Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 326 Herinneringen aan mijn flat in Amsterdam (2)

Het was een klein flatje, maar in Amsterdam is kieskeurigheid een luxe die ik me niet kon permitteren. Ik had het zo gezellig mogelijk geschilderd met verfrestanten die ik van mijn oom gekregen had. De woonkamer werd oud roze, het keukentje lavendelblauw en de slaapkamer, die ik als atelier gebruikte, mintgroen. Het appartementje lag driehoog aan de korte kant van het L-vormige gebouw met bomen rondom. Tot het jaar van mijn vertrek keek ik uit op een lager flatgebouw. Toen daar twee verdiepingen opgezet werden, was het tijd om te verkassen. Gelukkig gebeurde dat ook.

De flat was gehorig. Op zich was dat niet erg, het waren voornamelijk eenpersoonsflats. Toen een vriendin kwam logeren en we tot ’s avond laat nog lagen te kletsen, werd er naast ons op de muur geklopt en klonk de stem van de buurvrouw die, wie weet, alles had kunnen meeluisteren.

In de keukenmuur bevond zich een stortbak. Vooral in het begin kon ik slecht inschatten hoeveel er in paste om soepeltjes in de koker te laten glijden. Ik wipte de klep met kracht heen en weer net zolang tot het afval in de koker gecatapulteerd werd. Dat gaf kabaal. De buurvrouw verscheen op haar balkon en riep me. Ik wist wat ik verkeerd deed en reageerde niet, terwijl ik noodgedwongen doorging omdat ik het afval er ook niet meer uit kreeg.

Die buurvrouw, een tanige gepensioneerde vrouw met een snerpende stem, woonde samen met haar invalide zuster; hun flat was een slag groter dan de mijne. Ze hadden hem bewonderenswaardig efficiënt ingericht, met bedden die in kasten veranderden. Op een keer struikelde ik bijna over de zus die met uitgestrekte armen op de granieten vloer van de hal lag, buuf stond ernaast. Ik weet niet of dit ritueel iedere keer plaatsvond als ze uitgingen of thuiskwamen, maar ik was te verrast om mijn hulp aan te bieden en deed of het de normaalste zaak van de wereld was.

Zelf had ik alleen last van de tv van mijn benedenbuur. Als ik van mijn werk kwam stond mijn flat bol van  het infantiele Lingo-gebliep. Bellen en bonzen hielpen niet. Enkele weken nadat het plotseling stil gebleven was hoorde ik het pas: ze was in het park achter de flat overvallen en kreeg van schrik een dodelijke hartaanval.

Ik verhuisde nadat ik mijn man had leren kennen naar het zuiden. Dat werd opgevat alsof ik terugging, maar dat was het niet; hij woonde daar toevallig. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bijzondere anekdotes! Ja, haha, denk je: lekker rustig, die oudjes, maar nee hoor ;-). Tegenover ons in het verzorgingstehuis wonen sinds een paar jaar ook studenten en ouderen door elkaar. Ze hebben er een cafeetje geopend. Volgens de media is het er rustig en gezellig, maar ik verdenk de vrijwillige journalist in kwestie van te onkritisch denken. Tof ook, Amsterdam. Ik ben nooit verder gekomen dan het schone Utrecht.

In onze vorige flat zaten ook van die stortbuizen, gelukkig niet inpandig, maar in het trappenhuis. De ratten renden je tegemoet in de fietskelder, waar al het vuil werd opgevangen in een open container. De muizen nestelden tussen onze chronisch onuitgepakte verhuisdozen.

Maf ritueel van die zus. Misschien hadden ze in hun flat te weinig plek voor een sneeuwengel. Misschien moest de vloer koud en hard zijn, voor de reuma of zo.

Tipje: het verhaal hort her en der door herhaalwoorden, zoals 'blauw' en 'gebouw' in alinea 1. Het is ook wat meer anekdotisch, en heeft niet echt een verhaallijn. Ik word bijvoorbeeld wel nieuwsgierig naar je atelier (kunstenaar?) en je verhuizing (waarheen? Het einde van alinea 1 lijkt een aankondiging daarvan.) Het geeft me het Chekhov's gun-gevoel: als het geweer er hangt, moet het ook een keer af gaan.

Een lieve ode aan je kamer!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha Kruidnagel,

Tja, het zijn herinneringen, de rode draad is de flat zelf. Een ode inderdaad, aan een afgesloten periode in mijn leven. Als je mijn naam googelt kom je vanzelf op mijn site.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Indrukwekkend, jouw website, Katja. Ik las het woord verfrestanten eerst fout en vroeg mij af wat verfres-tanten waren. Het woord 'gehorig' kwam ik voor het eerst tegen in het boek 'Bruxelles, here I come' van de Belgische filmregisseur en schrijver Eric de Kuyper. Hoe hij het gelijkvloers met drie doorlopende kamers beschrijft in Laken is hilarisch. Jouw verhaal evenaart het.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh wow, dat is wel een geweldig compliment Gi, van allebei trouwens! Ik denk toch dat de Kuyper het beter doet😋 Ik zou het wel eens willen lezen.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja, indrukwekkende site heb je. Ik ben altijd jaloers op mensen die zo creatief zijn.
Wat betreft je verhaal sluit ik me aan bij Kruidnagel, het is meer een opsomming van gebeurtenissen, maar het geeft wel een kleurig beeld van hoe je het beleefd hebt. In die zin graag gelezen. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, je hebt gelijk Fief, ik heb me laten inspireren door de laatste toer door het huis vd opdrachtgeefster. Enfin.

Bedankt voor je leuke reactie. Ik kan er niet van leven, dat is de andere kant vd medaille, en stort me nu maar op het schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

een liefdesverklaring in vijf anekdotes

geen verhaal, maar wel leuk om te lezen

(een stortbak zit toch op de wc? er moet volgens mij een ander woord zijn voor wat jij bedoelt (ik kom nu zelf niet veder dan 'chute' omdat ik het alleen uit Amerika ken (en zie nu ook Jack Nicholson voor me, met een hondje ... )))

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inmiddels verboden maar heet dit niet vuilnisschacht of vuilniskoker. In het Engels inderdaad een garbage chute en in het Frans een vide ordure.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een vierhoekige klep in de muur die je naar je toetrekt en waar je je afvalzak in doet. Dan duw je de klep dicht, wat niet lukt als de zak te groot is, dus open je de klep en probeert hem snel zo dicht te slaan dat hij de inhoud in de stortkoker katapulteert, en dat net zo lang tot je succes hebt. Best irritant dus voor je buren 😅.

Bedankt Schrijvenmaar. Ken die scène niet, maar: arm hondje😣

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, uit de Volkskrant van april 2014 over As Good As It Gets:

Jack Nicholson [...] is zo'n ster die in elke rol zichzelf lijkt te spelen [...]. Dat recept treedt misschien wel nergens zo sterk in werking als in As Good As It Gets, waarin Nicholson de grommelige, kluizenaarachtige schrijver Melvin Udall vertolkt die elk persoonlijk contact om zeep helpt met onvoorstelbaar lomp gedrag. Vrouwen, joden, zwarten, iedereen krijgt ervan langs; en wanneer het hondje van zijn homoseksuele buurman Simon hem op de zenuwen werkt, sodemietert hij het beestje zonder pardon in de afvalkoker.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

La vérité nue et violente (niet voor gevoelige zielen) : in een Brussels flatgebouw had iemand zijn dode teckel in de schacht geduwd maar hij was ergens onderweg blijven steken. De stank in het flatgebouw was na enkele weken niet meer te harden. Uiteindelijk hebben ze de boel moeten uitbreken. Smakelijk voor wie net aan tafel gaat.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja,

Leuke anekdote, ik zag de flat helemaal voor me. Wat mij betreft had je het onderdeel met de buren nog wat verder uit kunnen diepen. Dat had het nog meer een verhaal gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je met wat schrappen hier en daar meer ruimte kunt creëren voor verdieping. Zinnen als : 'Gelukkig gebeurde dat ook.' of 'Op zich was dat niet erg, het waren voornamelijk eenpersoonsflats en er woonden veel ouderen.' kunnen volgens mij gemakkelijk worden gemist.

Onderhoudend geschreven!