Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#312 Dorst

 

‘Det kinse waal zeen hé, det ig dorst heb!?’, zei hij nadat hij zijn hoofd naar me toe draaide. In alle rust had ik de man die horizontaal wilde invoegen bij de lange rij voor de kassa voorgelaten, het was tenslotte vakantie en ik had me voorgenomen om me niet te ergeren en me als een gentlemen te gedragen. Dat was gelukt. Hij lachte vriendelijk toen hij wees naar zijn winkelkar, gevuld met vier treetjes Schultenbräu en een magnetronmaaltijd (ik gok schnitzel met puree). Hij had een zwart T-shirt met een V-hals aan, een navy korte spijkerbroek tot over de knie en geelbruine klompen. Ik wilde hem beantwoorden, maar het kassameisje verstoorde mijn gekeuvel door kassa 1 te openen. Geïntrigeerd sloot ik aan.

Sociaal voldaan liep ik over het parkeerterrein. Dit was de eerste vakantie die ik alleen doorbracht, na het overlijden van Margot, mijn vrouw. Zij was een tikje verlegen, ronduit beleefd en liefderijk, waarvan ik één eigenschap uitkoos om aan te werken tijdens mijn congé.  

Achter me, voor de deur van de winkel, hoorde ik twee zware trage mannenstemmen, wat voor mij bekend stond als typisch Limburgs. Het was de man met de treetjes bier, in gesprek met een man die een stuk ouder was dan hij, maar beter gekleed. Ik laadde mijn boodschappen in en hield met een schuin oog de conversatie in de gaten. Uiteindelijk liep de man met de treetjes richting zijn auto, een Opel Corsa.

Onderweg genoot ik van het Limburgse land. De lage heuvels in de verte, hoge donkergroene bebossing, afgewisseld met lage lichtbruine struiken. Niet ver weg van de winkel werd ik ingehaald door een auto. Mijn directe reactie dwong me naar de claxon. Na drie keer duwen met mijn handpalm, zag ik het.

De Opel Corsa. We naderden een rotonde. Hij gaf richting naar links, daar moest ik niet heen. Met mijn lading boodschappen in de achterbak, besloot ik hem te volgen. Linksaf de rotonde, richting Heythuysen, een heel stuk rechtdoor, rechts, nogmaals rechts en links de woonwijk in. Ik besloot aan het einde van de straat te wachten. 

Na tien minuten wachten was mijn adrenaline gezakt en vroeg ik me af wat ik hier deed. Ik besloot uit te stappen en door zijn keukenraam te gluren, waarna ik verstijfde. Tegen de wand stond een groot ziekenhuisbed, witte lange lakens verstopten een vrouw. De man met de treetjes zat ernaast, met een biertje in zijn hand. Langzaam haalde ik een briefje van 50 uit mijn broekzak en duwde het door de brievenbus. Ik herkende zijn dorst.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas, wat kun je je soms vergissen in mensen.  Ik ben blij dat je hp dat op het laatste moment inzag en een gulle donatie gaf. Je gaf met je beschrijvingen een duidelijk type aan.
Ik heb je verhaal met interesse gelezen, maar ik heb toch wel een aantal vragen over de tekst. 

die horizontaal wilde invoegen  ---- hier vroeg ik me af hoe je dit bedoelde. 

Geïntrigeerd sloot ik aan. --- wat was het dat je zo intrigeerde? Of bedoelde je geïrriteerd, omdat je ineens ergens anders aan moest sluiten? 

Sociaal voldaan --- wat bedoel je hiermee?

witte lange lakens --- misschien "lange" weglaten? gewoon, witte lakens.

Langzaam haalde ik een briefje van 50 uit mijn broekzak  ---- Waarom langzaam? Ik haalde een briefje van 50 uit mijn broekzak. Dat is overigens wel een behoorlijk bedrag om zomaar in je broekzak te hebben, maar ik vind het wel een gul gebaar. Ik vraag me af of je het voluit moet schrijven (vijftig ipv 50).

 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas,

Een vreemd verhaal, als het mij vraagt. Het lijkt alsof je in een bepaalde, wat gedragen, of gezwollen stijl wilt schrijven, maar maakt daarbij nogal wat fouten:

Gentlemen is meervoud,

Ik gok, staat in de tt, terwijl het verhaal in vt staat.

beantwoorden moet antwoorden zijn,

Liefderijk  --- liefdevol

En dan zijn er nog zinnen die ik helemaal niet begrijp, zoals waar je aan moet werken tijdens je congé.

Probeer het simpel te houden, dat is moeilijker dan je denkt.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een bijzonder verhaal. 

Soms moest ik even nadenken en over iets heen lezen wat voor mijn gevoel niet helemaal lekker liep. Dingen die hierboven al genoemd zijn. 

Liefderijk viel me ook op, maar ik vond het juist een mooi woord. En volgens mij kan het wel? 

Ik vind het wel heel mooi hoe je het beeld dat de hp en de lezer van deze man heeft een draai geeft. En zo onder andere de boodschap overbrengt niet te snel te oordelen over een ander, als je zijn situatie niet kent. 

 

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas, ik heb je verhaal met interesse gelezen. De boodschap vind ik mooi en warm, de verpakking is misschien voor enige verbetering vatbaar; Fief en Katja gaven je al enkele tips, daar heb ik niet zo veel aan toe te voegen. Heel goed vind ik dat je begint en eindigt met 'dorst', waardoor het verhaal mooi rond is. Ook bijzonder vind ik de herkenning die de ik-persoon heeft bij de situatie van de man die hij volgt en het gebaar van het geld.
Ik hoop je hier vaker te lezen!

Met vriendelijke groet,

Ton Badhemd

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas,

Je hebt een leuk verhaal geschreven, maar zoals de anderen al aangeven zitten er wel wat schoonheidsfoutjes in. Het mag soms wat korter en bondiger, bijvoorbeeld bij het toeteren mag van mij het 'met mijn handpalm' en de komma weg. Ook het schuine oog op de conversatie zou ik aanpassen. Een conversatie zie je niet, ik zou daar dan converserende mannen van maken of zoiets. 

Verder heb ik wel genoten van je verhaal en hoop ik meer van je te lezen.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas,

Wat een sportieve reactie van jou op al mijn negatieve opmerkingen. Gelukkig kreeg je ook positieve, van de anderen. Liefderijk kan inderdaad ook prima. Laat je vooral niet ontmoedigen. Reageren is een vak apart, dat hoop ik hier te leren, naast het schrijven😋. Dit is een fijne community, voel je thuis.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Thomas,

Laat ik nou juist houden van woorden als liefderijk en grappige constructies als luisteren met een schuin oog.

Ik heb genoten van je verhaal.

Dus sorry van mij geen constructieve feedback (wie weet een volgende keer;-)