Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#329 - De Grootmeester

 

Vroeger was er vaker sneeuw. Een zachtgrijs, uniform wolkendek overal waar je keek, niet dreigend of onheilspellend, maar op een bepaalde manier lieflijk. Zoals de sneeuwvlokjes die kort daarop zouden neerdwarrelen, zachtjes wiegend als pluisjes op een verkoelend briesje in de zomer, voorzichtig oppervlaktes beroerend, alsof ze niemand wilden storen. Het was iets speciaals, het bracht een bepaalde rust met zich mee, geluid werd gedempt, bewegingen vertraagd, terwijl het rondom almaar witter werd.

Zo was het toen ook. Ik weet nog dat ik in mijn Murakami-periode zat, achter elkaar las ik alles van de man. Kortverhalen, kloeke romans, melancholische novelles, in korte tijd had ik al zijn personages in mijn hart gesloten. Maar de hoofdpersoon waar ik het minste (en later het meeste, want zijn omvangrijkste boek was op dit verhaal gebaseerd) tijd mee mocht spenderen, bleef me het sterkst bij. Het was een kortverhaal, in mijn herinnering niet meer dan twee pagina’s lang, waarin de hoofdpersoon de blik vangt van een mooi meisje, terwijl ze elkaar in tegengestelde richting op straat passeren en hij zeker weet dat hij en het meisje voor elkaar gemaakt zijn. En terwijl ze elkaar al gepasseerd zijn, beseft hij dat hij nooit meer zo’n perfect meisje zal tegenkomen.

Als de romanticus die ik toen was probeerde ook ik geregeld de blikken van naderende meisjes op te vangen, met gemengd succes. Ik voelde inderdaad een kort maar vurig sprankeltje ergens vanbinnen wanneer ze ook mij in de ogen keken, maar daar bleef het bij. Het gevoel alsof ik zojuist mijn ware had ontmoet en haar binnen een tel weer was verloren, bleef uit. De grote schrijver zelf zou nog geen bijzin aan mijn vluchtige ontmoetingen besteden. Of juist wel, zijn hoofdpersonages blonken immers uit in proberen, falen en verlangen.

Ontmoedigd stopte ik al snel met het blikkenvangen, waardoor ik toen het gebeurde totaal niet in de gaten had wat er gebeurde.

Lichtvoetig legde de sneeuw zich die ochtend over de straten en bomen, de auto’s, de lantaarnpalen. Het dwarrelde aarzelend, bescheiden, een beetje terughoudend, alsof het niet goed durfde. Ik moest ‘s middags naar de stad, nieuwe sokken, misschien een nieuwe sjaal. Het knerpte al niet meer onder mijn stevige, waterdichte wandelschoenen; in de winkelstraten was alle sneeuw verworden tot prut. De kou voelde ik echter tot in elke porie, alsof ik geen dikke sweater en thermobroek aanhad. Ik besloot daarom een koffiezaak binnen te stappen voor een meeneemkoffie. Meestal vermeed ik de keten, omdat ik er een hekel aan had dat ze altijd je naam moesten weten, maar ik had veel over voor een beetje behaaglijkheid.

Toen het mijn beurt was, bestelde ik mijn koffie door hem van de menukaart voor te lezen. Ik kan me trouwens nog altijd niet herinneren wat ik uiteindelijk heb gekozen. Pas toen ik een vrouwenstem opgewekt het bedrag hoorde noemen dat ik diende af te rekenen, en ik in een automatische beweging zonder op te kijken mijn bankkaart uit mijn portefeuille had gehaald, pas toen ze onvermijdelijk vroeg welke naam ze mocht noteren, keek ik op. Zo voelt dat dus. Ik opende mijn mond en dacht dat ik viel, ik struikelde doodleuk terwijl ik bleef staan, en mijn tong struikelde gezellig mee, alles in mijn lijf begon te schuiven, ik voelde dat niets meer op zijn plek zat, en ik kreeg het gewoon niet voor elkaar. Uw naam, vroeg ze glimlachend, en elke vezel in mijn lijf juichte dat zij het was.

Dat zij het was.

Meer valt er niet te vertellen. Later heb ik dat verhaal nog eens opgezocht, maar de omschrijvingen vielen tegen, ook de grootmeester bleek achteraf niet in staat te beschrijven wat niet te beschrijven valt. ‘Hoe ik op een zonnige ochtend in april mijn 100 procent perfecte meisje tegenkwam’, heette het.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi WS75, ik heb je verhaal een paar keer moeten lezen. Je gebruikt erg lange, ingewikkelde zinnen waarin je dan nog het een en ander probeert te verklaren. Hierdoor ben ik aan het eind van de zin al kwijt hoe de zin begon. Dat kan uiteraard ook gewoon aan mij liggen. 

Een zachtgrijs, uniform wolkendek --- dat is een omschrijving van een laag sneeuw die ik nog niet gezien heb. Ik weet niet of ik aan zachtgrijs zou denken. 

blikkenvangen ---- is dit een bestaand werkwoord? Moet het dan niet blik vangen zijn?

100 procent  ---- honderd procent

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Juist dat hele vluchtige maakt haar natuurlijk 100% perfect, want is niet alle menselijke contact besmeurd met minstens een fractie eigenbelang, risicomijding of desnoods gebrek aan zelfkennis? 

Mooi geschreven! Sfeervolle personificatie van de sneeuw, bijvoorbeeld, maar gewoon, fijn qua woordgebruik en zinsbouw. Goed gebruik van de naamkwestie van de koffieketen. Tikje interessanterig gebruik van Murakami, maar oké, het speelt een rol in het verhaal, dus daar komt het verhaal mee weg.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo kleinmeester,

Even wat losse opmerkingen bij een verhaal dat ik best graag gelezen heb, maar toch...

Bij zachtgrijs uniform denk ik niet bepaald aan 'lieflijk'. Het stukje over de hoofdpersoon kan ik niet volgen, maar ik begrijp, denk ik, dat dit over het perfecte meisje gaat. Echt belangrijk welke koffie je bestelde vind ik het niet. Je gebruikt erg veel metaforen wat op mij overkomt als opgeklopte lucht, maar dat kan best een kwestie van smaak zijn.

Kortom: wat veel mooischrijverij, maar licht als een sneeuwvlokje

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg goed verhaal hoor, dat ik ademloos heb ge- en herlezen. Prachtige beschrijvingen die nooit 'gebruikt' voelen en mij rechtstreeks weten te verplaatsen in die tijd, die omgeving, dat seizoen. Mooie structuur ook. Een rijk verhaal vol ontroerende milde zelfspot dat verbaast door de haast achteloze kwaliteit die de schrijver tentoonspreidt. Ik ben fan.

Tot mijn schande moet ik bekennen nog nooit van Murakami te hebben gehoord. Na dit stuk en wat gegoegel ben ik wel wijzer. Ik ga er eens achteraan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je mij jouw verhaal had voorgelezen, zou ik aan jouw lippen gehangen hebben.Aan een pen hangen, laat staan aan een klavier kan natuurlijk niet.  Moet iemand daar geen uitdrukking voor uitvinden?

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

De tekst trekt me mee en het moment waarop hij het meisje ontmoet vind ik wondermooi beschreven. De inleiding is misschien wat lang, maar dat vind ik niet storend. Ook ik weet niet wie Murakami is, verdere informatie ga ik nu zeker opzoeken, al wordt er in de tekst natuurlijk wel wat duidelijkheid gegeven en dat is mooi verwerkt in het verhaal.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi verhaal WS75! De aanloop naar de ontmoeting is inderdaad lang, maar draagt zeker bij aan de ontknoping, heel trefzeker; 'Dat zij het was.' Je gebruikt geen clichés in de omschrijving, je omschrijft haar ook niet, maar het is overduidelijk dat ze het is. 'Zo voelt dat dus.' Lichtvoetig, in mooie zinnen ( bv De grote schrijver zelf zou nog geen bijzin aan mijn vluchtige ontmoetingen besteden) en met zelfspot geschreven! 

De eerste alinea voegt voor mij persoonlijk niets toe, en je kunt nog eens kritisch naar je zinnen kijken, en overbodige woorden weghalen. Bijvoorbeeld: Maar de hoofdpersoon waar ik het minste (en later het meeste, want zijn omvangrijkste boek was op dit verhaal gebaseerd) tijd mee mocht spenderen, bleef me het sterkst bij. De woorden tussen haakjes voegen voor mij niets toe. En 'waardoor ik toen het gebeurde totaal niet in de gaten had wat er gebeurde.' Hier mag het woordje 'totaal' weg. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi WS75, je eerste alinea bracht mij in een sfeer, die daarna bij me bleef en waar ik met volle teugen van heb genoten. Heerlijk verhaal, mooie spanning.
Voor mij blijft er maar één vraag over: waar, o waar, kan ik die meeneemkoffietent vinden? Ik wil gaan kijken of zij daar nog werkt, ik wil ervaren hoe ze naar mijn naam vraagt.
Ik hoop nog veel van je te lezen op dit forum.