Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#306 - Out of the box - "Tot Morgen!" zei de afwas

'Tot Morgen!'

Tegenwoordig is lichaamstaal of non-verbale communicatie hot.
Het belang ervan zou zelfs veel groter zijn dan wat je effectief kraamt.
Ik heb iets ontdekt.
Nu zit ik misschien al iets te lang thuis, maar toch.
Voorwerpen hebben ook lichaamstaal.
Nee echt.
Neem nu de afwas.
Nu de vier huisbewoners dagelijks drie maaltijden en tig snacks achterover slaan, lijkt de afwas als een groot onoverwinnelijk leger telkens dichterbij te komen. Zoals een computerschaakmeester, die, telkens je denkt hem overwonnen te hebben, zichzelf verbetert en opnieuw toeslaat.

Als ik op de doordeweekse avond hem (ja, je leest het goed, volgens Van Daele is de afwas mannelijk) voorbijwandel, dan probeer ik heel hard om geen oogcontact te maken.

Doe ik het toch, dan doet hij het. Subtiel, misschien, het is maar hoe je het bekijkt;

Die streep mayo lijkt verdacht veel op vettige knipoog,
het eenzame kopje koffie laat een traantje,
of dan weer zijn het een stapel potten die me een meewarige blik toewerpen.

Altijd anders, creatief is hij wel.

Vanbinnen schreeuw ik heel hard "Nee! Nee ik kom niet terug! Ik wandel nu de hoek om naar de zetel en dan zijn jullie allemaal lekker uit het zicht!

Als ik eenmaal in de zetel zit, glimmend van trots en procrastinatie (trots omdat ik de smeekbedes heb kunnen negeren, en trots omdat ik weer eens dit fantastisch woord in een zin kan puzzelen), dan komt zijn vriendje op mijn schouder zitten.

Zijn vriendje heet 'ratio', is vol van zichzelf en loopt zich de hele tijd te herhalen, net zoals de afwas zelf trouwens. Met een grijns die hij moet hebben afgekeken van Draco Malfidus fluistert hij in mijn oor: de afwas staat er morgen toch nog, toch nog toch nog.

Stampvoetend loop ik naar de keuken en maak ze in een vliegensvlug tempo schoon.
Met toegeknepen ogen wil ik kwaad de vaatwas dichtklappen, als een uitgeknepen sponsje met me een scheve glimlach toewerpt, alsof het wil zeggen: tot morgen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Benedicte, ik heb je verhaal met fascinatie gelezen. Knap hoe je zoveel ziel in iets ogenschijnlijk simpels als de afwas kunt leggen. Graag gelezen.

Vandaele --- bedoel je Van Dale?

procrasitinatie --- procrastinatie. Het is ook een lastig woord.

Nog een laatste zeurtje: geef je verhaal een mooie, onderscheidende titel. Dan val je beter op tussen de inzendingen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Benedicte, je hebt een mooie titel bedacht, maar deze komt zo niet in het overzicht. Daar waar je Out of the box hebt getypt, daar kun bje de titel plaatsen en is het zichtbaar in het overzicht.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Benedicte, je neemt me mee naar de plaats waar ik alleen kom om iets uit de koelkast te pakken en verrast me met een originele beschouwing over de taak die iedereen volgens mij wel voor zich uit wil schuiven. En ja, zo moet het volgens mij wel gaan, als ik je goed geschreven analyse lees. Ik heb genoten!

Met vriendelijke groet,
Ton Badhemd