Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#329 Als een dief in de nacht

20 december 2020 - 10:14

Ik sta al een uur lang voor het grote huis. Mijn tenen voel ik niet meer, ondanks de wollen sokken en de gevoerde laarzen die ik draag. Ik wil zo graag in beweging komen, maar weet dat ik geduld moet hebben. Volgens buienradar exact nog tien minuten. Dus neem ik een laatste slokje van de lauwe koffie uit mijn thermoskan en kijk ik hoopvol naar de zwarte hemel boven me.

Geruisloos dwarrelen dikke sneeuwvlokken naar beneden. In een mum van tijd verdwijnt de oude, grijze sneeuwlaag en hult de straat zich in maagdelijk wit. De nacht houdt zijn adem in en de stilte bereikt een diepte die alleen de winter kan opeisen. Dit is het moment dat ik in beweging kom. Als volleerd lid van het gilde manoeuvreer ik tussen de sneeuwvlokken door, geluidloos en onzichtbaar. Ik kijk achterom en zie tevreden hoe mijn voetsporen direct worden opgevuld door de witte betovering van deze koude decembernacht.

Net als ik de gouden ringen op het aanrecht naast het zeeppompje zie liggen, hoor ik achter me een hoge stem.
'Wat doe je?'
De vraag wordt met kracht naar me toe geslingerd en heel even vrees ik een geduchte tegenstander, maar als ik me omdraai zie ik een tenger meisje in een veel te groot, verwassen t-shirt. Ze staart me vanuit de woonkamer woedend aan. Haar ogen fonkelen vervaarlijk, net als de schaar die ze op me richt. Haar korte blonde haar, dat in slaperige toestand alle kanten uitstaat, compenseert echter ieder spoortje agressie met een achteloze onschuld.
Ik kan een glimlach niet onderdrukken en hef in overgave mijn handen omhoog.
'Op heterdaad betrapt. Dat gebeurt me niet vaak.' Ik zet behoedzaam een stap in haar richting, want ook al voel ik dat ik niets te vrezen heb; die schaar heb ik liever uit de weg.
'Blijf staan!'
Het meisje wijst met de punt van de schaar precies tussen mijn ogen.
Ik stap weer terug en onwillig bewonder ik haar vaste hand.
'Luister, als jij die schaar laat zakken, dan ben ik weg. Hier hoeft geen geweld aan te pas te komen.'
Ik zet een pas opzij en schat mijn situatie in. Met één welgemikte zet duw ik haar en de schaar moeiteloos uit mijn weg, maar iets houdt me tegen.
Het meisje spiegelt mijn beweging; ze staat nu pal voor de kerstboom, het schijnsel van de lichtjes omringt haar met een zacht aura. Ze is net een kerstengel; een woeste kerstengel, met een schaar in plaats van een harp.
Een onbedwingbare nieuwsgierigheid overvalt me en voordat ik het in de gaten heb, floep ik het eruit: 'Hoe heet je?'
Het meisje, even uit haar evenwicht, kijkt me bevreemd aan. Dan herpakt ze zich.
'Wat maakt jou dat in godsnaam uit', bijt ze me toe,' als je toch alleen maar van me wilt stelen.'
Ze heeft gelijk. Waarom zou ik haar naam willen weten? Het zou genoeg moeten zijn dat ik weet hoe ik hier zonder inmenging van de politie vandaan kom.
In plaats daarvan glijdt mijn blik naar de losse hals van haar vormeloze t-shirt dat vrij zicht biedt op haar sleutelbeen. Een zachte lijn die rijst en daalt op het ritme van haar ademhaling.
'Hé!'
Haar schrille stem brengt me bij zinnen.  Met drie passen ben ik bij haar, draai geroutineerd de hand met de schaar op haar rug en houdt haar een ogenblik dicht tegen me aan.
Ik voel haar hart door de dunne stof van het shirt tegen mijn borstkas kloppen en een paar seconden lang staar ik in haar donkere ogen. Dan laat ik los en ren richting de voordeur.
Op het moment dat ik de drempel over spring, hoor ik haar achter me. Ik kijk niet achterom, maar vang nog net haar woorden op.
'Lily... Ik heet Lily'.
Mijn buit heb ik niet binnen, maar als ik in de ijzige nacht verdwijn, glimlach ik van oor tot oor.

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 december 2020 - 10:37

Hoi Chantal, even dacht ik dat het de kerstman was. Goed verhaal met een mooie twist. Sterk geschreven, met plezier gelezen.

Volgens buienradar exact nog tien minuten.  ---- maar vervolgens staat de tijd een half uur verder. Voor het verhaal voegt het weergeven van de tijd niets toe.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 december 2020 - 12:19

Hoi Chantal, wat een prachtig verhaal. De inbreker die het aflegt tegen een meisje dat kranig stand houdt. Ik heb het ademloos gelezen, de spanning was goed voelbaar.
Typo: ' ... hoe ik hier vandaan kom.' 
Ik heb je weer graag gelezen!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 december 2020 - 18:13

Hoi Fief, dank voor je reactie! Ik heb de tijden weggehaald. En die kerstman; dat komt vast door die laarzen ;)

Gi, ja het is één van mijn favoriete schrijfnamen :). Jouw link graag bekeken!

Ton ook bedankt! Fijn dat je leuk vond!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 december 2020 - 14:35

Hoi Chantal, mooi verhaal! De vaart komt er in de loop van het verhaal goed in, en ook ik las je tekst in een ruk uit. Goed gedaan, ook de aantrekkingskracht die je hoofdpersoon ervaart, niet te overdreven, en mooi hoe je dit beschrijft, bijvoorbeeld in deze zin: In plaats daarvan glijdt mijn blik naar de losse hals van haar vormeloze t-shirt dat vrij zicht biedt op haar sleutelbeen. Een zachte lijn die rijst en daalt op het ritme van haar ademhaling. 

Ik vraag me af of de aanloop naar de ontmoeting niet korter kan, twee alinea's op dit korte verhaal. En verder geldt ook hier; kijk nog eens kritisch naar woorden die je weg kunt laten, daarmee wordt dit spannende verhaal nog krachtiger. Bijvoorbeeld 'Ik sta al een uur lang voor het grote huis. Mijn tenen voel ik niet meer, ondanks de wollen sokken en de gevoerde laarzen die ik draag. ' wordt dan 'ik sta al een uur voor het grote huis. Mijn tenen voel ik niet meer, ondanks mijn wollen sokken en gevoerde laarzen.' 

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 december 2020 - 20:55

Heel veel dank Lizette, voor je reactie en tips! Het intro is inderdaad wat lang. Ik wilde de wintersfeer erin brengen, maar 2 alinea's is wellicht toch teveel. Het onnodige weglaten blijft een uitdaging, dus fijn dat je me hier op wijst! 

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 december 2020 - 10:58

Hoi Chantal! Wat een sfeervol verhaal is dit. Met een mooie mix van inbraak en interesse, die het verloop lekker onvoorspelbaar maakt.