Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#328 Lief dagboek

Sinds een paar maanden ben je mijn trouwe vriend. In eerste instantie viel ik op je buitenkant. Je lag daar, pronkend met oogstrelende aquarellen op je kaft en maagdelijk witte bladzijden die erom vroegen beschreven te worden. Dit is niks voor mij, dacht ik nog, maar je was onweerstaanbaar. Aarzelend vulde ik het eerste blad met een wazig rijm en je moedigde me aan door te gaan.

Sindsdien vertrouw ik je al mijn geheimen toe; zonder oordeel neem je de ontboezemingen in je op. Het kan je niet verdrietig, hilarisch, ranzig of poëtisch genoeg zijn. Je doet niet moeilijk over een komma of spatie te veel en het zal je een worst wezen of het met d of met dt geschreven moet worden. En een puntje meer of minder op de i, ach je maalt er niet om.

Je wordt niet warm of koud van de doodles die ik gedachteloos in je teken, de ezelsoren die ik vouw of de koffievlekken die ik nog probeerde weg te poetsen. Jij bent de enige aan wie ik op dit moment mijn ziel en zaligheid kan toevertrouwen.
Ik sleep je het hele huis door. Zo lig je de ene keer naast mijn bed, dan weer op het bijzettafeltje of op het aanrecht. Je blijkt namelijk ook heel ontvankelijk voor het onthouden van recepten die ik ter plekke bedenk, probeersels die slechts in enkele gevallen voor herhaling vatbaar zijn. Het strepen en krassen ben je inmiddels al wel gewend.

Lief dagboek, als het weer mag, beloof ik je dat ik je mee zal nemen op verre reizen. Samen gaan we de wereld herontdekken. Onze belevenissen leg ik in jou vast en als de tijd komt dat ik het me niet meer kan herinneren, zul jij mijn geheugen opfrissen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief! 

Het dagboek, een klassieker, in je eigen warme, krachtige stijl. Met als bitterzoete uitsmijter het vergezicht van de hersenschimmen – en is het niet gewoon altijd een functie van een dagboek: bescherming tegen de vergetelheid? Maar ook dat is een beetje bitterzoet.

Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, jij geeft mij naast een warm ook een wrang gevoel bij het lezen van dit stukje. Onze leraar Nederlands was afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen. Hij hield ons (zeventienjarigen!) voor om een dagboek bij te houden. Wij dachten toen aan de 'poëzie' die twaalfjarige meisjes bezaten en negeerden zijn voorstel. Helaas, wat een schat aan verhalen is daardoor niet verloren gegaan?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Fief. De liefde voor het dagboek spat er vanaf.

In de laatste zin van de eerste alinea staat 'vulde het ik het eerste blad.' Al zal je lieve dagboek daar niet om malen!

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mooi geschreven, persoonlijk gebracht; het is duidelijk dat het voorwerp veel betekent voor de hoofdpersoon. Ook leuk dat er niet al te voorzichtig met het boek wordt omgegaan, dat is de betrokkenheid bij het dagelijks leven.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Kruidnagel: dank dank dank

@ Gi, ik ben blij dat je het mooi vond. Sorry voor het wrange gevoel.

@ Martijn: bedoel je dat ik beter "vulde de eerste bladzijde" had kunnen schrijven? Daar twijfelde ik over, omdat even ervoor ook al bladzijden staat.

@ Evelien: dank je wel voor je compliment.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beschouwend verhaal dat goed loopt. Over het vasthouden van de tijd, wat mij betreft. Heeft het zin om lang in de achteruit-spiegel te kijken als je onderweg bent met een vaart?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

HaVeeWee: bedankt voor het lezen. Stilstaan bij wat geweest is moet je niet al te lang doen. Tenzij het een mooie herinnering is.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, wat een pareltje! Hartstikke mooi hoe je de functies van je dagboek belicht, ik zie het allemaal zo voor me. Figuurlijk dan, want uiteraard is een dagboek persoonlijk, dat anderen niet mogen lezen. Hoewel ik als smulpaap wel benieuwd ben naar je recepten ;-).
Zoals gewoonlijk heb je het lekker vlot geschreven, het leest heerlijk weg. Chapeau!

Een klein zeurtje (ik ben geen dagboek, plus dat ik het niet kan laten ...); 'je doet niet moeilijk over een komma ...'  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, bedankt voor je scherpe blik en compliment. Om moet inderdaad over zijn. Ik heb het aangepast.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Hoi Fief, mooi, deze liefde voor het dagboek! Ik heb meerdere malen zelf geprobeerd zo'n soort document bij te houden, maar op de een of andere manier verlies ik het na enkele dagen/weken altijd uit het zicht.

Aarzelend vulde ik het eerste blad met een wazig rijm en je moedigde me aan door te gaan.

Hier had ik in plaats van het bijvoeglijk naamwoord 'aarzelend' graag iets anders gezien. Ik denk dat je het aarzelende ook met beeldspraak had kunnen laten zien, bv. "In het begin ving je mijn zoekende pen met wazig rijm op en je moedigde...' enz. 

Zoals altijd bij jouw verhalen: graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mike, fijn om ook weer van een coach feedback te krijgen. Dank je wel voor je mooie compliment. Ik ga nadenken over je suggestie. Het voelt nog niet zoals ik het bedoel.