Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#329 --- Jachtseizoen

 

Je heldere ogen kijken me verwachtingsvol aan. Ik moet voor de zoveelste keer lachen om hoe jouw subtiele manieren iets duidelijk proberen te maken. Vol geduld maar steeds dwingender. Je wacht al een tijdje, misnoegd kreun je af en toe. Ik besluit je nog heel even te negeren. Vanuit de gezelligheid van de sofa, leg ik mijn boek opzij en werp ik een blik door het raam. De overburen gaan hun jaarlijks gevecht aan met de gevallen bladeren. De ijssterren kleven nog net niet aan de ruiten. Ik zucht, raap mezelf samen en schuif tegenstribbelend de sofa uit. Ik gris sjaal, muts en leiband mee.

Vol ongeduld spring je uit de kofferbak. Waar we net nog beschermd waren door onze warme cocon treft de vrieskou me als een kille kaakslag. Dit is ons favoriete bosje. In de zomer groen en koel, nu wat kaal en mistroostig. De lange laan naast het bos, alleen toevallig verkend door een verloren gereden fietser, ligt er zoals altijd verlaten bij. De paarden in de wei kijken nieuwsgierig onze richting uit. Ook zij zien niet veel passanten. De laatste storm heeft zijn littekens nagelaten in het bos. Half vervallen spothutten, omgevallen bomen, geen jagers te bespeuren. Stille getuigen in afzondering.

Je trekt zenuwachtig aan de lijn, immer op jacht naar een achtergelaten spoor. Een fazant schreeuwt in de verte. Langsheen het bos staat nog een veldje verdorde maïs. Geritsel en krakende takjes, zijn we hier toch niet alleen? We lopen langs, ik gluur even door de eerste rijen. Daar zit je. In een tussen de maïs verstopt stukje heide. Afwachtend en op je hoede voor je omgeving, volledig gecamoufleerd. Liefhebber van de natuur. Wanneer je je van je knieën opricht en je blik plots mijn richting uitdraait, verstijven we allebei. Ik zie de verrassing in je ogen, de kleur van beukennootjes. We hadden elkaar niet verwacht, maar onze nieuwsgierigheid wint het van de verbazing.

Behoedzaam zet je een paar stappen in mijn richting. Vraagtekens aarzelen in je ogen over de voelbare spanning. Ik zie een zachte rilling over je lijf. Ik wil je aanraken, mijn vingers door je haren, voelen hoe zacht je bent. Weten hoe je je warm houdt in de kilte. Met je meelopen tussen maïs, velden en bomen. Vragen stellen die je niet zou begrijpen. Een buizerd aanschouwt ons tafereel vanuit de lucht en gaat even verder wellicht een paaltje bemannen. We voelen ons een beetje betrapt. Ik wilde je niet storen. Mijn hond verliest zijn geduld, kan ook de spanning niet meer aan. De lijn staat strak. Je spitst je oren, angst en instincten krijgen plots de bovenhand en je neemt de benen. Met een sierlijke sprong sprint je uit het zicht, het veldje achterlatend. Je hoefafdruk als enige herinnering aan je trillende neus. Een blad valt neer waar je net nog stond. De warmte glijdt weg, terwijl wij achterblijven. Jij rukt aan de leiband, klaar voor de achtervolging.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi V.key, welkom op dit forum. Ik vind je verhaal een prachtige invulling van de opdracht. Je weet goed een rustige, winterse sfeer te schetsen. Je neemt me mee naar een mooi landschap in ruste, daar geniet ik van.
Twee kleinigheidjes vielen mij op: in de eerste is de HP gezeten in een zetel en schuift daarna de sofa uit.  Bij een sofa heb ik meer het beeld van een meubel waar je met meer personen op kunt zitten, of alleen maar dan liggend; op een zetel zit je alleen en rechtop.
In de laatste alinea is 'je' (waarschijnlijk) een ree, maar in de laatste zin is het opeens een hond.
Dit heeft echter mijn leesplezier niet verminderd: ik heb genoten van je verhaal en ik hoop je hier vaker te treffen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar het bezit van een toffe hond (er zijn er ook andere, helaas), kan toe leiden: heerlijke lectuur, V.K.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi V.key, fijn verhaal met een mooie beschrijving van sfeer en omgeving. Prettig geschreven, graag gelezen. 

Ik moet voor de zoveelste keer lachen om hoe je subtiele manieren iets duidelijk proberen te maken.  ---- volgens mij ontbreekt in deze zin het woordje "op" voor subtiele: op subtiele manier

Ton gaf het ook al aan: een zetel is iets anders dan een sofa. 

volledig gecamoufleert.  ---- gecamoufleerd 

Behoedzaam zet je een paar stappen mijn richting uit. ---- moet het niet zijn: een paar stappen in mijn richting? (of krijg ik dan ruzie met Gi omdat het een gangbare Vlaamse uitdrukking is?)

De afdruk van je hoeven als enige herinnering aan je trillende, vochtige neus.  --- het is een mooie zin en ik begrijp wat je bedoelt, maar het leest op een of andere manier vreemd.

Ton noemde het ook al. Je noemt in de tekst de hond en het hert niet bij naam. Daardoor is het in de derde en vierde alinea soms lastig te zien wie je bedoelt met je en jij. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo nieuweling,

Mooie zinnen schrijf je, een fijnproever! Alleen, inderdaad, je 'je' is de ene keer een hond de andere een hert, misschien kun je dat oplossen door de hond een naam te geven?

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Ton voor je lieve reactie :). De afwisseling tussen zetel en sofa was meer om herhaling te vermijden maar op zich kan twee keer sofa wellicht geen kwaad.

Ik switch in het verhaal inderdaad bewust een paar keer van je-persoon. Uiteindelijk gaat enkel de eerste zin van de 3de alinea en de laatste zin van de 4de alinea over de hond. Ik probeerde de verwarring te vermijden door twee keer de leiband als hint te geven, maar ik ben precies toch niet helemaal geslaagd in mijn opzet ;)

- - -

Bedankt Gi, ik bezit inderdaad een toffe hond haha! Bedankt voor je mooie compliment.

- - -

Dag Fief, bedankt voor je grondige feedback :). Misschien heb ik de 'op' niet nodig als ik de 'je' aanpas naar 'jouw' subtiele manieren? Ojee, verhaal twee en ik blunder al tegen dt. Mijn grootste zwakte, het is dan maar direct 'out there in the open'. Kan je de regel even motiveren zodat ik het begrijp? Ik heb lang getwijfeld maar omdat het geen voltooide tijd was ging ik toch voor een t. Ik maak nog een paar correcties op basis van je feedback, bedankt!

 

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi V-key, welkom op het forum. Wat een bijzondere en sfeervolle ontmoeting beschreef je, in mooie zinnen. Ik zie die verlaten laan en het stille landschap voor me, en vooral ook deze zin zet me daar bij je hoofdpersoon neer; Een blad valt neer waar je net nog stond. Weinig woorden maar een treffend beeld. Opbouw en structuur van je verhaal zijn heel logisch, en in de ontmoeting is spanning voelbaar. Een mooie invulling van de opdracht, ik heb je verhaal graag gelezen!

Een suggestie waarmee je verhaal mogelijk nog wat sterker wordt; kijk nog eens kritisch naar overbodige woorden, en schrijf actief, dus o.a. met zo min mogelijk hulpwerkwoorden. Bijvoorbeeld hier: Vol geduld maar toch steeds dwingender. Je zit al een tijdje te wachten, misnoegd laat je af en toe een kreuntje horen, wordt dan 'Vol geduld maar steeds dwingender. Je wacht al een tijdje, misnoegd kreun (of een ander woord..) je af en toe.' En in de volgende zin zou ik bijvoorbeeld kiezen voor vochtig of trillend. Samen is het voor mij persoonlijk te veel; Je hoefafdruk als enige herinnering aan je trillende, vochtige neus

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan je de regel even motiveren zodat ik het begrijp? Ik heb lang getwijfeld maar omdat het geen voltooide tijd was ging ik toch voor een t.

Het hert ligt daar gecamoufleerd. Dat is voltooide tijd, het camoufleren is gedaan. Als het hert zich camoufleert, moet het met een t.