Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #330 - Terras - Vandaag niet

Thomas keek gespannen langs de tafeltjes. Hij wreef de haren voor zijn ogen weg. Voelde of de kraagknoop van zijn Paul Smith overhemd netjes toe was. Een koppel. Nog een koppel. Een groep vrienden. Een man alleen. Blauwe jeans met slonzig metal T-shirt. Tribal tattoos op beide armen. Hij stond op. Nee toch? Zo anders dan op de foto. De man wenkte. Een stevige hand. Een stoppelbaardzoen op de wang. Een aroma van zweet en gerstenat.

‘Jij moet Thomas zijn. Ik ben Sylvain. Eindelijk dus.’

‘Ja, eindelijk dus.’ Thomas zette zich neer.

Sylvain wenkte de kelner.

‘Wat wil je drinken? Biertje?’

De kelner keek hem aan.

‘Doe mij nog maar een Duvel,’ zei Sylvain, ‘en voor deze vent…’

Thomas schraapte de keel en vroeg: ‘Hebt u een Dark ’n Stormy?’

Een korte maar iets te lange stilte. Thomas had instant spijt.

‘Ik vrees van niet,’ antwoordde de kelner.

‘Gin-tonic?’

‘Duvel en een gin-tonic voor de heren.’

Thomas zuchtte en zette zijn zonnebril op. Schuifelde op zijn stoel.

‘Ik ben niet zo’n bierdrinker.’

‘Ik alleen bij speciale gelegenheden,’ antwoordde Sylvain.

Thomas glimlachte ongemakkelijk. ‘Wat is de gelegenheid vandaag?’

‘Dat ben jij, schatje,’ antwoordde Sylvain met een wijzende vinger. Hij tuitte de lippen en smakte in de lucht.

Een koude rilling liep langs Thomas’ rug. Hij nam het pulletje van zijn schouders. Trok het snel over zijn hoofd aan. De zonnebril viel op de grond. Sylvain raapte hem op, reikte de bril aan. De onbehouwen struise blik die ermee gepaard ging, deed Thomas slikken.  

‘Zenuwachtig baasje, hé?’ zei Sylvain. ‘Of is het post-corona ongemak?’

Thomas aarzelde. ‘U… bent niet helemaal wat ik verwachtte op basis van onze chat.’

‘Wederzijds. Maar hey, party ’n play! Een gat is een gat. Toch?!’

Thomas legde een briefje van twintig op tafel.

‘Vandaag niet, vrees ik.’

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha🤣 Lekker vet aangezet contrast. In het begin wat Vlaamse uitdrukkingen waarvan ik niet weet of ze correct zijn, dat mag Gi beoordelen.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ok Gi, het ging om het volgende:

Hij keek langs de tafeltjes, moet volgens mij zijn: hij keek de tafeltjes langs.

Hij wreef door zijn ogen, maar: hij veegde/streek zijn haren voor zijn ogen weg.

De knoop was dicht ipv toe...

Over het metal t-shirt twijfel ik. Ik weet wat je bedoelt. Afin 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie levendige spanning in de dialoog en het intro, veel mooie details. Goed geschreven, alleen een paar spelfoutjes, vooral de Engelse ziekte, zoals 'Paul Smith-overhemd' en 'metal-T-shirt.'

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Staf, welkom op het forum. Je beschrijft een erg ongemakkelijke ontmoeting. Mooi gedaan, graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je begint handelend met veel informatie erin verwerkt. Daardoor leest het iets minder soepel, net een beetje te veel als een samenvatting. Het dialoog is heel soepel geschreven. Hoe zou het zijn om beide meer te mixen?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Katja: klopt, Vlamingen kunnen soms heerlijk 'ouderwets' schrijven:

Zijn werkwoorden met als eerste deel toe ('dicht'), zoals toedoen, toeklappen en toebinden standaardtaal? Ja, zulke werkwoorden zijn standaardtaal in het hele taalgebied, maar ze worden vaker in België dan in Nederland gebruikt. Werkwoorden als toedoen, toeklappen enzovoort komen in België vooral voor in gesproken taal en informele geschreven taal. In Nederland worden zulke werkwoorden als vrij ouderwets beschouwd. Samengestelde werkwoorden met dicht (bijvoorbeeld dichtdoen, dichtklappen) zijn in het hele taalgebied heel gebruikelijk.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doet dat verschil er dan nog toe? ik applaudiseer je bemoedigend toe. En wat veel mensen niet aanvoelen: dat 'toe' en 'tot' bij elkaar horen, zoals in het vraag- en antwoordpaar 'Heeft hij wel toegang tot het burleske dichtgroepje? Jazeker, daar heeft hij volop toegang toe.'

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Vanaf de eerste zinnen mijn Vlaamse afkomst prijsgegeven ;-)
Bedankt voor de verwelkoming, feedback en suggesties. Enkele specifieke:

Nu nog wat meer mixen. :-)