Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #296 - Gluren bij de buren

 

‘Ik heb er geen zin in!’ schreeuwt Pien. Ze stormt de slaapkamer uit en smijt de deur dicht. Tom hoort haar zachtjes snikken in de badkamer. Hij slaakt een diepe zucht. Dag 47 op zestig vierkante meter quarantaine is begonnen.

Hij pakt zijn sigaretten en opent de deur van het balkon. ‘Eerst maar even eentje roken dan.’ mompelt hij tegen zichzelf. Het is 12 graden. Redelijk fris om in een zwarte boxershort op het balkon te staan. Zijn harde tepels verraden dat hij het koud heeft. Met zijn vingers tikt hij op de houten balustrade terwijl hij trots zijn eigen geblazen rookwolkjes inspecteert.

Opeens staat Pien met een betraand gezicht in de balkondeuropening. Ze draagt een witte nachtjapon. Haar lange grijze haren schuilen in een nonchalante vlecht. Ze gaat naast hem staan. Teder legt ze haar hand op zijn blote rug. Hij schrikt ervan. Maar hij laat het toe.

Vijf minuten lang staren ze zij aan zij naar het huis aan de overkant. De postbode fietst langs. De buurman laat de hond uit. Een vrouw zet de vuilnis buiten. Duiven ritselen in de bomen naast hen. Tom legt zijn hand op Piens hand. Haar mondhoeken krullen omhoog en alles lijkt weer even normaal.

Totdat de bovenbuurman een zacht pianospel speelt. De melodie voert hen terug naar een oude herinnering. Een moment waarop hun zoon triomfantelijk zijn rijbewijs in ontvangst nam. Met een brede lach zei hij: ‘Zie je wel! Het is me gelukt.’ Waarop hij vervolgens in de auto stapte en naar zijn volgende chemokuur reed.

Piens knieën tikken tegen de houten balustrade aan. Met moeite houdt ze haar tranen in. Ze heeft er geen zin meer in. Vandaag niet, overmorgen en de dag daarna ook niet. Het gemis van haar zoon giert ongestoord door haar lijf. Een dagelijkse afwezigheid die ze niet wil kennen en niet kan laten helen. Tom wil dit niet begrijpen.

Ongegeneerd springt opeens een duif op de houten balustrade naast Pien. ‘Roekkoek... Roekkoek...’ Pien schrikt en gilt. ‘Weg jij!’ ‘Weg!’. Onhandig scharrelt het beestje heen en weer. Ze stampt met haar voeten op de grond om het te laten schrikken. Zichtbaar in de stress fladdert de duif boven haar hoofd. Klets! Pien voelt een natte smurrie op haar nachtjapon. Tom schiet in de lach. Pien, eerst boos, schiet nu zelf ook in de lach. Even geen tranen van verdriet, maar tranen van plezier die over haar wangen rollen.

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijke, mooi en teder verhaal. Goed de emoties weergegeven.
Het schuilen van de lange grijze haren in een vlecht haalde mij even uit het verhaal; in een hoofddoek of sjaal had dat niet gedaan. Bij de duif op de balustrade had ik even het idee dat het een teken was van de overleden zoon. Zo zie je maar, dat iedere lezer zijn eigen beleving heeft.
Het einde vind ik ronduit prachtig; samen lachen, hoe mooi kan het nog worden!
Misschien kun je ook nog een titel bij je verhaal zetten? Nu staat er het thema plus het nummer van de weekopdracht; dat is weinig onderscheidend, helaas zijn er velen die dat doen. In mijn beleving is ook het vinden van een passende en pakkende titel een uitdaging die onderdeel is van de schrijfopdracht.

Met vriendelijke groet,
Ton Badhemd

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi verhaal Marijke, met een brok in mijn keel gelezen. Mooi de beschrijving van alledaagse dingen en ook hoe het pianospel ongewild een herinnering oproept. Graag gelezen.

Haar zoons gemis --- zo leest het alsof haar zoon iets mist, terwijl je bedoelt dat ze haar zoon mist. Het gemis van haar zoon ...

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marijke,

Ondanks het gegeven heb ik genoten van je verhaal. Mooi hoe je een droevig verhaal kadert in een gewoon dagelijks decor. Mooie afwisseling tussen spanning en ontspanning, vooral op het einde.

Eén ding dat ik niet goed begrijp, maar dat kan aan mezelf liggen.

Als Pien met een betraand gezicht verschijnt komen de tranen dan van de stress van het isolement of al van verdriet. Later brengt het pianospel herinneringen met zich mee en dan denken ze aan hun zoon.

Succes

Groeten

 

Wilfried

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Wilfried

Dank je Wilfried! Ik weet alleen niet helemaal of ik je goed begrijp. Bedoel je dat de opbouw niet helemaal logisch is volgens jou? Of dat je als lezer niet helemaal duidelijk weet waarom Pien in eerste instantie huilt? Mijn idee was om het te doen lijken alsof het van het isolement kwam in het begin, maar dat je in het verhaal achterkomt dat het verdriet veel dieper zit. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijke

Dit is nu een tekst en verhaal zoals het moet zijn. Prachtig gewoon.

Geen commentaar, enkel een dikke pluim (misschien van die duif?)

   

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marijke,

Mooi dat je een kwetsbaar thema weet aan te snijden. Lekker actief in de tegenwoordige tijd. Sfeervol en kundig vind ik vooral ook het eerste gedeelte, tot aan 'alles lijkt weer even normaal.' Een liefdevol portretje en graag gelezen!

Toch raakt het centrale, afgrijselijke drama me niet en ik vraag me af waarom. Het komt denk ik door een mengeling van schetsmatigheid ('De melodie voert hen terug naar een oude herinnering.' 'Tom wil dit niet begrijpen.'), absurdisme (een al wat oudere man die bij 12 graden bijna naakt staat te roken op zijn balkon) en slapstick (de duivenpoep).

Ik vroeg me ook af: gaat het verhaal over het missen van hun zoon? Of vooral over de afstand tussen Pien en Tom? Beide thema's verdienen een verhaal op zich.

En wat me opviel was dat je vaak en snel wisselt van 'camerastandpunt': het ene moment zit je als lezer in de hoofden van Pien en Tom, en het volgende ben je weer 'buiten'. Ook dat schept misschien iets te veel onrust.

 

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Kruidnagel

Dank voor de feedback Kruidnagel. Ik heb inderdaad verschillende thema's en elementen door elkaar gebruikt en geprobeerd om die aan elkaar te verbinden. Misschien wel soms te veel erin willen vertellen gezien de lengte van het verhaal. Erg interessant, ik ga er verder over denken. Biedt weer wat nieuwe inspiratie ;)