Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #294 - Red de wereld

 

 

De bloem was klein, onopvallend tussen de overvloedig bloeiende klaprozen. Eliza was er bijna langs gehuppeld, aan de hand van haar vader. Haar veter was los en omdat ze net haar veterdiploma had gehaald, mocht ze hem voor de vijfde keer die middag zelf vastmaken. Het puntje van haar tong krulde om haar bovenlip heen, maar het lukte weer.
“Papa, het ruikt hier naar toffees”. Zachtjes trok ze aan zijn arm. “Hele lekkere toffees, zoals oma altijd had! Kom ruiken."
Lachend keek hij op haar neer. “Ga maar zoeken waar het vandaan komt. Maar voorzichtig.”
Eliza zat al op handen en knieën, haar neus een centimeter boven het groen. Lang had ze niet nodig. “Mag ik hem plukken?”
Ze had de bloem al tussen haar vingers, bekeek hem eens goed. Kleine oranje blaadjes op een bruine bol, met aan de korte steel dikke, onregelmatige bladeren. “Hij is lelijk, maar hij ruikt echt naar oma’s toffees. Ruik maar.”
Ze hield de bloem omhoog naar haar vader, die zijn neus erboven hield. Hij rook nog een keer. “Nee, zei hij zachtjes, hij ruikt naar suikerspin. De suikerspin die ik aan je moeder heb verkocht bij onze eerste ontmoeting op de kermis. Ze betaalde met haar glimlach… Kom, we gaan kijken of mama hem naar toffees of naar suikerspin vindt ruiken.”
Eliza rende al vooruit, de bloem stevig tussen haar vingers. Haar moeder zat in de zon, maar kwam naar haar toe rollen toen Eliza haar riep. “Mama, we hebben een bloem gevonden die naar toffees en suikerspin ruikt.”
Ze klauterde op haar moeders stoel en hield de bloem onder haar neus. Geschrokken trok ze hem meteen weer weg, de tranen rolden over haar moeders wangen. Voorzichtig pakte haar moeder Eliza’s hand met de bloem en rook nogmaals. “Nee, Eliza, de bloem ruikt niet naar toffees of suikerspin. Hij ruikt naar rozen. De rozen die ik van je vader kreeg toen jij net geboren was.” Haar ogen straalden, voor het eerst sinds lange tijd.

 

 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marouschka, wat een mooi verhaal. Echter, waar is het volgens jou wereldreddend? Mijn verhaal werd ook niet als wereldreddend gelezen, dus nu ben ik benieuwd hoe er tegen jouw verhaal aangekeken wordt. En begrijp ik dat de moeder van Eliza in een rolstoel zit, of loopt ze achter een rollator. Dit omdat je schrijft dat Eliza op haar moeders stoel klautert. Misschien zou dit anders op haar moeders schoot moeten zijn? 

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij de lelijke, maar bijzondere bloem krijg ik het gevoel van de spiegel uit Harry Potter die je altijd je diepste verlangen toont. En ik lees de boodschap dat echte schoonheid onder de oppervlakte zit, bij voorkeur onder een lelijke oppervlakte (cliché, maar des te waar). Of de minst magische optie: ze spelen het spelletje mee en mama ontdekt tot haar verrassing weer de levensvreugde (want zo is het leven natuurlijk). Zie ook: geuren.

Misschien is de moeder wel vanaf haar middel verlamd geraakt door de ruggenprik bij de bevalling. Maar was Eliza dat waard. Want dat zijn kinderen altijd.

Mooi dat het van die vragen oproept, al lijkt het in eerste instantie een eenvoudig gezinsportretje.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het mooi geschreven. Bij de eerste zin dacht ik, daar heb je weer zo'n fan van bijvoeglijke naamwoorden, maar gelukkig viel het daarna mee; ik vind het niet storend i.i.g.

De meoder in een rolstoel had van mij emotioneler worden uitgewerkt. Maar dat is de zeurpiet in mij die geregeld wat te zeggen moet hebben :) Zonder dollen, goed gedaan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maroushka, een hartverwarmend verhaal. Met plezier gelezen. Mooi hoe het kind met de bloem herinneringen weet op te wekken. Moet wel een bijzondere bloem zijn, als het de ene keer naar toffee ruikt en de andere keer naar rozen. 

Ik weet niet goed hoe het kind de wereld redt. Misschien omdat ze ons laat zien dat je verder moet kijken (of ruiken) dan alleen de buitenkant of het oppervlak, maar dat haal ik niet goed uit de tekst. Ik mis ook een passende titel. De opdracht is red de wereld, maar dat hoeft niet de titel van je verhaal te zijn. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maroeschka. Mooi beeldend verhaal. De zin: "Haar veter was los en omdat ze net haar veterdiploma had gehaald, mocht ze hem voor de vijfde keer die middag zelf vastmaken." vond ik echt hilarisch :D. Qua feedback: eigenlijk de laatste zin geeft het verhaal de emotionele lading (heel mooi), maar ik vraag me af of je iets van die droefheid / spanning al eerder in het verhaal kan brengen. Daardoor zou het wat minder luchtig lezen, al is dat natuurlijk ook gewoon een keuze. Ik heb sowieso leuk meegelopen met Eliza :).