Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#299 - De laatste zin

Eindelijk was haar lieve Kassie vrij. De relatie die ze samen hadden, was nooit geweest wat het eigenlijk had moeten zijn. Niet zoals de band die vele anderen meiden hadden met hun moeder. Er waren veel ruzies. Ruzies die uit de hand liepen. Er waren dagen dat Kassie dit leven niet meer aan kon. Op momenten dat ze dit leven probeerde te ontvluchten, kwam haar moeder altijd met nieuwe smoesjes. Boodschappen die gedaan moesten worden, huishouden. Kassie wist wat er zou gebeuren als ze niet deed wat er van haar gevraagd werd. De blauwe plekken over haar lichaam waren hier het bewijs van. Maar toch voelde ze zich verantwoordelijk. Het was haar moeder. Ze kon haar niet in de steek laten. Tot het moment waarop dit leven haar eigen moeder fataal werd. 
Dit was hét moment. Nu was het Kassie's tijd. Ze was vrij om op haar eigen benen te staan. Vrij om te doen wat ze wilde. Niemand die haar tegenhield. Ze kreeg de mogelijkheid om haar eigen levenspad te bepalen en niet meer het pad van haar moeder te volgen. Ze zou haar eigen leven gaan leiden. Op de manier waarop zij dat wilde. Ze koos voor de meest avontuurlijke en onzekere manier van leven. Haar hele leven stond gelijk aan avontuur en onzekerheid. En tegelijkertijd voelde het zekerder dan ooit. Nu was het haar keuze. 
Kassie pakte een reistas. Groot genoeg voor de standaard spullen die je nodig hebt als een jongvolwassen vrouw. Maar licht genoeg om mee rond te trekken. Misschien wel over de hele wereld. Wie weet waar ze uit zo komen. Het maakte niet uit. Vanaf dat moment zou alles beter worden, waar ze ook terecht zou komen. 
Wat Kassie niet wist, was dat haar moeder voor dit einde had gekozen. Voor haar. Haar moeder wist dat dit de enige manier was waarop ze Kassie los kon laten. Zodat ze kon ontsnappen uit dit leven en haar eigen weg kon gaan. Eindelijk was haar lieve Kassie vrij. 
 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Lara,

Ik heb net je verhaal gelezen. Ik begin met een kleinigheidje dat me toevallig opviel.

... dit leven probeerde te ontvluchten..

Er is iets me niet zo duidelijk. Kassie kan het leven soms niet aan. Haar moeder reikt haar de reddende hand en toch voelt ze zich verantwoordelijk voor haar moeder en kan ze haar moeder niet in de steek laten. Wat mis ik ergens???

Ik begrijp het niet zo goed maar dat kan ook aan mij liggen.

Je breidt er wel een verrassend einde aan. Knap.

Succes

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Wilfried

Hallo Wilfried, 

Bedankt voor de verbetering. 

Dat Kassie's moeder haar naar zich toetrekt, is bedoeld in negatieve zin. Bedankt voor de feedback hierop. Hier kan ik ook echt iets mee. 

Dit is de eerste keer dat ik iets inlever, dus ik ben nog niet zo bekend met deze site. Kan ik de verbetering en aanpassing nog aanpassen of is dit niet meer mogelijk?

Nogmaals bedankt

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lara, welkom op het forum.

Je hebt een bijzonder verhaal geschreven die me wel met een vraag achterlaat. Waarom stapt de moeder uit dit leven om Kassie een eigen leven te geven, terwijl ze haar bij het leven al die vrijheid had kunnen geven?
Ik kan de relatie tussen moeder en dochter nog niet goed duiden. Dat een moeder vraagt om klusjes te doen is heel normaal. Misschien had je het dan nog meer als een Assepoesterverhaal moeten schrijven, waarbij Kassie veel vrijheid werd ontzegd. Maar dan snap ik nog niet waarom de moeder dan een einde aan haar eigen leven maakt.

een jong volwassen vrouw --- een jongvolwassen vrouw of jonge volwassen vrouw

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief,

Bedankt voor het welkom en de feedback. Het gaat niet zozeer om de klusjes, dit is inderdaad normaal, maar meer om wat er zou gebeuren als Kassie dit niet doet. Dit staat er ook bij geschreven. De moeder denkt dat dit de enige manier is waarop ze haar dochter los kan laten. Misschien dat ik dit inderdaad beter had kunnen beschrijven. 

Nogmaals bedankt voor de feedback, hier kan ik zeker iets mee. 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lara,

Goed geschreven voor een eerste keer op het forum en ja, je kunt je tekst nog aanpassen en het mag ook. Wat ik als tip wil geven is om iets te lezen over show-don't-tell. Dat kun je hier ergens op het forum wel vinden in discussies of in een dossier erover. Je schrijft namelijk samenvattend over heel heftige dingen, waardoor de lezer meer op afstand blijft emotioneel. Door het als een film te laten zien, beeld na beeld, voelt de lezer meer mee. Dat is het idee. Ik hoop je weer een keer hier te zien en veel schrijfplezier.