen en ze liet het gaan. Er kwam rust. En vrede. Dit moest inderdaad wel één van de mooiste plaatsen op aarde zijn…

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jac, ik kan uit je verhaal nog niet opmaken of het om een happy place gaat. Je beschrijft eerder de teleurstelling dan de euforie van het bereiken van de top. Of ik moet het verkeerd gelezen hebben.
Sommige zinnen heb je cursief geschreven, ik weet niet of het meerwaarde heeft.
Verder het verhaal met plezier gelezen.

Haar leven was niet het beste de laatste tijd geweest. Haar daden hadden haar niet verrast, eerder teleurgesteld. Net als de mensen. En nu was ze hier. Waar rondom de wind haar herinnering van de heuvels ophaalde en naar haar toebracht. Waar ze zag wie ze was en wie ze wilde zijn.

Dit leest als een begin van een groter verhaal, waarin duidelijk wordt wat in dit stukje bedoeld wordt. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, een happy place is het bepaald niet, wel een hele mooie verstilde.

Een paar dingetjes:

Een druppel valt altijd omlaag.

'Haar leven was niet het beste de laatste tijd geweest' vind ik niet mooi klinken, eerder krom.

Wijd schrijf je zo.

Al met al vind ik de stijl wat geforceerd.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze moest alles even van zich af laten glijden. De ruis moest eerst uit haar hoofd. Er moest mogelijk een verwachting worden bijgesteld. En daarna kon ze relaxen en voelen.

Ik vind dit menselijk. Ik denk het te herkennen. Zelf loop ik graag lange afstanden. Om mijn hoofd leeg te krijgen en om een beetje tot de kern te komen. Maar het kost me vaak 15 tot 20 km om enigszins de schoonheid van de omgeving om me heen te zien. En dan is dat een Happy Place. Ademen, zien, voelen, rust. Zoiets. Dat meen ik te lezen hier. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jac,  mooi hoe je met de cursieve zinnen aangeeft hoe je in jezelf reflecteert terwijl de tekst in de derde persoon is geschreven. Ik ben fan en ben het met Katja eens wat de kromme zin en 'weid' betreft, maar niet aangaande de druppel want die kan ook blijven hangen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jac, bijzondere invulling van de opdracht; het bereiken van de top, inclusief prachtige schets van omgeving en beleving. Tegen het einde raakte ik wat in de war, ik vermoedde door de omslag naar een depressieve stemming een dramatisch einde. Dat bleef me gelukkig bespaard.
Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed beschreven, ik herken iemand die eerst nog even de echte wereld moet achterlaten voor het besef van de schoonheid van deze plek binnenkomt!

Haar leven was niet het beste de laatste tijd geweest. 

er hapert wat aan deze zin voor mijn gevoel!
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omne animal post coitum triste.

Mooi geschreven. Als zelf een happy place je niet meer gelukkig kan maken, is het einde zoek.

De alinea:

Haar leven was niet het beste de laatste tijd geweest. Haar daden hadden haar niet verrast, eerder teleurgesteld. Net als de mensen. En nu was ze hier. Waar rondom de wind haar herinnering van de heuvels ophaalde en naar haar toebracht. Waar ze zag wie ze was en wie ze wilde zijn.

bestaat uit kromme, cryptische en geforceerd poëtische zinnen en kan volgens mij in zijn geheel geschrapt worden, maar verder vind ik het een mooi verhaal.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie feedback en reactie! Heel fijn! Ik heb de opdracht op het laatst wat aangepast en ben jou @musonius gevolgd om dat stukje bijna op het eind er helemaal uit te halen. Het wordt er denk ik dan inderdaad mooier van. Bedankt!
@Madrid en @Dinneke jullie veronderstellingen waren juist. Het gaat er inderdaad over dat ze eerst alles van zich af moest laten glijden en dat het daarna pas een Happy Place kan worden. Tenminste dat gevoel heb ik zelf erg beleefd toen ik in Schotland was. En daarom wilde ik dat hier ook beschrijven.