Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#321 Stamppotje

 

‘Het stinkt hier,’ zegt Nick.
We lopen in het Ter Kamerenbos. Sinds het afgesloten is voor auto’s, is het aaneengesloten wandelgebied  twee keer zo groot geworden. Vol overgave hebben we bezit genomen van de brede lanen die we voordien nauwelijks over durfden te steken.
In het autovrije bos wordt de stilte gevuld met fijne geluiden; het geritsel van bladeren waartussen we kleine diertjes  vermoeden en het getjilp van vogels die we eerder nooit hoorden. Hoe mooi omranden de naaldbomen de weg waarlangs we altijd reden? En kijk hoe jonge scheuten opschieten tussen de beukenbomen.
Een eethuisje breidt zijn terras uit, zet vrolijke rode stoeltjes neer en parasols. Vanuit de verte hoor je al het gezellige geroezemoes en live-muziek, zie je de lichtjes dansen tussen de bomen.
En dan die geuren … De zoete vlierbes in het voorjaar, het opgeschoten gras, en nu verdorrend blad en paddenstoelen.

‘Je ruikt de herfst,’ zeg ik. Maar dan vermengt de herfstgeur zich met een zure verrottingslucht die mijn maag doet omkeren.
‘Jakkes! Waar komt dát vandaan?’
‘Van dat kleine mannetje dat je bijna vertrapt,’ klinkt een raspend stemmetje vanaf schoenhoogte.
‘Wat?’ zeg ik en kijk naar beneden. Vlak voor mijn schoenen staat een figuurtje met een baard en een rode puntmuts. Hij doet een paar passen achteruit, draait zich naar me om en begint van op veilige afstand woedend met zijn vuist te zwaaien.
‘Wil je weleens uitkijken waar je loopt! Barbaar!’
‘Je hoeft niet zo te schreeuwen,’ zeg ik verbouwereerd.
‘Ik schreeuw helemaal niet,’ zegt Nick. Hij pakt mijn arm.
‘Kom,' zegt hij, 'we gaan verder. Voor ik ga braken.’
Hij tilt zijn rechtervoet met wandelschoen maat 45 op en …

‘Kijk uit!!!’ roep ik nog.
Te laat.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oef, Annetteke, het einde zag ik niet aankomen. Geweldig gevonden. Met plezier gelezen.

... brede lanen die we voordien zelfs nauwelijks durfden oversteken.  ---- die we voordien nauwelijks over durfden te steken of durfden over te steken.
Ik zou "zelfs" weglaten. 

‘Jakkes!’ roep ik uit. --- als je een uitroepteken gebruikt, hoef je er geen "roep ik uit" zeggen. Dat zegt het uitroepteken al. 

Wat?’ zeg ik en kijk naar beneden.  ---- Ik zou achter de vraag 'Wat?' geen "zeg ik" meer zetten. 
'Wat?' Ik kijk naar beneden.

‘Kijk uit!!!’ roep ik nog. ---- voor mij hoeft "roep ik nog" er niet achter. Ik zie het je roepen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annetteke, mooi verhaal, ik heb het graag gelezen! Je hebt heel subtiel verwerkt dat HP met de kabouter praat en dat de partner daar geen benul van heeft. En, Fief zei het al: het einde zag ik niet aankomen, leuke twist!
Nog een klein zeurtje: getjilp is zonder t.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Anneteke

Dat is een fijn en goed geschreven verhaal, en met een tof einde.

Ik kan hier niet veel aan toevoegen, de mede-lezers hebben al gewezen op enkele schoonheidsfoutjes.

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tof vertelselke Annetteke, ik ken de plek maar ben er nog niet geweest zonder het autoverkeer.
Ton:  hoezo getjilp zonder t ?? Of stond er nog een t die inmiddels werd verwijderd?