Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#313 - Zomerse liefde - onderweg

 

Misselijkmakende lichaamsgeuren, hoofdpijn, droge mond, onderweg enkel stoppen om te plassen en junkfood te kopen in een wegrestaurant, dat was het vooruitzicht voor de volgende uren, op weg naar ‘les Gorges du Verdon’.  
Ze had een hekel aan het ontmoeten van nieuwe mensen, de smalltalk, het naar elkaars mond praten. Maar, toch had ze een reis geboekt en bleek ze in een bus vol luidruchtige mensen terecht gekomen te zijn.   Gelukkig zat er geen opdringerige vrijgezel naast haar en had ze plaats genoeg.

Toen de bus na enkele uren stopte, deed ze een paar strekoefeningen tegen de bus aan, toen ze hem zag.  Hij was een beetje jongensachtig nog, in jeans, sneakers en witte T-shirt. Hij stond met zijn handen in de broekzakken en opgetrokken schouders, keek naar een groepje erg aanwezige, bierdrinkende vrienden. Alsof hij voelde dat ze naar hem keek, keek hij opzij naar haar en glimlachte zo ontwapenend, dat ze automatisch even spontaan zijn glimlach beantwoordde.   
‘Hoi,’ zei hij terwijl hij naar haar toestapte, ‘ik ben Jo.’
Hij vertelde haar dat hij nog een paar vakantiedagen had staan, tijdens het googelen enthousiast was geworden over het reisprogramma en zich met een paar klikken op de muis had ingeschreven. Zoiets had hij nog nooit gedaan.  
‘Zo ging het bij mij ook!’ ze lachte. ‘Ik had me voorgenomen om eens een keer iets voor mezelf te doen.’  Ze vertelde over de breuk met haar ex en de moeilijke periode die ze achter de rug had. Toen de stem van hun reisleider klonk dat het tijd was om te vertrekken, vervloekte ze zichzelf. Ze gaf zichzelf te veel bloot, zielig. Dat was nu net niet de bedoeling van de reis: laat het los, geen gezaag, genieten.  

Hij vroeg of hij naast haar mocht komen zitten, hij zat tussen de groep drinkende vrienden en had gezien dat ze alleen zat. Tot haar eigen verwondering zei ze dat ze dat fijn zou vinden. 
De bus vertrok en ze babbelden ongedwongen over zijn en haar leven en ze merkte dat ze heel wat gemeen hadden, niet enkel een relatiebreuk.  Ze waren beiden stil geworden en toen was ze weggedommeld op zijn schouder.
Ze schrok wakker van een voorzichtige aai op haar wang.
‘We hebben een half uur vrij, schone slaapster’, fluisterde hij, ‘dineren in de Mc Donalds?’  

Ze zaten op het terras van het baanrestaurant tegenover elkaar. Ze genoot van de zon op haar gezicht.
Hij keek haar zo doordringend aan, ze voelde zich blozen, ze voelde het in haar buik, het gevoel dat al zo lang afwezig was geweest. Hoe kan het, dacht ze, dat we elkaar nog maar enkele uren kennen en hij dit effect op me heeft? Ze sloot haar ogen omdat ze zijn blik te intens vond. Ze was van plan een week tot rust te komen, in haar eentje. Zou ze hem dat eerlijk zeggen?
‘Ik weet dat jij het ook voelt.’ zei hij zacht.
Ze knikte langzaam, ze voelde een traan langs haar wang lopen.
‘Het is vreemd, het is onverwacht, het is te snel, maar het is er, ‘ging hij verder.  Ze liet hem praten, en ze dacht: laat het los.
Ze deed haar ogen open, zag zijn hand uitgestoken op de tafel liggen en nam hem vast. 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Titin, een mooi verhaal. Graag gelezen, maar het zou nog beter lezen als je het verhaal in alinea's verdeeld en de zinnen iets korter maakt. Bijvoorbeeld een zin als: 
Hij vertelde haar dat hij nog een paar vakantiedagen had staan, tijdens het googelen enthousiast was geworden over het reisprogramma en zich met een paar klikken op de muis had ingeschreven.
Hij vertelde dat hij nog een paar vakantiedagen had staan. Tijdens het googelen was hij enthousiast geworden over het reisprogramma en hij had zich ingeschreven. (je klikt overigens met de muis en niet op de muis.)

Het helpt ook als je de gesproken teksten op een nieuwe regel zet. Let bij die gesproken teksten ook op de ELDA-regel.

naar elkaars mond praten. Maar toch --- achter praten en vóór maar hoort een komma. ... naar elkaars mond praten, maar ...

witte t shirt. ---- witte T-shirt

Dat had hij nog nooit gedaan, zoiets. --- Het leest mooier als je schrijft: Zoiets had hij nog nooit gedaan.

Ze gaf zichzelf te veel bloot, zielig. Dat was nu net de bedoeling van de reis  --- ik denk dat je bedoelt: Dat was nu net niet de bedoeling van de reis. Zichzelf te veel blootgeven.

ze dacht in zichzelf ---  dat is dubbelop. Denken doe je altijd bij jezelf.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief , bedankt voor de opbouwende feedback, ga ik wat mee doen.
En vooral ook het besef dat ik mijn tekst beter moet nalezen en er wat langer aan moet sleutelen...:-)